Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Åtminstone jag har inte sagt så. Jag har bara sagt att det är behörighetskrävande. Det är upp till TS att besluta hur han gör med detta krav. Jag bryr mig inte bara röret blir korrekt förlagt.

Gör man jobbet själv så bör man vara beredd på att behöva löpa hela linan ut, för det kan visa sig svårt att hitta en elfirma som vill dra i kabel eller koppla in en kabel som du själv förlagt i marken. Det kan därför vara bra att ha en kontakt med en elfirma redan innan.

Jo det har den. Rörets placering, böjradie, djup, omgivande fyllning och färgmärkning är exempel på saker som ska göras enligt reglerna för att få dra i en kraftkabel i röret. Förläggningen av tomröret måste alltså göras med detta i åtanke. Är det inte andra gången jag skriver detta?

Vi har haft samma frågeställningar kring att dra tomrör i väggar. Försök inte koppla isär detta moment med att senare dra i starkströmskabel. Röret är en del av skyddet av kabeln.

Ja, i stort är det ingen större skillnad. Reglerna för markkablar beskriver både kraft, data och telekablar, men kravet på t.ex djup är unikt för kraftkablar.

Jag har betalat (tror jag) för den... Varför skulle inte du göra det? Men jag tror alla regler relevanta för privat tomtmark är beskrivet i denna tråd. Det är inga snåriga regler att följa.
Så du menar att om en person icke certifierad elektriker förlägger tomrör mellan 2 dosor i en vägg att det strider mot elsäk?

Snälla gör inte detta till ett hokuspokus, det finns inga skall krav gällande färg på ett nergrävd tomrör på egen fastighet, om det gör det hänvisa gärna till dessa föreskrifter och dessutom att det är ett "skall" krav.

Djupet på lågspänning dvs. 400 v är ca 450 mm men efterföljs sällan, de kan ligga grundare eller djupare.

Högspänning följer mer efter rekommendationerna om 850 till 1000 mm.

Så vad är så unikt?

När man projekterade gatumiljö förläggs svagström dvs 400 V (tex gatubelysning och servicekabel) tillsammans med tele och data.
Man använder olika färger på rören MEN det är en icke "skall" föreskrift vilka färger som är vad.
På en enskild fastighet kan man göra som man vill 😅.

Starkström förläggs under svagströms, tele och data förlängningen men över VA.

Har du en annan uppfattning?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Djupet på lågspänning dvs. 400 v är ca 450 mm men efterföljs sällan,
Har sett hur Vattenfail (mao vattenfall:et) anllitade billigast entraprenör som grävde 2 st hushållsel 400 V 3-fas till 28 cm enligt uppdrag på kommunens mark.

D Danne824 skrev:
förläggs svagström dvs 400 V (tex gatubelysning och servicekabel) tillsammans med tele och data.
400 V som hittar telekabeln blir "spännande" .. ;-)
 
  • Haha
Danne824
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Har sett hur Vattenfail (mao vattenfall:et) anllitade billigast entraprenör som grävde 2 st hushållsel 400 V 3-fas till 28 cm enligt uppdrag på kommunens mark.


400 V som hittar telekabeln blir "spännande" .. ;-)
280 mm är lite tufft, hoppas att fibern låg med 😂.
 
D Danne824 skrev:
280 mm är lite tufft, hoppas att fibern låg med 😂.
Det gjorde den.
Fibern leder väl inte men kanske det finns en tråd för att finna den som kan lösa det..
 
D Dilato skrev:
Finns det verkligen så detaljerade tvingande regler ( alltså inte bör utan skall/måste ) kring detta?
Ja, men många är de väl inte? Det finns många fler krav som gäller vid allmänna vägar, korsning av järnvägar etc men för hushållsbruk är det inte många regler att tänka på.

