T thomis skrev:
Tänkt system

Mean Well HDR transformator
Bofu 12v alt. 24v rörmotor 25mm (två trådar).
MDT jalusieaktor för 24v

Tänker jag rätt?
Du kan låta ett nätaggregat driva flera gardinmotorer men du får ta höjd för spänningsfall men motorer tål lite variationer så det kan gå vägen ändå. Isåfall räcker det med en halvledarswitch mellan matning och motor. Vill du köra upp & ner så är en H-brygga att föredra.
Om spänningsfallet blir för stort så får du mata ut t.ex 24 V och använda 12 V motorer. På varje gardin får du då använda en switchad omvandlare.

Varje gardinenhet behöver sedan någon mikrokontroller för att styra motorn. Dessa kan sedan styras med t.ex KNX som är rimligt enkelt att bygga gränssnitt för eller något annat. Men det bör vara differentiell signalering av låg hastighet med kontrollsummor (CRC) även optiska TOSLINK kan användas för styrning.

Ange gärna om spänningarna du skriver ut avser AC eller DC samt ungefärlig effekt.
 
T thomis skrev:
Tar upp tråden då jag är själv igång att försöka motorisera rullgardiner.

Tittar på 12v alt. 24v motorer. 25mm anpassade för 38mm rör. Kommer behöva ett 20-tal motorer.

Frågan som kommer direkt för att hålla nere kostnaden är om man kan köra multipla motorer på samma kanal? Naturligtvis måste transformatorn klara lasten, men jag tänker 1 eller 2 transformator för alla. Eller finns det risker med det?

Tänkt system

Mean Well HDR transformator
Bofu 12v alt. 24v rörmotor 25mm (två trådar).
MDT jalusieaktor för 24v

Tänker jag rätt?
Nackdelen med att köra flera på samma kanal, är att motorena går lite olika snabbt, (vilket de iofs gör om man styr dem separat &så, men då kan man ju ta en och en om man stör sig på detta) och spänningsfallet i kabeln till dem saktar ner dem. Öka gärna på kabelarean om du kör fler. Jag kör 2 på samma kanal i ett rum, och det funkar OK.
Däremot så gillar jag inte BOFU så mycket, en har gått sönder för mig, och vissa av dem låter ganska tråkigt nästan så att de kvider när de ska dra upp gardinen. Dock är ju priset oslagbart. Och 230 gardinerna är ju inte heller tysta, men där är det bara "rent" motorljud. Jag har typ 6 BOFU 24V och kanske 4 230V.
12V Bofu lär dra mer ström, så de skulle jag undvika. Men sist jag kollade så fanns det bara 12V om man ville komma undan billigare o köpa dem från Kina, det är kanske därför du nämner 12V?
Sedan jag installerade mina BOFU för en massa år sedan så har ju IKEA släppt sina lösningar, jag misstänker att de är trevligare (fast har absolut ingen aning om det verkligen är så :) )
Jag driver bara lätta/tunna små rullgardiner med mina bofusar.
 
vespaman vespaman skrev:
Nackdelen med att köra flera på samma kanal,
Man skall nog inte köra flera på samma gång pga spänningsfallet. Men det märker man snabbt vid test i verkligheten. Man kan även kompensera med switchad omvandlare som rakt av drar ur mer elkraft ur matningskabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.