Jag ska ta tjänstledigt från mitt ordinarie arbete för att bygga mitt eget hus i lösvirke, tänkte ta ut "lön" från besparingar.
Hörde talas om en kille som gjort något liknande och då startat ett företag där han anställde sig själv.
Antar då att företaget betalade ut lön och att allt material köptes in av företaget. Betalningen till företaget måste väl ha gjorts av honom som privatperson antar jag.

Min undran är vilka fördelar resp nackdelar det kan finnas i en sådan här konstruktion, allt ska givetvis vara lagligt.
 
Utan att gå in på eventuella skattetekniskat genvägar, så tror jag inte att du vinner något speciellt på det, mer än att du som person har haft en inkomst undertiden som du har byggt ditt hus.

För säg att du har 200.000 som du tänkte ha som "lön". Om du inte startar en firma så har du 200.000 att röra dig med, men om du startar en firma och sedan betalar till dig själv så kommer staten och vill ha MASSOR med pengar. Säg att du vill ha en rimlig lön. 15.000 ut i månaden. Det betyder att du får ge dig själv en lön på runt 20.000 och på de pengar så skall socialavgifter och övrigt betalas i, så det kostar ditt företag runt 25.000 i månaden för att du skall få ut 15.000.

För att ditt företag skall kunna ha råd att ge dig 25.000 i månden så måste du betala minst 25.000 i månaden plus moms till företaget. Det blir ungeför 32.000 i månaden.

Så snabbt uträkning så tar du 32.000 i månaden från ditt sparkapital för att ge dig själv 15.000 resterande 17.000 tar staten hand om. Det betyder att du betalar dubbelt så mycket för ditt husbygge genom att starta en firma och köra det därigenom jämfört med att bara vara tjänstledig och ta pengar från ditt sparkapital.

Nu kan du givetviss dra av den ingående moms kostnaden mot momsen på arbetsmaterial så lite pengar tjänar du där, och sedan så finns det säkert andra skattetekniska finter som man kan ta till för att kvitta sin inkomst mot företagets förluster osv osv....

Generellt om du inte hittar en riktigt duktig revisor, så tror jag inte att du tjänar på det (penga mässigt) utan så fall skulle det vara att du har en inkomst undertiden som du bygger ditt hus och om du har barn så har de rätt att få barnomsorg och lite annat sådant.

- M
 
Det är inge finess alls som jag ser det, om det skall vara lagligt alltså.

Om hans firma bygger på ett hus som han själv är ägare till (huset står alltså inte på firman), så måste han ta upp värdet av material OCH nedlagt arbete som "naturauttag" ur firman, dvs han får betala moms plus egenavgifter (25% + ca 30%), och därefter inkomstskatt på beloppet, både på material värdet och på den arbetstid som är nedlagd på att bygga huset. Arbetstiden går säkert att uppskatta nedåt, men att först köpa material för skattade pengar man sätter in i firman, få momsen avdragen, för att sedan dels få lägga på momsen igen och därefter betala full skatt plus egenavgifter på beloppet låter inte som någon specieltl lysande affär.

Det kan bli ett annat läge om man har annan byggverksamhet i bolaget som drar in pengar, framförallt är det då enklare att vara lite "kreativ" i hur materialflödet bokförs.

Jag tror att om man är skrupelfri så kan det säkert gå att tjäna en del på upplägget kombinerat med MYCKET kreativ bokföring, men då råkar man desto värre ut om det blir skatterevision (och den sannolikheten är ganska hög om du har en firma som bara har omkostnader). Då blir det att skaka galler ett tag.
 
Nä, skaka galler låter inte som en lockande fritidssysselsättning;-)

Tack för bra och konstruktiva svar, blir inget företag för mig!
 
Det finns andra trådar som tar upp frågan om tex dagisplatser mm vid husbygge. Är man ledig för att bygga hus, och alltså inte anställd, så kan man få det svårt med dagisplatser mm, vilket då kan resultera att man inte heller har tid att bygga.
Jag antar att man kan vara anställd i sitt eget företag utan att ta ut lön, och på det sättet få behålla dagisplats?

Leta lite trådar så hittar ni säkert.
 
fresve skrev:
Det finns andra trådar som tar upp frågan om tex dagisplatser mm vid husbygge. Är man ledig för att bygga hus, och alltså inte anställd, så kan man få det svårt med dagisplatser mm, vilket då kan resultera att man inte heller har tid att bygga.
Jag antar att man kan vara anställd i sitt eget företag utan att ta ut lön, och på det sättet få behålla dagisplats?

Leta lite trådar så hittar ni säkert.
Tror mina 14-åriga grabbar blir lite kinkiga om jag försöker sätta dom på dagis så det är nog inte aktuellt:D
 
Hur jag än vrider och vänder på det hela så är det ont om möjligheter att tjäna pengar på att starta ett företag vid husbyggande. Det som kanske skulle kunna vara en idé är om du regggar ett utländskt företag, med svensk fillial, som bygger huset. Du tar inte ut lön, men får lyfta momsen. Sedan äger det utländska företaget huset, som du betalar hyra till.

Förmodligen kommer Skatteverket att bråka om det hela, och har du inte hela kapitalet som behövs själv, så kommer säkert banken att bråka också. Att låna ut pengar till ett företag med säte i Isle Of Man är inte alltid så populärt.
 
Snailman
den här sista modellen vore intressant att få reda på mer om...

Har sett den verkar innebära man kan handla av grossister etc.

