Ja, skillnaden i ångmotstånd är helt enkelt inte viktig i de konstruktioner vi pratar om. Även om man skulle ligga precis på gränsen, en miljon s/m, så är man långt över vad som krävs. Och de vätskebaserade system jag kikat på ligger en bra bit över gränsen. LIP är uppe i 1,7 miljoner s/m om jag inte missminner mig.

När det kommer till rörelsetålighet så klarar de vätskebaserade systemen lika mycket som dukarna på de ställen där man sätter remsor. Men förväntar man sig sprickor på oväntade ställen, alltså annat än mellan skivskarvar eller i vinklar, så klarar mattan naturligtvis det bättre. Men har man sådana rörelser är det tveksamt om keramiken klarar det överhuvudtaget, och man bör kanske överväga att sätta plastmatta istället, fast att det kanske inte är lika snyggt.
 
Hittat ett intressant system som heter illigo. Någon som provat detta? erfarenheter?
 
är det inte det som är en slags duk något klister på sig? som man trycker fast kaklet mot utan fix?
 
Hade Ardex tricom duk system hemma, men efter bla, diskutioner på forumet om flytande våtrumsspärr och att jag råkade köpa Bostik fix så valde jag att återlämna mitt Ardex system.
Någon som använt Bostik (VTv5,VTg3), bra, dålig, att tänka på etc?
 
jon_h skrev:
Sven: Jo, det har du rätt i. Under normala omständigheter finns det inga skäl. Och jag tror inte duksystemen klarar rörelser bättre i skivskarvar eller vinklar, där de rollade systemen har remsor, utan det är om man tror att man kan få rörelser på oförutsedda ställen där man inte sätter remsa med de rollade systemen, i så fall kan duksystemen vara säkrare. Men jag tycker egentligen inte att man ska ha keramik överhuvudtaget om man har en konstruktion under som rör sig så mycket.

Zenga, det är en bedömning som får göras från fall till fall. Med en platta som ligger på torr sand och inte har några fuktproblem, och med träregelväggar omkring, så hade jag antagligen tätskiktat hela golvytan. Med risk för tillskjutande fukt så hade jag lämnat de ytor som inte utsätts för vattenbegjutning öppna.

Lip har flera system. Deras system 17 är godkänt enligt de nya reglerna.
Det känns iofs som om dukbaserade tätskikt borde tåla mer rörelser. Själv bygger jag fn badrum på träbjälklag och funderar på vilket system jag skall använda. Duk känns intitivt som om det vore tåligare, men jag har inte sett några tester på det.
Biltermas för träbjälklag är ju dukbaserat - kanske är prisvärt?

Jenfor skrev följande nedan:
jenfor skrev:
Är man rädd att underlaget rör sig så väljer man ett duksystem. Annars ett godkänt rollat system. Detta förutsatt att man strävar efter att minimera sin egen arbetsinsats, vilket väl alla gör? ;)
JanneSjo skrev följande nedan:
JanneSjo skrev:
Jag har inte kollat om det stämmer - men min kakelläggare sa så här:

de rollade systemen som är godkända har mycket tätare skikt än tidigare - nu ångtäta men duken har några gånger högre ångtäthet än rollade system - den är alltså tätare - men båda klarar kraven.

Duken är ju också typ en byggplast i det avseendet att den kan töjas och går inte sönder om det rör sig.
 
H
Marc E skrev:
Hittat ett intressant system som heter illigo. Någon som provat detta? erfarenheter?
Enl. GVK. kan man använda Illigo tom på kartongklädd gips, har också fått mail från försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) att det är okej.
Den persom som har tagit fram Illigo är en gammal Peab anställd.
Bkr godkänner inte att mattan sätts på kartongklädd gips.
 
Håller man på hemma så spelar ju tiden ingen roll. Lip är väll bra så men det tar för tok för lång tid mellan tork tiderna om man bara har ett badrum. Jag brukar köra med Höganäs duksystem för den fäster bra och är lätt att arb. med samt har ett ångmotstånd som är 2 ggr högre än vad som krävs och det är en fördel om det sitter plast i skivväggar för då behöver du inte riva plasten mot ytterväggarna. Nackdelen med duken är ju att man måste vara noggrann med så det inte blir luftfickor för då får man sprätta upp och fixa till dan efter.
 
