Hej! Jag behöver alla tips och råd jag kan få angående en del av vår tomt som tidigare varit odlad (potatis) men som sedan minst 10 år tillbaka (sannolikt mer) varit orörd ängsmark, med mycket vildväxande gräs, blommor, ogräs osv. Hur går vi bäst tillväga för att återta marken som istället göra gräsmatta (och eventuellt potatisåker) av plätten? På våren är ju området ”plattare” innan allt gräs mm tagit fart, så tänker bäst att passa på då?
 
Hur mycket jobb tid/jobb och pengar vill du lägga ned på gräsmattan, det är avgörande för att kunna ge råd. Hur många kvm är det?
 
Börja med att klippa den
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
coconut
Jag hade en vildvuxen yta med allt möjligt växande i, som jag ville ha mer gräsmatteliknade. Så i slutet av Augusti gjorde jag såhär:

Klippte ytan med en trimmer och samlade ihop klippresterna
Körde över ytan med gräsklipparen
Slängde på gräsfrön
Sen väntade jag till våren kom året efter och la på lite gräsmattegödning
Fortsatte att klippa ytan med gräsklipparen lite då och då under våren/sommaren

I slutet av sommaren året efter var det mer något som påminde om gräsmatta än vildvuxen äng. Givetvis ingen golfgräsmatta men helt okej för mitt ändamål.
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur mycket jobb tid/jobb och pengar vill du lägga ned på gräsmattan, det är avgörande för att kunna ge råd. Hur många kvm är det?
Den ytan är ca 20*40 meter ungefär, möjligen något större. Jag vill inte lägga ner alltför mycket jobb eller pengar. Men vill kunna nyttja den ytan som gräsmatta, kunna göra odlingslandskap för potatis hade jag tänkt
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Börja med att klippa den
Men bör man klippa på hösten eller vänta tills det är helt visset på våren? Jag tänker att man kanske vill undvika att växterna får fart igen på våren.
 
H Hufsa skrev:
Den ytan är ca 20*40 meter ungefär, möjligen något större. Jag vill inte lägga ner alltför mycket jobb eller pengar. Men vill kunna nyttja den ytan som gräsmatta, kunna göra odlingslandskap för potatis hade jag tänkt
Beskriv hur ett odlingslandskap för potatis ser ut. Att jag frågar beror på att när jag växte upp hade man potatisland som var ett land på kanske 50-100 kvm i trädgården. Du har ca 800 kvm yta.
 
Enklast/billigast är att nu slå gräset, räfsa bort och sedan fortsätta klippa utifrån den gräsmatta du vill ha. Sedan ska du börja gödsla utifrån vad en gräsmatta behöver till våren, slarvar man där så kan mossan ta över, har lärt mig det den praktiska vägen.😉
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Klipp nu med grästrimmer lie och kör sedan med gräsklipparen på högsta läget.
Sedan är det bara att fortsätta klippa kontinuerligt, med fördel kortare och kortare till s det har den längd du vill ha.
Kommer det nytt till våren så klipp det bara.
 
  • Gilla
Hufsa
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beskriv hur ett odlingslandskap för potatis ser ut. Att jag frågar beror på att när jag växte upp hade man potatisland som var ett land på kanske 50-100 kvm i trädgården. Du har ca 800 kvm yta.
Självklart ska det inte vara potatis över hela ytan. Men just nu är hela utan obrukbar, det går knappt att gå där pga allt högt gräs mm. Vi vill ha en gräsmatta för som vi kan nyttja och som öppnar upp tomten mer, men även eventuellt ha en potatisland där.
 
Minst två potatisland ska du planera för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.