Jag har en zilmet pumpautomat köp hos rinkabyrör för ca 1,5 år sedan.
Den började skramla för någon vecka sedan. Har nu kollat och det är kylfläkten till pumpen som tar i skyddet runt pumpen. Hela fläktbladet rör sig när pumpen arbetar. Ska den göra det? Går det att spänna bladet?
Jag har försökt skruva på centrumskruven till fläktbladet men märker ingen skillnad.
 
  • Närbild på en Zilmet pumpautomat med en etikett som visar modellinformation och varningstexter. Pumpens kylfläkt och blå skydd syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får lossa kåpan, så fläkten blir fri och se hur den är fastsatt, är fläkten av plast eller metall. I bland är det en kordong på axeln ( den är randig ) och fläkten pressad på. Kan vara en sptesskruv som går ner mot axeln, men lite ovanligt montage. Börja där och kom tillbaka med foto.
 
J jonaserik skrev:
Du får lossa kåpan, så fläkten blir fri och se hur den är fastsatt, är fläkten av plast eller metall. I bland är det en kordong på axeln ( den är randig ) och fläkten pressad på. Kan vara en sptesskruv som går ner mot axeln, men lite ovanligt montage. Börja där och kom tillbaka med foto.
Tack för svaret.
Fläkten är av plast.
Fick av kåpan lätt.
Så här ser det ut. Närbild av en plastfläkt med avtaget hölje, monterad på en blå enhet med synlig metallmutter i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det räckte visst att trycka lite på själva fläkten.
Den verkar slutat vandra på axeln nu. Får se hur länge det håller.
 
Det är inte så att du kommit åt att trycka till själva fläktskyddet?
Min erfarenhet är att de är väldigt lätta att trycka in för långt, förbi "klackarna" och då tar fläktbladet i skyddet.
 
T tompaah7503 skrev:
Det är inte så att du kommit åt att trycka till själva fläktskyddet?
Min erfarenhet är att de är väldigt lätta att trycka in för långt, förbi "klackarna" och då tar fläktbladet i skyddet.
Pumpen står i en liten källare där jag nästan aldrig är.
Den började plötsligt låta för ca 1 vecka sedan.
Fläkten hade lossnat och vandrat på axeln så den tog i kåpan. Den är bara påtryckt på axeln som har lite ”splines” eller vad man ska kalla det.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.