S Stuff skrev:
Det där med att getingarna bara använder boet en gång får en ju att fundera över om de är dumma i huvudet på riktigt (och dessutom är miljöbovar). Flyga in på en vind där det finns en övergiven jättebostad men istället för att bygga vidare på den så börjar de om med ett nytt hus från scratch.
Det är väl dåligt läge? Det finns ju ofantligt med tomma och billiga hus på landet men ändå ska alla bygga nytt i stan.
 
  • Gilla
  • Haha
Karbjo och 2 till
  • Laddar…
Själv öppnade jag det yttre elskåpet på landet och ritsch så delades ett aktivt getingbo i två delar, gott om ilskna invånare ett tag.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Hiva i Myrr, vänta en dag så är du säker. Och ja, dom dör. Vill du ej att dom ska dö så skiter du boet. Kan mössen ta över det sen i stället :)
 
  • Gilla
Karbjo
  • Laddar…
Okej(y)(y)
 
S Stuff skrev:
Det där med att getingarna bara använder boet en gång får en ju att fundera över om de är dumma i huvudet på riktigt (och dessutom är miljöbovar). Flyga in på en vind där det finns en övergiven jättebostad men istället för att bygga vidare på den så börjar de om med ett nytt hus från scratch.
Det är nog smartare uttänkt än så.
Om boet skulle vara smittat av något så skulle framtiden kunna vara hotad om boet återanvändes.
 
  • Gilla
Peckalanger och 7 till
  • Laddar…
Det liknar boet, som jag hittade uppe på stallvinden i augusti 2014, innan vi fixade luckan:
Stort getingbo på vinden med synliga mindre bon runt omkring och träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Getingbo fäst i en trävägg på en vind med småbon runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni ser säkert småbona runt omkring också på översta bilden.
Och längst in på vinden fanns ett ladusvalebo dessutom :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Jag tog ner vårt ena för en dryg månad sedan, efter att Anticimex bekämpat det. Det var i allra högsta grad levande trots det. Men enligt dem så frodas andra insekter som olika ängrar och liknande i boet när getingarna dött. Vårt var bålgetingar likt erat men de var slöa så med handskar på var det inga problem. Öppna upp det sen och se hur sjukt imponerande de bygger inuti, men det luktar ju apa av döda getingar förstås så håll andan.
 
  • Stort getingbo under tak i en byggnad, borttaget med handskar, nära en svart sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Låt den vara kvar så slipper du flera bon i framtiden
 
  • Gilla
Peckalanger och 1 till
  • Laddar…
Karbjo Karbjo skrev:
Har en stor kallvind med spånisolering som getingarna brukar trivas i. Hittade det absolut största bo jag sett för ett tag sedan. Vågar man ta bort det nu när det är vinter och kallt?[bild][bild]
Inga problem att ta bort boet nu på vintern. Men tänk på att gamla getingbon ofta innehåller parasiter av olika slag vilka kanske inte är så trevliga. Inte heller de är väl så aktiva så här års, men man kan ju få dem på kläderna och att de vaknar upp av värmen.
 
  • Gilla
Karbjo
  • Laddar…
C
Getingar är inte aggressiva. Hade ett bo alldeles vid en vindslucka. Boet skakades ordentligt när luckan öppnades eller stängdes. Var tvungen att krypa in och ut flera gånger för att leta efter något. Väntade en stund mellan lucköppning och förbikrypning och var allmänt försiktig och lugn. Blev inte stucken fast jag antagligen förtjänade det. Lämnade luckan öppen några dygn så att fåglar plundrade boet. (Det var på sommaren.)
 
  • Gilla
Karbjo
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Getingar är inte aggressiva....
Du kanske hade tur?
Jag har en traktor som jag "sällananvänder". Förra sommaren hoppade jag upp i hytten, skulle precis starta, så hade jag ett ordentligt stick i överläppen. Dom hade byggt bo i taket. :(
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
År inte bålgetingar fridlysta?
 
  • Gilla
Karbjo
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det där med att getingarna bara använder boet en gång får en ju att fundera över om de är dumma i huvudet på riktigt (och dessutom är miljöbovar). Flyga in på en vind där det finns en övergiven jättebostad men istället för att bygga vidare på den så börjar de om med ett nytt hus från scratch.
Jag skulle gissa att det gamla boet är fullt av parasiter. Så det är bäst överlevnad för getingarna att bygga ett nytt bo.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Drar liv i en gammal tråd.
Jag har fått getingar på vinden, men jag gillar egentligen getingar, dom är ju oftast vänliga och pollinerar blommor osv. Men borde man ta bort det för att huset inte ska ta skada?
 
R riktigadavid skrev:
Drar liv i en gammal tråd.
Jag har fått getingar på vinden, men jag gillar egentligen getingar, dom är ju oftast vänliga och pollinerar blommor osv. Men borde man ta bort det för att huset inte ska ta skada?
Dom samlar inte bara från blommorna som vegeterianer. Dom är även köttätare och tar ohyra som larver och annat hem till boet. Så har man en hushållsträdgård eller grannen så blir den fritt från larver nästan. Ävensom ohyra på vinden tar dom tag i. Finns en kålodling så är kålmaskar en favorit för dom. Så tänk till, är dom inte till besvär så låt dom vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.