Hej!

Har ett företag hos mig som jag tror gör en livsfarlig/felaktig elinstallation, har pratat med deras projekterade som säger att allt är ok men jag tvivlar starkt på detta.

Första felet är att batteriet som kommer vara på 20kw/20kwh är matat med 6mm kabel ej 10mm detta är ok enligt dem då sträckan är kortare än 50 meter. Det är cirka 6 meter kabel.

Andra felet som jag tror är ganska stort är att de egenhändigt modifierat mätartavlan för att bli anpassad till 35A istället för 25A, detta innebär att den har förlorat sin kapsling och avståndet mellan jord och matning från gatan är max 5mm

Nu ska de göra "klart" imorgon men jag är helt enkelt rädd. hjälp vad borde jag göra?
 
  • Bild på en mätartavla där en person håller en metallskylt som visar "Eldon 25A 250V", tre säkringar och några exponerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit elektrisk komponent med exponerad koppartråd framför en öppen elcentral med flera vita anslutningar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
MrDizzy
  • Laddar…
Är batteriet på 20 kW eller är det 20 kWh, vad är det för säkringar till batteriet ?
Hur har mätartavlan förlorat sin kapsling ?
Vad är felet med det lösa säkringselementet ?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Är batteriet på 20 kW eller är det 20 kWh, vad är det för säkringar till batteriet ?
Hur har mätartavlan förlorat sin kapsling ?
Vad är felet med det lösa säkringselementet ?
Det är på 20kw/20kwh Pixii home.

Jag menar att det bara är några få millimeter från säkringshållaren och mätartavlan, den har förlorat "ringen" runt säkringen.

Denna kanten är bara mm från att nudda mätartavlan i metall.
 
  • Närbild av en säkringshållare där en röd oval markerar kanten som är några millimeter från att nudda mätartavlan i metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade

Detta menar jag saknas, det finns inget så kallat "beröringsskydd"
 
  • En person håller upp en föremål framför en elcentral med fem runda hål, som saknar beröringsskydd, med sladdar hängande runt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Trevlig skrev:
Det är på 20kw/20kwh Pixii home.

Jag menar att det bara är några få millimeter från säkringshållaren och mätartavlan, den har förlorat "ringen" runt säkringen.

Denna kanten är bara mm från att nudda mätartavlan i metall.
Så kan du självklart inte ha det. Lägg ett stopp för deras arbete då de uppenbarligen inte är kompetenta att utföra det. Finns säkert fler tveksamheter om du börjar granska det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Så kan du självklart inte ha det. Lägg ett stopp för deras arbete då de uppenbarligen inte är kompetenta att utföra det. Finns säkert fler tveksamheter om du börjar granska det.
Jag förstår ditt svar men har jag rätt och vart kan jag hitta källa jag kan hänvisa till. Elsäkerhetsverkets hemsida var sådär...
 
C
T Trevlig skrev:
Jag förstår ditt svar men har jag rätt och vart kan jag hitta källa jag kan hänvisa till.
Om man "vet" att man har rätt men inte har de formella meriterna för att övertyga är ofta det bästa sättet att ta in en oberoende besiktningsman som får komma med ett utlåtande. Kan låta lite överdrivet, men troligen kommer en sådan även att hitta en hel del annat som inte är korrekt utfört.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Jag förstår ditt svar men har jag rätt och vart kan jag hitta källa jag kan hänvisa till. Elsäkerhetsverkets hemsida var sådär...
Varför ska säkringarna ändras så det krävs GIII där? Är interna kablaget och brytaten uppgraderat? Hur ställde sig nätägaren till uppsäkringen?

Efter ombyggnaden uppfyller mätartavlan inte ens allmäna grundläggande krav för kopplingsutrustning av typen de sorterar under norm/standardmässigt. Det är ju numera lite av en sjuka att de som installerar famlar efter diverse "godkännanden" i detta fallet då rimligt att de bytt tavlan till en ny. Du behöver knappast besiktning av detta för att påvisa att redan i fallet mätartavla är de helt ute med sin ombyggnad. Sen kommer frågorna om hur avsäkring, dimensionering i övrigt är gjord.

Tyvärr har du nog råkat ut för lite bondfångare så håll dem kort.
 
  • Gilla
  • Älska
ARJU och 5 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför ska säkringarna ändras så det krävs GIII där? Är interna kablaget och brytaten uppgraderat? Hur ställde sig nätägaren till uppsäkringen?

Efter ombyggnaden uppfyller mätartavlan inte ens allmäna grundläggande krav för kopplingsutrustning av typen de sorterar under norm/standardmässigt. Det är ju numera lite av en sjuka att de som installerar famlar efter diverse "godkännanden" i detta fallet då rimligt att de bytt tavlan till en ny. Du behöver knappast besiktning av detta för att påvisa att redan i fallet mätartavla är de helt ute med sin ombyggnad. Sen kommer frågorna om hur avsäkring, dimensionering i övrigt är gjord.

Tyvärr har du nog råkat ut för lite bondfångare så håll dem kort.
Nätägaren är informerad om uppgradering till 35a, kostar 12k för mig.

Har fått tag på firman och de ska byta ut allt nu till nya grejer!
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Nätägaren är informerad om uppgradering till 35a, kostar 12k för mig.

Har fått tag på firman och de ska byta ut allt nu till nya grejer!
Troligen blir det bytt imorgon eller fredag till rätt grejer av annan elektriker på samma firma. Hen ska även "besiktiga" kollegans arbete.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Uppdatering, det blir externt företag som kommer på tisdag och rättar till allt, uppdaterar er då.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
C
T Trevlig skrev:
det blir externt företag som kommer på tisdag och rättar till allt
Med andra ord, de var själva inte behöriga, eller....?
 
C cpalm skrev:
Med andra ord, de var själva inte behöriga, eller....?
Vet inte, jag ska återkoppla när jag vet mer.
 
Vill återkoppla lite, vill bara säga att firman de tog in heter MB El-Tele-Data AB, de gjorde ett strålande jobb, har fått allt rätt och riktigt nu så är mycket nöjd!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Härligt.
Bra med återkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.