HEM2121 skrev:
Enl. GVK. kan man använda Illigo tom på kartongklädd gips, har också fått mail från försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) att det är okej.
Den persom som har tagit fram Illigo är en gammal Peab anställd.
Bkr godkänner inte att mattan sätts på kartongklädd gips.
Men enligt branchen så blir det BKR regler så fort man monterar keramik på och då e de inte ok med vanlig gips.
Skall du vara säker så skall du ha detta skriftligen från ditt f bolag och sen kan du alrig byta villförsäkring.
 
jon h skrev i början på tråden att tätskikt och fix måste varta från samma fabrikat. vad är skälet till detta? Vad jag kan förstå så måste tätskiktet vara tätt och när detta är på plats kan det väl inte ha någon betydelse vilken fix som används?
 
optimum
Syftet är att leverantören står för att fixet inte skadar tätskiktet.
Alltså att de fungerar tillsammans.

mvh Roland
 
kjell a:Man har eliminerat en felkälla iom att produkterna borde vara testade på varandra. Dessutom hur ska du göra om plattorna lossnar och fixtillverkaren skyller på tätskiktet och tätskiktstilverkaren skyller på fixet.

Det rollade tätskitet blir som gummi så jag TROR att det tål ganska mycket rörelse. Där jag fått klickar som torkat var det som ett gummiband ungefär. På golvbrunnen fick jag lite för mycket och då var det bara att skära ett jack och dra av den (tunna) hinna som var där den inte skulle vara så visst är det rejält töjbart.
 
H
ppalm skrev:
Men enligt branchen så blir det BKR regler så fort man monterar keramik på och då e de inte ok med vanlig gips.
Skall du vara säker så skall du ha detta skriftligen från ditt f bolag och sen kan du alrig byta villförsäkring.
Ja, det är skriftlingen godkänt :).

Det beror på vilken branchorg. hantverkaren tillhör. Gvk eller Bkr.
Bådas branchregler är godkända ovasett vilken material som är på ytskiktet.
 
Tillverkaren låter certifiera ett system, fuktspärr med tillbehör och fix. Användande av produkterna i systemet är en förutsättning för att tillverkarens garantier skall gälla. Det går t.ex. inte att ta manschetter eller förstärkningsremsor från någon annan tillverkare.
Fog ingår inte i system och kan därför väljas fritt.


Systemkrav gäller även för godkända målade VT system. Spackel, grundfärg, väv och täckfärg måste allt vara från samma tillverkare.

Notera att du inte behöver ta hänsyn till detta i tak, där kravet bara är Vatten Avvisande.
 
jon_h skrev:
Ja, de godkända rollade tätskikten är långt mycket tätare än vad som krävs, så man lurar sig själv om man väljer duk i tron att det är bättre. Det finns inga nackdelar mer än torktiderna, vilket brukar vara helt betydelselöst för folk som bygger åt sig själva. Jag kan inte se ett enda skäl för hemmafixaren att välja duk framför rollat.
Problemet med de rollade tätskikten är att det är svårt (för att inte säga omöjligt) att lägga lika mycket tätmassa över hela ytan.
Tester har gjorts där man har låtit yrkesfolk rolla tätmassa på glasskivor som sedan genomlysts. Där har det tydligt visat sig att den mesta delen av tätmassan hamnat nertill (logiskt om man rollar nerifrån och upp) men upptill har det varit så tunt med tätmassa att det lyste igenom.

Med duken är man säker på att den är lika tjock överallt, men den är inte rolig att arbeta med...

// Peter
 
peter.holm:Det där måste vara något fuffens. I anvisningarna står att man ska rolla lagren i 90 graders vinkel mot varandra och man doppar ju rollern hela tiden SAMT att det är ett visst antal KILO som ska upp på väggen, troligast är dessa kilo inkluderat en viss säkerhetsprocent (dvs bara överflödigt) och man kan klara sig med mindre på vissa ytor.

Duk är varken bättre eller sämre än rollat, finns nog chans att göra fel med båda tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.