spikplanka spikplanka skrev:
Som jag förstått det har batteristationen ett riktigt jordat Schuko uttag som det såg ut på bild iaf och denna bör ge 230 V 50 Hz. Denna kopplas förslags vis med en adaptersladd till blå CEE som har fas-nolla-skyddsjord.
Okänt om det är draget 1-fas eller 3-fas system innuti boden.

För att elsystemet i boden skall kopplas korrekt behöver elcentralens jord kopplas till byggbodens metall och till ett jordspett.

Jord kommer endast att gå för denna avsedd skyddsjord (PE) oavsett hur man vänder Schukokontakten. I 1-fas system för Schuko så har man tagit höjd för att fas (L) och nolla (N) kan byta plats.
Är det ok att byta plats på nolla och fas i elcentralen då? Sedan har du fortfarande inte kommenterat problemet med att vi inte har nolla eller fas utan en flytande nolla. Eller är det inte heller ett problem?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Uttaget från Biltema är nog en bra idé.
Har du nån bättre ide? Eller kanske billigare än det intag jag föreslog?
spikplanka spikplanka skrev:
Glöm inte heller att kabelintaget måste luta utåt för att undvika regnvatten..
Varför skulle det behöva luta utåt då det placeras innomhus? Jag tror att du missat att läsa trådstart ordentligt.
 
D David__11 skrev:
Är det ok att byta plats på nolla och fas i elcentralen då?
Det är förstås inte bra, men det kan iofs fungera beroende på hur det ser ut. Men kopplingen innuti byggboden är okänd då TS ej berättat detta.
Är det ett strikt 1-fas system där ingen av de strömförande ledarna har koppling till jord så borde det gå bra ändå.

Är det knivigt skulle man kunna sätta ett omkopplar relä som byter plats på de två ledarna för att få till fas respektive nolla. Samt att nolla ordnas genom att koppla en av de strömförande ledarna till jord så att den andra får rollen som "fas".


D David__11 skrev:
inte har nolla eller fas utan en flytande nolla.
Det är väl snarare så att batteristationen matar ut AC där de två ledarna bara är varandras motsatser 50 ggr/sekund utan referens till något annat. Fas och nolla är något som har sin grund i 3-fas system som batteristationen inte levererar.

Om det interna elsystemet i boden är av 3-fas typ och man matar en av faserna med 1-fas som dessutom har oklar referens i ett 3-fas system kan man nog få riktiga problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju ett par sätt att se på det. Om vi tittar på en central som skall kunna matas med 230V enfas mellan faser utan nolla så får man inte ha en nollskena och båda faserna skall vara avsäkrade. Det blir då att koppla om i centralen. Men ett annat sätt att se det är att något som man pluggar in i ett schuko-uttag redan är avsäkrat från matningen. Därför blir det redundant att ha fler säkringar i centralen. I synnerhet som invertern inte kan leverera ström nog för att lösa en 10A säkring.

Att koppla ihop en av faserna från invertern med jord har ingenting med säkerhet att göra. Det gör installationen mindre säker. Men det finns apparater som märker av att jorden är oansluten och då inte fungerar. Så en sådan sammankoppling är för att lura apparater som kräver skyddsjord att fungera utan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Tänk om batteristationer mm utrustades med riktigt blå-CEE uttag..

Är glad att vi slipper split-phase i Europa iaf.

Nästa tråd: Bygge av 3-fas batteristation med redig röd CEE handske för den händige :p
 
  • Gilla
David__11
  • Laddar…
Vad skulle krävas om man vill ha en fungerande jordfelsbrytare också?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Tänk om batteristationer mm utrustades med riktigt blå-CEE uttag..

Är glad att vi slipper split-phase i Europa iaf.
Det blir ju ingen neutral för att det sitter ett blått CEE-don. Det är viktigt att hålla isär "split phase" från galvanisk åtskilnad. Ett problem med den här typen av portabla kraftkällor är att man inte kan lita på att det alls finns ett jordtag.
 
D David__11 skrev:
Vad skulle krävas om man vill ha en fungerande jordfelsbrytare också?
Vad är det du vill skydda mot? Om du får en jordfelström så löser en jordfelsbrytare. Men finns ingen galvanisk kontakt med jord så blir det ingen jordfelström. En förutsättning för att en jordfelsbrytare skall fungera som man är van är att det finns ett jordtag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det blir ju ingen neutral för att det sitter ett blått CEE-don.
Iofs men du vet exakt var respektive ledare sitter i alla situationer. Kontakten tål också lite mer riktig belastning både mekaniskt och i fråga om ström.

