K kamomillacity skrev:
Jag har däremot en ecoflow delta pro och tillhörande solpaneler som ger min tillräckligt med ström för mina basala behov.
Hej kamomillacity

Det behövs nog mera information för att kunna svara på din fråga om anslutning.

Har du en ”svensk manual”, till din Ecoflow, en manual som beskriver användningen under europeiskas förhållanden, med Schuko 230V eluttag?

Det verkar inte som det går att hitta en sådan manual vid sökning på internet.

Om du tittar på din Ecoflow, har den då jordblecken synliga i de fyra 230V enfas schuko-uttagen som sitter på apparaten?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej

När jag sökte på EcoFlow Delta Pro och frågan om jord hittade jag detta.

11:20 in på denna video beskrivs hur man löser kravet på jord (skyddsjord)

“Is the EcoFlow Delta Pro The Perfect Portable EV Charging Station?”

Här kan vi läsa om en adapter som verkar hantera samma frågeställning; “ECOFLOW MA003 Portable Power Station Grounding Adapter User Manual”
https://device.report/manual/9171436

Jag är inte övertygad att tillverkaren av EcoFlow Delta Pro har ”löst” problematiken med behovet av skyddsjord av elsäkerhetsskäl, genom “ECOFLOW MA003 Portable Power Station Grounding Adapter” eller att personen i videon har rätt lösning gällande behovet av skyddsjord av elsäkerhetsskäl.

Det låter visserligen lite överdrivet att använda en EcoFlow med 3,6 kWh batteri, för att ladda en elbil med ett batteri som är t.ex. 20 gånger större. 3,6 kWh motsvarar ca 20 km bilkörning. Men här är samtidigt problematiken att man ”lär ut” hur man rundar elsäkerhetsfunktioner.

Jag har varken elbil eller EcoFlow, så jag har inte erfarenheter av dessa.

Vad har ni för erfarenheter?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men här är samtidigt problematiken att man ”lär ut” hur man rundar elsäkerhetsfunktioner.
Kikade på videon och det pluggen "Southwire company LLC neutral-ground bonding plug" som annonseras vid 11:35 verkar göra är att förbinda neutral och jord vilket kanske skickar det som skulle gått till jord tillbaks via neutralledaren och därmed undviker att trigga jordfelsbrytaren. Eller någon annan magi..

Ett problem jag ser uppenbart från videon är olika standarder på laddningsstationer som borde vara kompatibla men som inte är det. Specialadaptrar för att få laddare, batterier och bilar att göra särskilda elektriska cirkuskonster utan bra märkning eller att de förhindrar insättande i fel uttag på annan utrustning än den avseeda. Så många år av sprak#¤%=#*()¤POOF!* är nog att vänta det närmaste årtiondet iaf.
Förhoppningsvis slipper folk bli grillade eller innebrända.

Lite som stryckjärn som kopplades till lampsockel i taket förr i tiden.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kikade på videon och det pluggen "Southwire company LLC neutral-ground bonding plug" som annonseras vid 11:35 verkar göra är att förbinda neutral och jord vilket kanske skickar det som skulle gått till jord tillbaks via neutralledaren och därmed undviker att trigga jordfelsbrytaren. Eller någon annan magi..

Ett problem jag ser uppenbart från videon är olika standarder på laddningsstationer som borde vara kompatibla men som inte är det. Specialadaptrar för att få laddare, batterier och bilar att göra särskilda elektriska cirkuskonster utan bra märkning eller att de förhindrar insättande i fel uttag på annan utrustning än den avseeda. Så många år av sprak#¤%=#*()¤POOF!* är nog att vänta det närmaste årtiondet iaf.
Förhoppningsvis slipper folk bli grillade eller innebrända.

Lite som stryckjärn som kopplades till lampsockel i taket förr i tiden.
Hej spikplanka

Om man ansluter byggboden till en ” EcoFlow Delta Pro” som enligt bild verkar sakna skyddsjordsanslutning i uttagen då fungerar rimligen t.ex. inte eventuell jordfelsbrytare i byggboden.

Samma sak om du kopplar en ” EcoFlow Delta Pro” för att vara reservkraft (UPS) för ditt datasystem.

Om man ansluter en stor last via grenuttag på ett uttag, hur undviker man då överlast?
Enheten kan leverera upp till 4 500 W (surge 7 200 W) via ett uttag vid lämplig inställning. Osäkert under hur lång tid, men ändå ca 20 A.

Jag saknar att få läsa en ”svensk manual”, till ”EcoFlow Delta Pro”, en manual som beskriver användningen under europeiskas förhållanden, med Schuko 230V eluttag?

Det är olika standarder och utföranden mellan olika länder (t.ex. USA - EU).

