Fick tips om denna pump via vattenliv

https://www.vattenliv.se/produkt/aq-3000-230v/

Det kommer kosta 1324 kr inklusive frakt och då har jag ju en fontän som i övrigt har 10-15 år på nacken med en hel del skavanker. Lägg därtill att jag får lägga en hel del tid på att byta ut pumpen och jag är inte så säker på om jag har lust till det.

Här kommer en bild på längre avstånd som ni ser hur området runt fontänen ser ut. Finns ju många billiga fontäner man kan köpa för samma pris som denna pump och som man skulle kunna placera ovanpå det runda locket om man tar bort kablar och annat. Brukar det ingå pump till nya fontäner man kan köpa? Annars skulle man kanske kunna placera någon staty där eller göra något annat dekorativt vackert ( kom gärna med förslag)
 
  • En fontän i en trädgård omgiven av grönskande växter och en häck i bakgrunden, med en stenlagd trädgårdsgång till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen du länkar till är en 230 V-typ. Personligen föredrar jag 12 V till pumparna (som du nu har).
Jag hade gått på en lösning med någon av dessa 12 V-pumpar:
https://www.vattenliv.se/produkt/microfontan-350-12v/
https://www.vattenliv.se/produkt/aq-700-fontanpump-12v/

Sedan bara haft ett enkelt rör upp som ger en rak stråle, det är min personliga åsikt när det gäller fontäner, gör det enkelt.
Sedan lägger du stenar på locket till tunnan som vattnet får flöda över. Även lite större stenar runt dammen ger fin karaktär till grejorna.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Fick tips om denna pump via vattenliv

[länk]

Det kommer kosta 1324 kr inklusive frakt och då har jag ju en fontän som i övrigt har 10-15 år på nacken med en hel del skavanker. Lägg därtill att jag får lägga en hel del tid på att byta ut pumpen och jag är inte så säker på om jag har lust till det.

Här kommer en bild på längre avstånd som ni ser hur området runt fontänen ser ut. Finns ju många billiga fontäner man kan köpa för samma pris som denna pump och som man skulle kunna placera ovanpå det runda locket om man tar bort kablar och annat. Brukar det ingå pump till nya fontäner man kan köpa? Annars skulle man kanske kunna placera någon staty där eller göra något annat dekorativt vackert ( kom gärna med förslag)
Ok, men gör ren pumpen mha manualen tidigare länkad. Sen är det stor chans att det bara är transfomatorn det är fel på. Transformatorer finns det överallt tex hos Jula plus alla andra stora handlare.
 
Köp en multimeter på Jula/Biltema/Clas för 150 kr och mät upp om du har spänning från trafo och fram till pumpen, då vet du var felet är.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Köp en multimeter på Jula/Biltema/Clas för 150 kr och mät upp om du har spänning från trafo och fram till pumpen, då vet du var felet är.
Jo det kan vara en god ide och sedan blir det ofta att man får klippa kablage med en annan transformator eftersom kopplingen ofta är olika. Tror jag bytt transformator tre gånger.

Sen är det då en "känslig" utomhusmiljö men jag har löst det enkelt med en plastlåda.
 
  • Trasig transformator inuti en plastlåda utomhus, omgiven av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag satte upp grejorna (trafo/tidur etc) i förrådet, drog kabel (4x2,5 mm2, 12/24 V) till damm och belysning i ett nergrävt VP-rör. Avslutade med en nergrävd gardenabox för bevattning där kablarna kommer upp.

Liknande denna:

Grå och svart, cylindrisk bevattnings-/kabelanslutningsbox i plast med orange insida, använd för trädgårdsbevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har nog legat där i snart 30 år ...
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag satte upp grejorna (trafo/tidur etc) i förrådet, drog kabel (4x2,5 mm2, 12/24 V) till damm och belysning i ett nergrävt VP-rör. Avslutade med en nergrävd gardenabox för bevattning där kablarna kommer upp.

Liknande denna:

[bild]

Har nog legat där i snart 30 år ...
Jo nu har jag inget bättre sätt än förlängningssladd och plastlådan.

Sen var det säkert 10 år sedan jag byggde minifotänen och det var mest en slump att jag sett Vattenlivs prylar. Jag hade hyrt en minigrävare för att gräva ner en PEM-slang för en kabel men upptäckte att när jag höll på med grävandet att minigrävarens plog var suverän att ploga ihop jord, så då blev det en "kulle" av ett gammalt land och sedan en minifontän. Beställde en ny LED-ring som jag tackar tråden för, det är vackert när höstmörkret kommer.
https://www.vattenliv.se/produkt/led-ring-vit-med-transformator/
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu har jag inget bättre sätt än förlängningssladd och plastlådan.

Sen var det säkert 10 år sedan jag byggde minifotänen och det var mest en slump att jag sett Vattenlivs prylar. Jag hade hyrt en minigrävare för att gräva ner en PEM-slang för en kabel men upptäckte att när jag höll på med grävandet att minigrävarens plog var suverän att ploga ihop jord, så då blev det en "kulle" av ett gammalt land och sedan en minifontän. Beställde en ny LED-ring som jag tackar tråden för, det är vackert när höstmörkret kommer.
[länk]
Har testat att öppna pumpen och det var inte mycket att rengöra. Så någonting har lagt av förhoppningsvis transformator som är enkel att byta ut. Är det pumpen måste jag gräva ut en massa kablar och annat som är besvärligt.

