El golvvärme på Oisolerad platta ?

  • Borra ned i marken

    0 Röster 0,0%
  • Isolera marken direkt

    1 Röster 100,0%
  • Antal röster
    1
Har en sutteränghus (1972) som grundar sig på oisolerad platta. Tanken är att lägga el golvvärme i badrum. Min fråga är måste man borra ner eller lägga cellplast 5cm & sedan flytspackla?
 
BirgitS
Vad menar du med borra ned, borra vad och för vilket ändamål?

Hur isolerat man bör ha beror på hur höga elräkningar man tycker är okej.
 
  • Gilla
Hamdan_R och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med borra ned, borra vad och för vilket ändamål?

Hur isolerat man bör ha beror på hur höga elräkningar man tycker är okej.
Bila badrum. Ändamål: installation av El golvvärme.
 
C
Rekommendationen är minst 20 cm cellplast. Som för övrigt också skall förläggas på ett kapillärbrytande lager. Vilket man så klart kan ta med en nypa salt om man vill, men själv tycker jag 5 cm är alldeles för snålt.
Sen finns det massa olika varianter hur man kan bygga, och för övrigt också en hel del fallgropar/utmaningar.

Tycker den här sidan har väldigt mycket matnyttig info samlat:
https://www.husgrunder.com/renovera-husgrund/grava-ur-kallaren-och-isolera/
 
  • Gilla
Hamdan_R och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rekommendationen är minst 20 cm cellplast. Som för övrigt också skall förläggas på ett kapillärbrytande lager. Vilket man så klart kan ta med en nypa salt om man vill, men själv tycker jag 5 cm är alldeles för snålt.
Sen finns det massa olika varianter hur man kan bygga, och för övrigt också en hel del fallgropar/utmaningar.

Tycker den här sidan har väldigt mycket matnyttig info samlat:
[länk]
Så gräva källare är rätta lösningen? Att fukten vandrar löser inte FTX problemet?
 
C
Hamdan_R Hamdan_R skrev:
Så gräva källare är rätta lösningen?
Tekniskt sett är det nog rätt, men det är ju en extrem åtgärd för att få lite varmt om fossingarna så ur ett helhetsperspektiv kan man ju fråga sig om det är en vettig lösning.
Är det helt oisolerat (alltså ingen isolering ovanpå plattan) idag? Låter lite snålt för -72.
 
C cpalm skrev:
Tekniskt sett är det nog rätt, men det är ju en extrem åtgärd för att få lite varmt om fossingarna så ur ett helhetsperspektiv kan man ju fråga sig om det är en vettig lösning.
Är det helt oisolerat (alltså ingen isolering ovanpå plattan) idag? Låter lite snålt för -72.
Tack. Enligt en del snickare så säger att det är oisolerad. Menar du att det kan finnas något isolering under betongen?
Får väl bila upp marken och undersöka helt enkelt
 
  • Duschhörna med grå kakelplattor på väggen och golvet samt en dusch. Intill finns en toalettstol och ett handfat med spegel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du eller kommunen inga dokument från tiden då huset byggdes?
För de flesta hus på 70-talet behövdes det bygglov och då skickade man in tekniska ritningar och beskrivningar till kommunen som de sparar.

Eller står det något i prospektet från mäklaren om grund och liknande?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du eller kommunen inga dokument från tiden då huset byggdes?
För de flesta hus på 70-talet behövdes det bygglov och då skickade man in tekniska ritningar och beskrivningar till kommunen som de sparar.

Eller står det något i prospektet från mäklaren om grund och liknande?
Tack för ett bra tips!
Jag har läst på dokumentation och även prospektet det fram kom inget förutom "betongplatta".
Nu väntar jag återkoppling ifrån olika byggrådgivare som kan fatta beslut om bila utan att skada konstruktion av huset eller om jag ska isolera på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.