Börjar bli frustrerad så söker nu input från den samlade expertisen här på forumet i hopp om att identifiera rätt åtgärd.

Har målat en vägg med ett väldigt oförlåtande släpljus. Har nu strukit den tre gånger men får fortfarande ränder. Använder Jotun Lady Balance.

Tänkte först att jag kanske haft för lite färg i rullen och kanske överlappat för mycket. Sista strykningen hade jag mer färg i rullen och arbetade snabbare för att inte riskera att rolla i färg som börjat torka men det gjorde ingen skillnad.

Syns mer i verkligheten än på bilderna men det blir ränder som återkommer och det är inte där det är skarvar. Det ser ut som att det är en annan struktur i ränderna. Som ni ser på bilderna då dyker ränderna upp i jämna mellanrum men jag tror verkligen inte att det har att göra med att jag har för lite färg i rullen.

Tänkte först att jag kanske måste slipa ner färgen något på hela väggen för att kunna få ett jämnt resultat men har ingen lust att lägga tid och energi på åtgärder som inte hjälper och kanske till och med kan göra det värre…

Någon som har en idé på rätt åtgärd för mig för att få till målningen med ett jämnare resultat?
 
  • Målad vägg med synliga ränder i släpljus från fönstren, tre lager färg har applicerats utan att åtgärda problemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad vägg med vita ränder synliga i släpljus från fönster. I högra delen av rummet syns en byggställning och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgspann med etiketten "Jotun Lady Balance matt" står på ett golv, omgiven av målarutrustning och ett rörigt arbetsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vägg målad med Jotun Lady Balance, visar tydliga ränder och ojämn struktur på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är nog troligare att det har att göra med underlaget än med din målning.
Vad var det på väggen innan och vad har du gjort för underarbete?
M mattias_sthlm skrev:
Syns mer i verkligheten än på bilderna men det blir ränder som återkommer och det är inte där det är skarvar
Vad är det för skarvar du avser?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog troligare att det har att göra med underlaget än med din målning.
Vad var det på väggen innan och vad har du gjort för underarbete?

Vad är det för skarvar du avser?
Tack för svar!

Jag har skruvat upp nya gipsskivor.

Menade långskarvarna 😁
 
BirgitS
Vad är avståndet mellan ränderna?
Är det samma avstånd som gipsskivornas bredd?
För i så fall verkar det ju ha att göra med gipsskivorna även om det inte är just i skarvarna mellan dem.

Har du något riktigt långt och som är helt rakt som du kan hålla upp mot väggen och se om väggen är lite vågig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är avståndet mellan ränderna?
Är det samma avstånd som gipsskivornas bredd?
För i så fall verkar det ju ha att göra med gipsskivorna även om det inte är just i skarvarna mellan dem.

Har du något riktigt långt och som är helt rakt som du kan hålla upp mot väggen och se om väggen är lite vågig?
Ränderna återkommer ungefär var 40-45 cm.
Kollade med rätskiva och väggen är inte vågig.
 
BirgitS
Då är det kanske något med målningen i alla fall. Tycker du att du har målat på ett sånt sätt att det kan bli annorlunda just med 40-45 cm avstånd?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det kanske något med målningen i alla fall. Tycker du att du har målat på ett sånt sätt att det kan bli annorlunda just med 40-45 cm avstånd?
Nej inte vad jag kan komma på. Kommer att testa med en annan roller som är smalare och se om det blir någon skillnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.