Vi har ett hemskt ställe i huset att tapetsera.....väggen i trappan! Hur i hela friden ska vi bära oss åt? Trappstege hade vi i vårt förra hus, men den här trappan är så svängd att planstegen är hopplösa att ställa en stege på. (Inte ett enda steg är rakt.)
Hur svårt är det att plocka ner en trappa? Ska renovera trappan också (slipa och betsa), är det lika bra att plocka ner den då och passa på att tapetsera med en skiiitlång stege?
 
Jag har just avslutat ett sånt projekt, men då på en alldeles nytillverkad trappa. Jag avråder starkt från att demontera trappan. Att montera trappan, som kom i tre delar tog mig, trappmakaren och dennes assistent en hel dag. Jag tillverkade en provisorisk byggställning av spillvirke i trappan. Som plattform hade jag en 13 mm plywoodskiva. Man måste se till att det finns litet luft mellan byggställning och vägg. Det tog ca 2 timmar med ställningen för en person.
 
Jag bultade fast en 3x4" i väggen med trämask och lade några 2x4" ut på den, från översta steget, och sedan skruvade fast dem. Detta gick fint att kliva på när jag spacklade å tapetserade. Då jag sedan monterat panel som täcker de skruvhålen blev de inget problem. Kan du göra nåt liknande kanske? Stödregel en bit upp på väggen, planka å gå på, hänga tapeten i överkant och släppa ner våden halvvägs, ta bort plankan, skruva bort regeln, snygga till hålens kanter å sedan släppa ner våden? Eller kanske spika ihop en sällsynt låghalt bock som passar i trappen, att lägga ut "landgången" på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.