Hej, har en blandare (FM) som jag vill sätta en vanlig krankoppling på för att kunna ansluta en snabbkoppling.

Jag har prövat med en vanlig krankoppling från Biltema (R15) men gängorn på kopplingen är för stora, möjligtvis är det även fel dimension.

Vad behöver jag?
 
  • Närbild på en kromad köksblandare utan koppling monterad, suddig bakgrund visar en tvålpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blandare med en blå och svart krankoppling försedd med snabbkopplad slang, monterad mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ska du ha både varmt och kallt vatten. Det är en fingänga och finns adpter till det hos grossiterna. Är det enhandsblandare eller en med två vred. Lämpligt att ta med perlatorn ( den del som normalt ska sitta på pipen ) och kolla med. Ett foto på hela blandaren är bra, så allt syns.
 
Ja både varmt och kallt.
 
  • Utediskho i rostfritt stål med varmt och kallt vatten, placerad mot en vägg av brun träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lägger den i bilen så får jag kolla på Biltema. Grossisterna släpper inte in en hempulare :)
 
  • Närbild av ett metallgaller inuti en knappt synlig komponent på en strukturerad yta, troligen en del av ett fordon eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig blandare med två vred, då blir det svårt med att koppla ihop utan pipen. Annars fins det så man kan få extra vattenuttag på blandaren , men blir då bara kall- eller varmvatten. Sen är det så att den pipen inte är gjord för att koppla på som ett uttag, flänsningen nertill i anslutningen är inte stort, bara gjord för för fritt fall ut. Stängs ev en slang så kan pipen lossna och en fontän blir.
 
Rickard.
Det vanliga på blandare är m22x1 utvändig gänga eller invändig m24 vilket du såklart inte har. Har du m22 så kan du köpa en valfri gardena blandaradapter/krankoppling då får du med allt du behöver eller så köper du bara en ren övergång m22x1-g15, se till att den är rättvänd bara då det finns båda vägarna.
 
Redigerat:
Rickard.
parsen parsen skrev:
Jag letade, som du, i sommras. Hittade inget annat än gardenas koppling. Ful som attan
Är du okej med att tappa snabbfunktionen så finns det flera snyggare och nättare alternativ men vill du behålla den så är gardenan inte så dum.
Det finns övergångar från både m22 och m24 till g15 sen kan man med fördel använda gardenas "premium" krankoppling 😉
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är du okej med att tappa snabbfunktionen så finns det flera snyggare och nättare alternativ men vill du behålla den så är gardenan inte så dum.
Det finns övergångar från både m22 och m24 till g15 sen kan man med fördel använda gardenas "premium" krankoppling 😉
Jasså? De övergångar jag hittade (och tyvärr köpte) hade för brant stigning och för stora gängor. Men det är helt klart värt att tappa "snabbkopplingen" för min del. Ska leta vidare, tack för tipset!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Från m24 inv [länk]

Från m22 utv
[länk]

Om jag minns rätt så passar gardenan bara på dom två alternativen så ta reda på vilken så bör det funka på det du har.
Tack så mycket! Jag har långt till Bauhaus men borde gå att hitta lokalt eller beställa!
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Fixat!
 
  • Närbild på en fastmonterad metallkran med en ny anslutning, över en utomhusdiskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning från Trio Perfekta innehållande övergångsnippel M22x1,0 INV - G1/2 UTV förkromad med packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.