Dörren på min kyl har plötsligt börjar strula. Stängs inte ordentligt, om jag stänger som vanligt då "studsar" den ut igen även om jag stänger ganska löst (känns som det är för dåligt sug) . Om jag stänger och trycker till verkar den ändå suga till som vanligt. Har torkat av listen och kollat så det inte är något sönder på den. Inget som ligger i vägen heller. Någon som har tips eller något hack?
 
Philip T Philip T skrev:
Dörren på min kyl har plötsligt börjar strula. Stängs inte ordentligt, om jag stänger som vanligt då "studsar" den ut igen även om jag stänger ganska löst (känns som det är för dåligt sug) . Om jag stänger och trycker till verkar den ändå suga till som vanligt. Har torkat av listen och kollat så det inte är något sönder på den. Inget som ligger i vägen heller. Någon som har tips eller något hack?
vad är det för modell?
ta kolla runt hela dörrpackningen med dörren stängd om det är tätt runt om eller dörren är skev
 
returen returen skrev:
vad är det för modell?
ta kolla runt hela dörrpackningen med dörren stängd om det är tätt runt om eller dörren är skev
När den är stängd och jag drar i den försiktigt så håller den tätt så suget är där. Bara när jag stänger som den "hoppar" ut igen och ställer sig precis på glänt.
 
  • Namnlapp på en Husqvarna/Electrolux kyl- och frysskåp som visar modell QR2619FX, produktnummer 927786721 och serienummer 83004052.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så inte dränneringen är igensatt. Det är ett hål som det rinner vatten ut igenom till kompressorn. Sitter en skål på den som det dunstar i.(kondensvatten) Det lilla hålet kan nog göra att det inte blir ett tryck när du stänger dörren. ta en slang eller sugrör o blås rent. (sug ej 😂)
 
Philip T Philip T skrev:
När den är stängd och jag drar i den försiktigt så håller den tätt så suget är där. Bara när jag stänger som den "hoppar" ut igen och ställer sig precis på glänt.
troligen är det att listen vid gångjärnssidan viker sig och tar i plåtskarven
du byter list enkelt
ibland långt ifrån alltid så kan man ta loss listen och vända den upp och ned men risken är att den sidan som satt på gångjärnsidan inte sluter tätt när den sitter på handtagssidan efteråt

https://shop.electrolux.se/kylskap-...ar/tatning-till-kylskapsdorr-gra/p/2085496194
 
  • Gilla
Philip T
  • Laddar…
ett annat fel är att skåpet inte står jämt och är skevt
 
Har granskat listen lite mer noga och ser nu att det faktiskt är ett hål vid ena sidan mot hörnet. Så där är nog boven. Får prova med ny list, för det är väl ingen idé att försöka täta den?
 
Philip T Philip T skrev:
Har granskat listen lite mer noga och ser nu att det faktiskt är ett hål vid ena sidan mot hörnet. Så där är nog boven. Får prova med ny list, för det är väl ingen idé att försöka täta den?
täta blir svårt och kräver mer energi än att byta
 
returen returen skrev:
troligen är det att listen vid gångjärnssidan viker sig och tar i plåtskarven
du byter list enkelt
ibland långt ifrån alltid så kan man ta loss listen och vända den upp och ned men risken är att den sidan som satt på gångjärnsidan inte sluter tätt när den sitter på handtagssidan efteråt

[länk]
Tack för direktlänken 🙂 åter i lager på måndag så blir en beställning då. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Philip T Philip T skrev:
Tack för direktlänken 🙂 åter i lager på måndag så blir en beställning då. Tack för hjälpen!
låt packningen ligga framme innan du monterar för den brukar vara lite hopklämd här och där
 
  • Gilla
Philip T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.