På den karta som vi skickat in för bygglovet har vi placerat vårt hus 5 meter från tomtgränsen. Nu har vi fått veta att grannarna tycker att det är för nära deras hus. Vårat hus är ett 1 1/2-plans, deras ett enplans, vilket väl är anledningen.

Vad har vi för rättigheter att sätta huset där vi vill/vilka rättigheter har grannarna att protestera?
 
Så länge ni håller inom detaljplanen så ska det inte vara några problem.
 
Ligger huset inte närmare än 4 1/5 meter från tomtgräns har de inget o klaga på.
 
Njaa.. Det har framgått av tidigare inlägg här att även om man håller sig inom detaljplanen så kan grannar i vissa (enstaka?) fall lyckas få igenom ett överklagande.

Då handlar det så vitt jag förstår om att myndigheten väger grannens "obehag" mot den sökandes "obehag" av att behöva använda en alternativ plats på tomten. Dvs man kan bli tvungen att motivera varför man inte vill placera huset på en plats längre från grannen.

Jag har uppfattat det som att det kan handla om att en viss placering helt skymmer grannens sjöutsikt, en altenativ placering som räddar grannens utsikt kanske innebär att den sökande får 3 meter ,längre garageuppfart i övrigt ingen negativ inverkan. I sådana fall kan man tydligen bli tvungen att ta den längre uppfarten för att inte orsaka "onödigt" obehag för grannen.
 
Det vi undrar är om grannen kan överklaga överhuvudtaget om vi har hållt oss innanför 4,5 meter? Det finns ingen särskild utsikt att ta hänsyn till, det handlar om att vi bygger ett hus som är högre än deras som kommer att hamna 9-10 meter från deras vidbyggda garage.

Vi har lite brått, vill sätta igång och bygga snabbt för att undvika hustillverkarens prishöjning som inte finns med i vår budget (+ 75 000). Har väntat på bygglov i nästan tre månader redan. Dessutom säger de på kommunen att vi måste söka nytt bygglov om vi ska byta plats på hus och garage = ännu fler extrakostnader + ny tremånadersväntan...
 
Cyphera skrev:
Dessutom säger de på kommunen att vi måste söka nytt bygglov om vi ska byta plats på hus och garage = ännu fler extrakostnader + ny tremånadersväntan...
Asså jag blir bara så förbannad.............................
 
Jo DragonLady... gissa om vi känner samma sak? Man undrar ju vad de har hållt på med de nästan tre månaderna som de har haft på sig? Så fort som vi fick veta att de skulle höra grannarna (det var inte säkert från början eftersom det har funnits ett förhandsbesked på tomten) så åkte vi direkt (samma dag) personligen med papperena till grannarna, allt för att speeda upp processen om vi bara kunde. Vi känner ju att vi har gjort allt vi har kunnat, men att kommunen inte har det. Men vad gör man åt det??
 
En granne kan alltid överklaga oavsett hur dålliga skäl han har. Det kan man bara undvika genom att försöka hålla god grannsämja.

Det intressanta är väl att försöka ta reda på vilka oddsen är att överklagandet skall lyckas. Om det är mer eller mindre omöjligt att grannen skall få rätt så är det bara att börja bygga, låt processen pågå parallelt med bygget. problemet uppstår om det finns risk att grannen faktiskt vinner till slut, för om man bygger under tiden så gör man det på egen risk. I många fall så kan ju det påbörjade bygget också få grannen att begripa att han inte kan vinna något på att fortsätta med överklagande. I många fall så överklagar ju en granne väl medveten om att han aldrig kan vinna, men hoppas att byggaren skall bli tillräckligt osäker för att lägga ner bygget och bygga någonannastans istället. Om då bygget går igång ialla fall så inser grannen att fördröjningstatktiken är lönlös. I det läget så kan det vara smart att sätta in en charmoffensiv (fast det kan vara svårt), grannen inser att han får er till granne vare sig han vill eller ej, om han ser en öppning till att bli förlåten för sitt strulande så har han plötsligt något att vinna på att lägga ner.
 
Usch, vi har absolut ingen lust att börja bli osams med någon. Och de verkar inte alls heller vara intresserade av det som tur är. Men då vet jag att de kan överklaga hur som helst då, det är ju något som är bra att veta om det blir svårt att komma överens.
 
Vilka skäl är det grannen lägger fram då???
Har han någon som helst insikt om vad byggreglerna säger (4,5m) eller han skiter bara i det för att sinka er?? eller tror han att han kan hitta på egna regler..?
O hade någon sagt till mig att betala för ett nytt bygglov när det befintliga är inom ramen av regelverk hade jag kreverat... vill grannen flytta huset får väl han betala kommunens räkmackor... om dom nu måste ha ännu mera pengar för o inte göra ett dyft.... :mad:
 
Måste fråga.
Har ni fått bygglov?
Vad säger kommunen?
Har ni fått bygglov och ni håller er inom detaljplannen så är det väl bara att bygga.
Finns inte en chans att ni får riva ett hus som ligger inom detaljplanen.
Har ni inte fått bygglov så får ni väl vänta.
 
Jag tror inte att grannen protesterar för att vara "dum" på något sätt, de är nog bara måna om att allt ska se bra ut. Fast jag tror att de oroar sig i onödan.

Vi har inte fått bygglovet ännu. Grannarnas godkännande ska vara sista anhalten vad vi har förstått innan det godkänns. Vi har lite bråttom eftersom vi kommer att åka på en prishöjning på hussatsen om vi inte kommer igång snart. Vill absolut inte vänta tre månader till ...
 
Om Ni bygger mer än 4,5 meter från tomtgräns - varför måste grannarna höras ?

Jag vet i och för sig att vissa kommuner hör grannarna i alla fall för säkerhets skull, även om det egentligen inte är nödvändigt. Hade jag varit Du skulle jag nog ta en kontakt med handläggaren, redogöra för Er brådska och det ni hört av grannens funderingar och s.a.s. "pejla läget". Min erfarenhet (dock kanske inte applicerbar på alla kommuner/handläggare) är att det brukar gå väldigt mycket smidigare om man träffas, kör med öppna kort och lägger fram sina funderingar och ev. dilemman.
 
Finns det någon detaljplan? Alla verkar utgå från det när de skriver att grannarna inte behöver höras. Finns det ingen detaljplan är det mer osäkert att bygga mot grannens vilja.

Lycka till! :) :) :)
 
Vad jag vet finns det ingen detaljplan. Det finns väl bara i tätbebyggda områden? Det här ligger på landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.