Hejsan ska byta ut min ledlist till infällda led spottar under väggskåpen. Det blir 3w 3000k led spottar med 80 graders spridning. Nu till min fråga hur mycket avstånd mellan varje spot bör det vara? Vad har ni för avstånd mellan era spottar? Mvh
 
BirgitS
Hur många lumen ger spottarna?
Det är ett intressantare värde än antalet Watt eftersom led kan vara mer eller mindre effektiv när det gäller att omvandla effekten till ljusstyrka. Som jämförelse kan man ta Ikeas ledlister för belysning under överskåpen och det är 5-6 W per 60 cm, så ett första förslag är att du behöver en spott per 30 cm.

Hur mycket ljus man behöver beror också på åldern, jag såg någon gång att äldre (60, 70, 80?) behöver 4 gånger mer ljus än en 20-åring.

Vet du något om effekt/ljusstyrka etc. för ledlisten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många lumen ger spottarna?
Det är ett intressantare värde än antalet Watt eftersom led kan vara mer eller mindre effektiv när det gäller att omvandla effekten till ljusstyrka. Som jämförelse kan man ta Ikeas ledlister för belysning under överskåpen och det är 5-6 W per 60 cm, så ett första förslag är att du behöver en spott per 30 cm.

Hur mycket ljus man behöver beror också på åldern, jag såg någon gång att äldre (60, 70, 80?) behöver 4 gånger mer ljus än en 20-åring.

Vet du något om effekt/ljusstyrka etc. för ledlisten?
Det är spottar
180 lumen
 
BirgitS
Jag menade alltså nuvarande ledlist som du ska ta bort. Det kan ju användas som underlag till hur mycket ljus du kommer att tycka är lagom.

Vårt kök är 20 år gammalt så det har lysrör över de flesta arbetsbänkar men för att det inte ska bli alldeles mörkt emellan lysrören har vi satt in ledlister där. De är på 350 lumen per 60 cm (om jag kommer ihåg rätt), och det tycker vi är alldeles för lite som arbetsbelysning. Då tillhör vi åldersgruppen som behöver mer ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.