Schuko är en leksak i jämförelse.

Hade dock föredragit en option med röd CEE 5-ledar handske för 32 A (eller mer). Men då krävs 2 extra utgångssteg vilket kostar mer.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Iofs men du vet exakt var respektive ledare sitter i alla situationer.
Vad skall du med den vetskapen till när de två ledarna är identiska? Det är ju bara när man har en neutralledare som det kan vara bra att veta.
spikplanka spikplanka skrev:
Kontakten tål också lite mer riktig belastning både mekaniskt och i fråga om ström.
Absolut. Men det vi pratar om är väl en slags UPS? Alltså en batteridriven inverter. För det första är det de flesta gånger mer praktiskt att kunna koppla sina saker direkt i den. Och för det andra kommer man aldrig att kunna belasta ett friskt schukouttag tills det blir överhettat innan batterierna tagit slut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kikade på videon och det pluggen "Southwire company LLC neutral-ground bonding plug" som annonseras vid 11:35 verkar göra är att förbinda neutral och jord vilket kanske skickar det som skulle gått till jord tillbaks via neutralledaren och därmed undviker att trigga jordfelsbrytaren. Eller någon annan magi..
Videon tycker jag vi lämnar därhän, glöm den. USA har inte den standard som vi har.
M Martin Lundmark skrev:
Jag saknar att få läsa en ”svensk manual”, till ”EcoFlow Delta Pro”, en manual som beskriver användningen under europeiskas förhållanden, med Schuko 230V eluttag?
Saknas det en Svensk manual så tror jag inte den får säljas i Sverige. Kanske läge att anmäla den till ESV.
spikplanka spikplanka skrev:
Du får nog ordna lokalt jordtag. Tips: En ring med spröt under marken för låg impedans och en ledare från ringen till jordplint.
Vad tillför ett lokalt jordtag i detta fall vid matning av en byggbod med intag?
Jag kan svara, det tillför ingenting.
spikplanka spikplanka skrev:
Som jag förstått det har batteristationen ett riktigt jordat Schuko uttag som det såg ut på bild iaf och denna bör ge 230 V 50 Hz. Denna kopplas förslags vis med en adaptersladd till blå CEE som har fas-nolla-skyddsjord.
Okänt om det är draget 1-fas eller 3-fas system innuti boden.

För att elsystemet i boden skall kopplas korrekt behöver elcentralens jord kopplas till byggbodens metall och till ett jordspett.

Jord kommer endast att gå för denna avsedd skyddsjord (PE) oavsett hur man vänder Schukokontakten. I 1-fas system för Schuko så har man tagit höjd för att fas (L) och nolla (N) kan byta plats.
Du slirar rejält i denna tråd, och det handlar om säkerhetsfrågor. Det är inte bra.

Det finns ingen nolla i detta batteriverk. Det finns bara två poler, eller faser om man vill kalla dem så.
Man skapar en nolla genom att koppla samman ena polen med en skyddsledare.
Det gör man genom en inre anslutning med verktyg, inte en "plugg" på utsidan. Amerikaner är korkade!

Detta innebär att man måste har koll på polariteten så att fas och nolla inte förväxlas.
Då boden (troligen) har en traditionell elinstallation så sitter det säkringar endast i fasledaren.
Schuko mellan batteriet och boden går därmed bort utan man behöver polariserade uttag om man vill ha uttag.

Med skapad nolla/skyddsjord, så bör nog de ojordade schukouttag som finns på batteriverket pluggas så att de inte går att använda öht, inte ens till enskilda apparater.

Denna produkt bör alltså inte användas för att driva en traditionell starkströmsanläggning, utan endast enskilda förbrukare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad tillför ett lokalt jordtag i detta fall vid matning av en byggbod med intag?
Jag kan svara, det tillför ingenting.
Någon pluggar i en apparat innuti boden som de använder utanför boden?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du slirar rejält i denna tråd, och det handlar om säkerhetsfrågor. Det är inte bra.
TS har inte uppgivit nödvändlig information om byggboden så det blir svårt att göra precisa analyser.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med skapad nolla/skyddsjord, så bör nog de ojordade schukouttag som finns på batteriverket pluggas
Opolariserade uttag och skapad nolla låter som ett recept som kan sluta illa.

Kan dock tänka mig en säkerhetsanordning där man ställer batteristationen i en gallerbur där elen kopplas bort automatiskt om den öppnas övh.
 