Därför så är det viktigt att tänka igenom hela systemet vis anslutning, och inte bara snabbt och billigt hitta en ”adapter”.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du får nog ordna lokalt jordtag. Tips: En ring med spröt under marken för låg impedans och en ledare från ringen till jordplint.

Antar att EcoFlow har en inställning för överlast? annars får du helt enkelt ansluta säkringar i serie. Helst i form av ett fast säkringsskåp på invändlig vägg.

För inkoppling blir det väl en Schuko till CEE don (3-pol blått eller 5-pol rött? ampere?)
Glöm inte heller att kabelintaget måste luta utåt för att undvika regnvatten..

Sedan finns IT-säkerhetsrisker med maskiner som pratar WiFi och Bluetooth. De kan hackas och styras till att förstöra utrustning. Inte en chans att de lagt manken till och gjort firmware säker. Men om den bor i en plåtbod som är en faradays bur kanske det är ett mindre problem.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Glöm inte heller att kabelintaget måste luta utåt för att undvika regnvatten..
Inte alls nödvändigt om intaget placeras innomhus..
 
F fribygg skrev:
Inte alls nödvändigt om intaget placeras innomhus..
Förutsatt att man vill göra det jobbet och inte vill bevara utvändligt intag.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Förutsatt att man vill göra det jobbet och inte vill bevara utvändligt intag.
Ska man bevara det yttre uttaget krävs väl typ reservkraft omkopplare och det verkar onödigt kostsamt.
TS vill ha sin enhet innomhus och då undrar jag om du @spikplanka har nått bättre eller billigare förslag till anslutning än intaget från biltema jag rekomenderat?
 
Uttaget från Biltema är nog en bra idé.
Osäkerheten är väl om elsystemet innuti är 1-fas eller 3-fas mm.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Du får nog ordna lokalt jordtag. Tips: En ring med spröt under marken för låg impedans och en ledare från ringen till jordplint.

Antar att EcoFlow har en inställning för överlast? annars får du helt enkelt ansluta säkringar i serie. Helst i form av ett fast säkringsskåp på invändlig vägg.

För inkoppling blir det väl en Schuko till CEE don (3-pol blått eller 5-pol rött? ampere?)
Glöm inte heller att kabelintaget måste luta utåt för att undvika regnvatten..

Sedan finns IT-säkerhetsrisker med maskiner som pratar WiFi och Bluetooth. De kan hackas och styras till att förstöra utrustning. Inte en chans att de lagt manken till och gjort firmware säker. Men om den bor i en plåtbod som är en faradays bur kanske det är ett mindre problem.
Hur kan fas och nolla hållas isär?
 
D David__11 skrev:
Hur kan fas och nolla hållas isär?
Det gör de flesta elsystem.. kortslutning annars.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Det gör de flesta elsystem.. kortslutning annars.
😆 ja i centralen så klart. Men från elverket så har du väll en flytande nolla. Om du modifierar elverket och kopplar jord till nollan så att du får nolla och fas, hur ska man hålla reda på viket som är fas i en schucko?
 
Schuko har fas-nolla-skyddsjord. Tvivlar på att varken byggbod eller batteristation använder annat än jordad.
Och i övrigt för 3-fas system använder man 5-ledar system. Det är bara mellan transformatorstation och elabbonent som nolla och jord samsas på samma ledare (PEN). Men det finns inget publikt elnät involverat här.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Schuko har fas-nolla-skyddsjord. Tvivlar på att varken byggbod eller batteristation använder annat än jordad.
Och i övrigt för 3-fas system använder man 5-ledar system. Det är bara mellan transformatorstation och elabbonent som nolla och jord samsas på samma ledare (PEN). Men det finns inget publikt elnät involverat här.
JAg tror vi pratar förbi varandra helt, det är kanske något jag missar helt? Men i byggboden finns det väll en elcentral och du vill koppla in fas till elcentralens fas och nolla till byggbodens nolla. Schucko så kan du ju bara vända på och koppla nolla till fas.... Dessutom så har elverket inte en fas och en nolla utan två faser (det jag kallar flytande nolla) på 115v vardera, som måste fixas först?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som jag förstått det har batteristationen ett riktigt jordat Schuko uttag som det såg ut på bild iaf och denna bör ge 230 V 50 Hz. Denna kopplas förslags vis med en adaptersladd till blå CEE som har fas-nolla-skyddsjord.
Okänt om det är draget 1-fas eller 3-fas system innuti boden.

För att elsystemet i boden skall kopplas korrekt behöver elcentralens jord kopplas till byggbodens metall och till ett jordspett.

Jord kommer endast att gå för denna avsedd skyddsjord (PE) oavsett hur man vänder Schukokontakten. I 1-fas system för Schuko så har man tagit höjd för att fas (L) och nolla (N) kan byta plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.