Inledning till standarddokument om starkströmsanläggningar med fokus på kabelläggning i mark och krav på skydd mot mekanisk påverkan.
D Dilato skrev:
Jag är bara en amatör så jag vet ju egentligen inte eftersom det tvingande regelverket
Varför vill du ifrågasätta naturliga och enkla krav kring färgmärkning, djup, fyllning etc? Vi har beskrivit vad som gäller. Har du inget bättre för dig på/efter semestern?
D Dilato skrev:
inte är allmänt åtkomligt utan att varje enskild person ska betala tusenlappar för att få åtkomst, vilket i sig är helt sjukt.
Ja, dom är dyra, men det ligger mycket arbete bakom dem också. Priset är nog högt också för att det är andra företag som är kunder, företag som kan fakturera flera andra kunder och därmed räkna hem kostnaden. Jag får inge betalt för att förmedla de standarder som jag surt förvärvat, bara en dj"#¤% massa gnäll...
D Dilato skrev:
Detta är inte riktat till/mot dig, men du verkar försvara sakernas tillstånd.
Nej, jag bara förklarar torrt vad som gäller.
D Danne824 skrev:
Så du menar att om en person icke certifierad elektriker förlägger tomrör mellan 2 dosor i en vägg att det strider mot elsäk?
Ja, röret i mark eller vägg är en del av starkströmsledningen.
D Danne824 skrev:
Snälla gör inte detta till ett hokuspokus, det finns inga skall krav gällande färg på ett nergrävd tomrör på egen fastighet, om det gör det hänvisa gärna till dessa föreskrifter och dessutom att det är ett "skall" krav.
Text om kabelmarkering i mark från en standard som anger att kabelmarkering ska användas för all kabel förlagd i mark och undantag för genomfärgade kabelskydd.
D Danne824 skrev:
Djupet på lågspänning dvs. 400 v är ca 450 mm men efterföljs sällan, de kan ligga grundare eller djupare.
Ja, fast då krävs kabelskydd (mekaniskt).
Tabell 3C över regler för förläggningsdjup och kabelskydd för kraftkablar i olika markförhållanden, inklusive minsta fyllningshöjd och anmärkningar.

Dessa djup föreskrivs inte för tele eller data i standarden, de är unika för kraftkabel.

Instruktioner för fyllning runt kablar med specificering av material och krav, inklusive kornstorlek och kringfyllning, för att undvika skador på kabeln.
D Danne824 skrev:
När man projekterade gatumiljö förläggs svagström dvs 400 V (tex gatubelysning och servicekabel) tillsammans med tele och data.
Man använder olika färger på rören MEN det är en icke "skall" föreskrift vilka färger som är vad.
På en enskild fastighet kan man göra som man vill 😅.
Se "samplöjning" i #33
D Danne824 skrev:
Har du en annan uppfattning?
Jag tror inte att jag har förmedlat några uppfattningar i tråden om hur en markkabel ska förläggas, jag har bara förmedlat fakta.
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Jag glömde den här:
Copyright SEK. Reproduction in any form without permission is prohibited.
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tänker dra ner ett markeringsband för säkerhets skull. Hur högt ovan röret skall det ligga?
Utifall du redan inte har köpt det, har ca 230m av https://www.hornbach.se/p/markeringsband-kraftkabel-250m/5804015/ liggandes sedan jag byggde garaget för något år sedan. Bor några hundra meter från snickeriet uppe vid kyrkan.. kostar gratis
 