K kamomillacity skrev:
et där är nog vad jag söker, så tack dig dig och alla andra som kommit med goda förslag. Från den sedan en adapter till schuko som går in i batteriet/växelriktare. Praktiskt taget identisk med befintlig installation alltså, men på insidan.

Jag ska dit nu i helgen och undersöka allt närmare inkl. Skicket på allt igen. Kommer nog dessutom låta en mer erfaren bekant inspektera min installation innan jag kör den live. Bilder på resultatet utlovas sedan.

@Pacman42 3600w ska den kunna klämma ut. Funkar fint med vattenkokare så den ska nog räcka för lite belysning och sånt.
Hej kamomillacity

Du är oroväckande tyst sedan du skrev detta inlägg.

Det är du som ”äger anläggningen” och därmed har ansvaret för att din elanläggning är korrekt utförd. För det du inte kan, eller det du inte får göra själv, skall du ta hjälp av en auktoriserad installatör.

Den ”EcoFlow Delta Pro” är en USA-produkt anpassat för amerikanska marknaden. Skall den användas i Sverige, som du tänkt, så är det rimligen inte bara en adapter som behövs.

Jag har, bland annat med några länkar, försökt visa att många ”råd och tips” är inte ”goda råd” när det t.ex. gäller skyddsledare, avsäkring och elsäkerhet, gällande hur din ”EcoFlow Delta Pro” kan användas i Sverige för ditt behov.

Som användare så skall du följa tillverkarens anvisningar gällande användning av produkten. Därför är det, om du vill ha hjälp hur du skall göra, viktigt att du redovisar vad som står i den svenska användarhandledningen som skall följa med produkten.

Jag kan förstå om du eventuellt känner dig vilsen här i den ”spretiga” diskussionen, som bland annat beror på dåligt bakgrundsmaterial, som t.ex. behovet av en svensk användarhandledning (manual).

Är det så, då rekommenderar jag dig att du vänder dig till en auktoriserad installatör.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej kamomillacity

Du är oroväckande tyst sedan du skrev detta inlägg.

Det är du som ”äger anläggningen” och därmed har ansvaret för att din elanläggning är korrekt utförd. För det du inte kan, eller det du inte får göra själv, skall du ta hjälp av en auktoriserad installatör.

Den ”EcoFlow Delta Pro” är en USA-produkt anpassat för amerikanska marknaden. Skall den användas i Sverige, som du tänkt, så är det rimligen inte bara en adapter som behövs.

Jag har, bland annat med några länkar, försökt visa att många ”råd och tips” är inte ”goda råd” när det t.ex. gäller skyddsledare, avsäkring och elsäkerhet, gällande hur din ”EcoFlow Delta Pro” kan användas i Sverige för ditt behov.

Som användare så skall du följa tillverkarens anvisningar gällande användning av produkten. Därför är det, om du vill ha hjälp hur du skall göra, viktigt att du redovisar vad som står i den svenska användarhandledningen som skall följa med produkten.

Jag kan förstå om du eventuellt känner dig vilsen här i den ”spretiga” diskussionen, som bland annat beror på dåligt bakgrundsmaterial, som t.ex. behovet av en svensk användarhandledning (manual).

Är det så, då rekommenderar jag dig att du vänder dig till en auktoriserad installatör.
Jag har inte dött i elchock - lovar. Jobbar f.n. på annan ort med dålig mobiltäckning.

Mycket intressanta inlägg i tråden som ska läsas och utforskas. Anledningen till att jag inte varit mer specifik är att jag helt enkelt inte haft möjlighet att undersöka den befintliga installationen och det kan jag först till helgen. Jag ska försöka detaljera utrustningen och fota. Jag vill göra installationen på egen hand men inget kommer som sagt gå "live" utan att jag låter någon med kompetens titta på installationen.

Så, uppdateringar kommer.

Som kuriosa kan jag nämna att idén slog mig när jag såg att ecoflow säljer en separat växelriktare med ett snarlikt syfte. Detta är alltså kort och gått vad jag vill replikera. Anledningen att den inte funkar för mina behov är att den kräver nätanslutning, vilken jag inte behöver eller vill ha. https://eu.ecoflow.com/pages/powerstream
 
Redigerat:
Ett par solpaneler i lutning på taket, fritidsbatteri och växelriktare kan man komma rätt långt på också till klart mindre pengar än EcoFlow kräver. Med brasklapp för att växelriktaren kan släppa ifrån sig ordentliga mängder elektromagnetiska störningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.