Men om man nu startar en sådan firma, tex enskild firma? vilka besvär blir det och vilka fördelar?
 
Problemet med att ta varor via ett eget företag är just som hempularen skriver, man drabbas av skatt på skillnaden mellan det faktiska värdet och det värde som en konsument i normalfallet måste betala för varan.

Låt oss anta att en vara kostar 100 kr och en småskutt har 20 % generell rabatt på byggmateriel, denne betalar då 80 kr för varan. Detta brukar också vara fallet eftersom pålägget på en vara som kostar 60 kr för bygghandlaren är 10 % i administrativa pålägg och ytterligare 20 % i vinst. Varan kostar då 60 kr + 6 kr + 14 kr (20% av 66 kr) = 80 kr. Vid olika tillfällen har handlaren extrapris för konsumenten och de brukar vara kring 10-20 % av normalpriset, vilket innebär att handlaren egentligen inte förlorar på extrapris eftersom det är ordinarie pris till småskutten.

Det som man då har att beskatta vid ett köp genom sitt företag är skillanden mellan 80 kr och 100 kr. Visst kan man hävda att man alltid har möjlighet att köpa för småskuttens nettopris men det funkar inte i längden. Å andra sidan måste skattemyndigheten ha en viss säkerhetsmarginal. Ytterst skulle man därför måhända kunna räkna med att man i detta fall hamnar någonstans mellan de 80 % och 100 %; förslagsvis 90 %. Till beskattning skall alltså räknas 10 %.

Till syvende og sist blir det alltså en fråga om man kan räkna hem 10 %.
 
Swetrot skrev:
Hur jag än vrider och vänder på det hela så är det ont om möjligheter att tjäna pengar på att starta ett företag vid husbyggande. Det som kanske skulle kunna vara en idé är om du regggar ett utländskt företag, med svensk fillial, som bygger huset. Du tar inte ut lön, men får lyfta momsen. Sedan äger det utländska företaget huset, som du betalar hyra till.

Förmodligen kommer Skatteverket att bråka om det hela, och har du inte hela kapitalet som behövs själv, så kommer säkert banken att bråka också. Att låna ut pengar till ett företag med säte i Isle Of Man är inte alltid så populärt.
men om man låter företagert bygga det och nman själv är finnansiör, dvs man betalar bolagets kostnader. då bli ju man själv låntagare? har en svåger som bygger hus i stillahavet sm kan öppna filial här och bygga huset gratis åt oss...
 
Förstår inte rikmtigt upplägget.

Den stora finessen med att göra det med ett utländskt bolag är väl bara att det blir så besvärligt att reda ut för skattemyndigheten att man kan hoppas att det hinner bli preskiberat innan de lyckas visa hur dte hela gått till. Men om vi antar att målet var att göra det lagligt och ändå få en lägre kostnad så tvivlar jag starkt på att bolahsupplägget fungerar för självbygge.
 
Startar man en egen firma så bör man väl också ha inkomster annars kan väl skattemyndigheten komma farandes?

Iaf - det är ju iaf då när man kan kvitta momsen som det börjar blir lite intressant med eget företag. Du kanske kan kolla om din arbetsgivare kan/vill låta dig arbeta lite under din tjänsledighet och låta ditt företag skriva en faktura?
 
Familjen_Bygg skrev:
Problemet med att ta varor via ett eget företag är just som hempularen skriver, man drabbas av skatt på skillnaden mellan det faktiska värdet och det värde som en konsument i normalfallet måste betala för varan.

Låt oss anta att en vara kostar 100 kr och en småskutt har 20 % generell rabatt på byggmateriel, denne betalar då 80 kr för varan. Detta brukar också vara fallet eftersom pålägget på en vara som kostar 60 kr för bygghandlaren är 10 % i administrativa pålägg och ytterligare 20 % i vinst. Varan kostar då 60 kr + 6 kr + 14 kr (20% av 66 kr) = 80 kr. Vid olika tillfällen har handlaren extrapris för konsumenten och de brukar vara kring 10-20 % av normalpriset, vilket innebär att handlaren egentligen inte förlorar på extrapris eftersom det är ordinarie pris till småskutten.

Det som man då har att beskatta vid ett köp genom sitt företag är skillanden mellan 80 kr och 100 kr. Visst kan man hävda att man alltid har möjlighet att köpa för småskuttens nettopris men det funkar inte i längden. Å andra sidan måste skattemyndigheten ha en viss säkerhetsmarginal. Ytterst skulle man därför måhända kunna räkna med att man i detta fall hamnar någonstans mellan de 80 % och 100 %; förslagsvis 90 %. Till beskattning skall alltså räknas 10 %.

Till syvende og sist blir det alltså en fråga om man kan räkna hem 10 %.
Mycket intressant tråd i och med att jag haft liknande funderingar just i ett enda syfte att komma åt närindikarrabatterna på materialkostnaderna.

Jag undrar vad det finns det för stöd för din uppfattning? Har själv haft sådan funderingar för att just komma åt näringsidkarrabatter på materialkostnaden vid eventuell husbyggnation i framtiden. 20% på en materialkostnad på låt säga 2 mkr är dock 400 tkr.

Finns det något lagstöd för dåliga affärer och att man blir upptaxerad?

Å andra sidan skulle jag förhandla först med byggfirma och kräva samma rabatt som näringsidkare, man är vid husbyggnation en betydelsefull kund hos de flesta bygghandlare och torde komma åt i vart fall betydelsefulla rabatter mot att man binder upp vissa inköp till en specifik handlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.