  • Gilla
  • Älska
Hep och 6 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Får man lägga annat i dessa gulrör? Exempelvis om man drar en vattenslang ner till trädgårdslandet och har det röret som skydd i marken?
Jag kan meddela med egen och andras erfarenhet att fiberläggarna ibland vägrar dra fiberdukten i gula skyddsrör. Med lite proffsig inställning från entreprenören byts ändarna mot annan färg, så är problemet ur världen. Så länge delen i kabelskåpet hade rätt färg hade de följt sina instruktioner.
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Lite jämförelsedata för rekommendation för förläggning av optofiber:

robustfiber.se: Anvisningar för robust fiber Bilaga 2 Robusta nät Ver 1.6 sidan 16:
"Markeringen ska ligga centrerat cirka 10 cm över kanalisationsrören."
E elmont skrev:
färgen på rören ska ge en fingervisning om vad som ligger i rören. Tex orange tele/svagström, gröna optofiber, gula starkström, blå vatten.
robustfiber.se: Anvisningar för robust fiber Bilaga 2 Robusta nät Ver 1.6 sidan 18:
Färg Frekvens Användningsområde
Röd 169,8 kHz El
Blå
145,7 kHz Vatten
Grön
121,6 kHz Avlopp
Orange
101,4 kHz Tele
Gul
83 kHz Gas
Svart
och röd 77 kHz Kabel-TV
Lila
66,35 kHz Används ofta av privata användare
(frekvensen är för kabelsökare ; Gul för gas?)

Sidan 18 "Tätning av kanalisationsrör ska utföras så att smuts och vatten inte kan tränga in i rören. Detta gäller i alla ändpunkter där nya eller befintliga kanalisationsrör nyttjas."
Jorden till Skanova? ;)

Sidan 21 Förläggningsskiss med mått.

Sidan 26 "Kringfyllning ska bestå av okrossat eller krossat material, alternativt befintliga massor, med 0–8 mm kornstorlek."

Sidan 27:
Yta Fyllningshöjd Metod Information
Tomtmark intill bostadshus 30 cm Alla
Körbana och gång/cykelväg 25 cm Mikrotrenching, Spårfräsning Ytterligare 10 cm vid ej belagd yta (grusväg).
Gång/cykelväg 30 cm Alla
Korsning av mindre väg 70 cm Alla Mindre vägar typ gårds-, åker- eller skogsväg.
Körbana 45 cm Alla
Korsning av dike 55 cm Alla Räknat från en väl rensad dikesbotten.
Orörd mark (ej åkermark) 45 cm Alla
Grönyta utanför tomtmark 45 cm Alla
Åkermark 75 cm Alla Hänsyn måste tas till eventuell dränering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du ifrågasätta naturliga och enkla krav kring färgmärkning, djup, fyllning etc? Vi har beskrivit vad som gäller. Har du inget bättre för dig på/efter semestern?
Jag är alltid-ledig så varje dag är semester.🤓

Jag har inte ifrågasatt något det du nämner.
Det jag har ifrågasatt är rimligheten och motivationen bakom att man måste vara elektriker för att gräva ner ett tomt gult rör.

Det är ju jätteenkelt att utföra så vad elkunskaper har med det jobbet att göra är höljt i dunkel.

Från den information som du visat framgår att (nu pratar vi om förläggning på den egna tomten/marken):
  • Använd ett genomfärgat gult kabelskyddsrör så blir det alltid enkelt och bra.
  • Lägg kabelskyddsröret minst 0,55 m djupt om det kan antas grävas/plöjas i marken, annars minst 0,35, men ta även hänsyn till annat som kan påverka ( ex. tjälskjutning).
  • Röret behöver inte märkas eftersom det är genomfärgat.
  • Fyllningen runt kabelskyddsröret ska närmast röret inte innehålla skarpa stenar för att kabelskada p g a jordkomprimering, tjällossning, trafikbelastning etc ska undvikas.
  • Fyllning bör inte innehålla mer än 10% av kornstorlek 100 mm -150 mm.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag glömde den här:
[bild]
Det är lugnt, du har rätt att:
  1. Återge mindre delar av publikationen för icke-kommersiellt bruk utan avgift enligt följande (under förutsättning att SEK Svensk Elstandard, publikationens beteckning inklusive eventuellt utgåvenummer anges):
    • För publikationer med färre än 25 sidor får högst 10 % återges
    • För publikationer med 26-100 sidor får högst 3 sidor återges
    • För publikationer med fler än 100 sidor får högst 5 sidor återges och då högst 3 sidor i följd
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Har funderat på detta med behörighetskravet för förläggning av kanalisation i egen mark tidigare utan att bryta mot några formella regler.

