Är det någon annan som tittar på Drömslottet på svt1? Där verkar i stort sett saknas krav på standard, bygglov, elcertifikat, vvs- säkert vatten , etcetc.

Finns inget som reglerar eller begränsar vad/ hur de gör...

Drömmen för en byggahus renoverare???

Och " Dolt fel" är bara att glömma! Köpt är köpt i befintligt skick!!!!
 
S Sona2012 skrev:
Är det någon annan som tittar på Drömslottet på svt1? Där verkar i stort sett saknas krav på standard, bygglov, elcertifikat, vvs- säkert vatten , etcetc.

Finns inget som reglerar eller begränsar vad/ hur de gör...

Drömmen för en byggahus renoverare???

Och " Dolt fel" är bara att glömma! Köpt är köpt i befintligt skick!!!!
Jag har sett alla avsnitt. Det finns inga lagkrav på något du räknar upp förutom el, som jag minns att de lejde in elektriker för.om du nu menar det svenska programmen?
 
C
S Sona2012 skrev:
Finns inget som reglerar eller begränsar vad/ hur de gör...
Det gör det garanterat. Brukar kolla, men lite av ett signum för serien är att det framstår som att Dick fixar allt själv, men i verkligheten måste det rimligtvis vara en hel stab med medhjälpare bakom ridåerna.

Tror det var första avsnittet (första säsongen) när han drog igång och skulle klyva golvbrädor med en fogsvans. Hade det varit så det gick till hade han nog inte varit klar än.
 
Vi såg alla säsonger förra gången det begav sig. Första säsongen var det mest "oj vilka knasiga byggnadssätt men så länge de är glada och bra att nån tar hand om det så det inte förfaller mer". Ju längre serien gick blev det mer "men sätt inte gips i blöt jord igen då din tjomme".
Spoiler - i senare säsonger ser man saker i bakgrunden som de gjort i tidigare som inte håller/gått sönder osv. Det är ingen bra ide att gömma gamla stenväggar i gips hela tiden. 😬
Rum som klarat sig visas upp igen och igen medan ställen där det gått sämre inte syns igen.
 
C
Dalbotant Dalbotant skrev:
Första säsongen var det mest "oj vilka knasiga byggnadssätt
Fast det är ju ett franskt/brittiskt kontext, de har lite andra byggmetoder än vad vi är vana vid här.
Tycker det är en intressant aspekt med dessa utländska byggprogram - man får lite perspektiv på det här med vad som är rätt och fel.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Självklart, var ju därför vi tittade först. Intressant att se hur andra bygger. Men många av grejerna funkade ju bevisligen väldigt dåligt i slutändan. Det finns rätt många recensioner på nätet från folk som sovit där som nämner mögel i rummen och man ser som sagt hur färgen släppt på målade väggar osv i senare säsonger.
De lever numera på att åka runt och föreläsa, då är det viktiga hur det ser ut på bild, inte i verkligheten.

Då tycker jag att det är mer intressant att titta på "Escape to rural France" på Youtube. Också en britt som renoverar ett Chateau men med betydligt rimligare metoder. Inte lika mycket krimskrams runtomkring heller.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Dalbotant Dalbotant skrev:
Då tycker jag att det är mer intressant att titta på "Escape to rural France" på Youtube. Också en britt som renoverar ett Chateau men med betydligt rimligare metoder. Inte lika mycket krimskrams runtomkring heller.
Kul, följer också Dan. Gillar också formatet med ett relativt kort avsnitt varje (var-)dag och att det handlar om byggandet utan de mysiga familjegrejorna. Fast skall man vara ärlig håller han också på med gips både här och var och en del andra tokigheter 😀

Om inte annat brukar han ju också bli grillad för den obefintliga säkerheten på "arbetsplatsen".
 
Vadå, är väl supersmart att bära järnbalkar i tennisskor... 😬😳🙄
 
  • Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
C
Dalbotant Dalbotant skrev:
Vadå, är väl supersmart att bära järnbalkar i tennisskor... 😬😳🙄
...balanserande på en avsats på fjärde våningen utan något som helst fallskydd 😀
 
  • Haha
Dalbotant
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har sett alla avsnitt. Det finns inga lagkrav på något du räknar upp förutom el, som jag minns att de lejde in elektriker för.om du nu menar det svenska programmen?
Menar britterna Dick och Angela med deras slott i Frankrike.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Är det serien om det engelska paret som fixar ett slott i Frankrike? Var det inte den serien som fick ett abrupt slut, när det visade sig att paret utanför bild fick Ernst att framstå som en ödmjuk svärmorsdröm?
 
C cpalm skrev:
Det gör det garanterat. Brukar kolla, men lite av ett signum för serien är att det framstår som att Dick fixar allt själv, men i verkligheten måste det rimligtvis vara en hel stab med medhjälpare bakom ridåerna.

Tror det var första avsnittet (första säsongen) när han drog igång och skulle klyva golvbrädor med en fogsvans. Hade det varit så det gick till hade han nog inte varit klar än.
Tycker det framgår tydligt att Dick ständigt har hjälp av diverse lokalbefolkning. Men friheten att göra utan ständigt fylla i ansökningar om bygglov känns befriande.... Sedan har jag inga åsikter om deras teknik även om jag ofta undrat över ifall det verkligen är det bästa/ rätta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S Sona2012 skrev:
Tycker det framgår tydligt att Dick ständigt har hjälp av diverse lokalbefolkning.
Jovisst, han har ju oftast en medhjälpare i bild. Vad jag menade är att det i verkligheten nog är 10 st byggare i bakgrunden, inklusive någon som fixar med bygglov och sånt. Frankrike har massa krångel med bygglov precis som här. Och det är långt bortom rimlighetens gräns att ett par gubbar skulle kunna hålla den takten de håller med nya projekt varje vecka.
 
Hep Hep skrev:
Är det serien om det engelska paret som fixar ett slott i Frankrike? Var det inte den serien som fick ett abrupt slut, när det visade sig att paret utanför bild fick Ernst att framstå som en ödmjuk svärmorsdröm?
Jupp, de var inte dåligt otrevliga mot tv-teamet utanför bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.