Har ju många transformatorer hemma men ingen som har kontakten med två stift som passar pumpen. Finns det passande transformator att köpa på exempelvis Clas Ohlson eller Jula?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Har testat att öppna pumpen och det var inte mycket att rengöra. Så någonting har lagt av förhoppningsvis transformator som är enkel att byta ut. Är det pumpen måste jag gräva ut en massa kablar och annat som är besvärligt.

Har ju många transformatorer hemma men ingen som har kontakten med två stift som passar pumpen. Finns det passande transformator att köpa på exempelvis Clas Ohlson eller Jula?
Jo på din nuvarande transformator så ska det sitta en märkplåt så att man ser vad det ska vara.
Jag brukar fota märkplåtar med mobilen så kan man kolla i lugn och ro sedan.
 
Jag ska kolla vidare om jag kan hitta likvärdig transformator att köpa på öppet köp.

Men om det visar sig vara själva pumpen som det är fel på så undrar jag om man inte lika gärna kan köpa en fontän från exempelvis Amazon för omkring 1000 kr ( pump ingår ) och placera ovanpå den befintliga efter att ha monterat av kloten från den förra?

Är det väldigt dålig kvalitet på vissa fontäner? Gör man sig själv en björntjänst genom att få byta ut en sådan fontän varannat år?

Finns även en uppsjö olika fontäner som drivs av solbelysning vilket låter oerhört smidigt då man slipper dra kabel men är ganska skeptisk till sådana
 
Arn83 Arn83 skrev:
Jag ska kolla vidare om jag kan hitta likvärdig transformator att köpa på öppet köp.

Men om det visar sig vara själva pumpen som det är fel på så undrar jag om man inte lika gärna kan köpa en fontän från exempelvis Amazon för omkring 1000 kr ( pump ingår ) och placera ovanpå den befintliga efter att ha monterat av kloten från den förra?

Är det väldigt dålig kvalitet på vissa fontäner? Gör man sig själv en björntjänst genom att få byta ut en sådan fontän varannat år?

Finns även en uppsjö olika fontäner som drivs av solbelysning vilket låter oerhört smidigt då man slipper dra kabel men är ganska skeptisk till sådana
Jo som tidigare nämnts i tråden så är en billig multimeter bästa sättet för att undvika felköp.
Får man spänning ut från transformatorn så är nåt galet med pumpen eller skadad kabel.

Sen för just den här pumpen så kan pumphjulet fastna som jag skrev, kliade mig i skallen själv när jag mätt och allt verkade rätt. Man vrider loss delen där man ser pumphjulet och sedan är det bara att dra ur/sätta i och snurra på pumphjulet. Funkar det inte då så är pumpen kass.
 
Hade en elektriker i annat ärende hos mig idag som gjorde en snabb felsökning.
Adaptern/transformatorn gav signal på pluspoolen men inte minuspolen som var helt död.

Vi kom inte åt att mäta vid själva pumpen eftersom kablarna där låg nedgrävda under jord.

Elektrikern trodde att felet sitter i transformator och trodde att man sannolikt skulle få noll volt om man ändå hade kunnat mäta vid pumpen.

Tror ni jag ska satsa på en adapter då?

Clas Ohlson säljer denna
https://www.clasohlson.com/se/Natadapter-Bolthi-12-V-AC-1670-mA/p/51-3342

Den har samma typ av kontakt som min och båda är på 12 Volt. Min adapter är dock på 1800 mah medan denna är på 1670mah. Tror ni den fungerar eller ska jag leta vidare?

Amazon säljer faktiskt exakt samma transformator jag har idag men den importeras från Tyskland och kostar 500 kr inklusive frakt vilket är betydligt dyrare.
 
Lite dåligt att det inte gjordes en bättre felsökning, nu när det fanns en elektriker på plats kan jag tycka. Det kan ju vara fel på trafon, kabelbrott eller en kombination av dessa.

1800 mA eller 1670 mA är så pass liten skillnad så det ska inte ha någon praktisk betydelse.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Här kommer adaptern som sitter idag. Jag tror ni det fungerar med den Clas Ohlson adapter jag bifogade ovan? Fördel med Clas Ohlson är att det är enkelt att lämna tillbaka om det inte passar
 
  • Adapter med texten "Jebao AC/AC Adapter" och specifikationer på etiketten är ansluten till en svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok tack. Tror ni man hade kunnat felsöka vidare även om adaptern inte levererar ut ström?

Jag tänkte åka förbi Clas Ohlson och köpa adaptern.

Passade på att tömma ut det gamla vattnets och fylla på nytt. Har aldrig rengjort vattnet på något sätt utan bara fyllt på mer när det behövts. Behöver man rengöra vattnet ibland?

Fanns en del matjord i vattnet när man närmade sig vatten. Desto värre var dock att jag såg en stor groda som var levande och hoppade 10cm upp varför jag fick avbryta arbetet.

Bifogar foto. Hur blir man av med grodan? Är den helt harmlös och kan finnas kvar där eller ska jag försöka få ut den? Och om jag nu lyckas få ut den var ska jag slänga den någonstans? I någon skog i närheten? Fungerar det med hink eller spade? Var ganska obehagligt när den hoppade upp 10 cm flera gånger. Är den farlig på något sätt? Fanns en annan groda också i vattnet som jag tagit foto på tidigare men den tolkar jag som död eftersom den inte rörde på sig alls. Med denna gröna groda är i högsta grad levande.
 
  • En grön groda som flyter på vattenytan i en stor vattenbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.