Rimligtvis borde man gräva upp lämplig grop. Fylla den med ev stödmaterial som sand och singel efter behov. Sedan låter man elektrikern komma och lägga ner den gula slangen.
Oklart om reglerna kräver att elektrikern skyfflar ner jorden eller om man kan göra det sjäkv enligt regelverket.
 
  • Haha
avh67f
  • Laddar…
A
Standardisering är ju ett stort omfattande ideellt arbete av representanter från alla möjliga företag i olika branscher där avgifterna finansierar det hela så det är inga konstigheter med det tycker jag.

Det var en bra sammanfattning av dilato i inlägg#56.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
En fråga till ang detta med kabelförläggning i (gult) kabelskyddsrör under mark: finns det någon mjuk mångtrådig dvs flexibel kabelkvalitet som är godkänd för denna typ av förläggning? Typ gummikabel man har i förlängningskablar utomhus.

Det jag är ute efter är att dra vatten i en vattenslang plus el till ett växthus, ca 15 meter. Tänkte att något typ en förlängningskabel borde funka, att man ansluter denna i ändarna via vanliga stickproppar/kontakter som vanligt bara att den är lagd i ett kabelskyddsrör under mark.

Vill helst inte behöva dra ut en elektriker ut på bygden för ett så här litet jobb, ansluta tex N1XV-kabel ordentligt via IP65 kopplingsdosor.
 
D Dilato skrev:
Jag är alltid-ledig så varje dag är semester.🤓

Jag har inte ifrågasatt något det du nämner.
Det jag har ifrågasatt är rimligheten och motivationen bakom att man måste vara elektriker för att gräva ner ett tomt gult rör.

Det är ju jätteenkelt att utföra så vad elkunskaper har med det jobbet att göra är höljt i dunkle.

Från den information som du visat framgår att (nu pratar vi om förläggning på den egna tomten/marken):
  • Använd ett genomfärgat gult kabelskyddsrör så blir det alltid enkelt och bra.
  • Lägg kabelskyddsröret minst 0,55 m djupt om det kan antas grävas/plöjas i marken, annars minst 0,35, men ta även hänsyn till annat som kan påverka ( ex. tjälskjutning).
  • Röret behöver inte märkas eftersom det är genomfärgat.
  • Fyllningen runt kabelskyddsröret ska närmast röret inte innehålla skarpa stenar för att kabelskada p g a jordkomprimering, tjällossning, trafikbelastning etc ska undvikas.
  • Fyllning bör inte innehålla mer än 10% av kornstorlek 100 mm -150 mm.

Det är lugnt, du har rätt att:
  1. Återge mindre delar av publikationen för icke-kommersiellt bruk utan avgift enligt följande (under förutsättning att SEK Svensk Elstandard, publikationens beteckning inklusive eventuellt utgåvenummer anges):
    • För publikationer med färre än 25 sidor får högst 10 % återges
    • För publikationer med 26-100 sidor får högst 3 sidor återges
    • För publikationer med fler än 100 sidor får högst 5 sidor återges och då högst 3 sidor i följd
Sedan kan man ju undra varför det skulle vara skillnad på egen tomt och annan mark? Den "egna" tomten kommer ju förr eller senare att vara någon annans mark. Och troligtvis någons som inte har en aning om som tidigare föregått på tomten.
Vill man göra "jobbet" själv och gör det efter konstens alla regler så kan man sova gott, men tycker man att man vet bättre själv och hittar på egna "regler" ska man kanske fundera två ggr. Och ska man luta sig mot "sunt förnuft", (vad det nu innebär) så kan man komma riktigt snett, själv kanske man tycker att man har ett bra förnuft medans andra tycker att det är rent stolleprov.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.