Jag håller på och bygger in trappan i källaren för att få ett "rum". Huset har en frånluftsfläkt på vinden som drar ut luften ur huset (gammal teknik). Rummet bredvid trapphuset är tvättstuga och där har vi en friskluftventil i väggen. Sedan har vi ett rör i taket som går till vinden och via frånluftsfläkten.
Nu vill jag få bra luft i rummet under trappan. Kan jag montera rör och en rörfläkt eller liknande och trycka in luft till mitt nya rum? Jag har ett överluftsgaller vid nedersta trappsteget för att få cirkulation tillbaka till tvättstugan.
Problem med den här lösningen? filter? Kan det bli så illa att jag trycker för mycket luft så att den luften går ut på andra ställen i huset (huet har källare, 2 våningar och vind)
Se skiss
Mvh Tommy
 
  • Skiss över ventilation för att trycka in luft i ett rum under trappan, med överluftsgaller vid golv och rörfläkt kopplat till ett rör mot vindens frånluftsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tommy_78 skrev:
Jag håller på och bygger in trappan i källaren för att få ett "rum". Huset har en frånluftsfläkt på vinden som drar ut luften ur huset (gammal teknik). Rummet bredvid trapphuset är tvättstuga och där har vi en friskluftventil i väggen. Sedan har vi ett rör i taket som går till vinden och via frånluftsfläkten.
Nu vill jag få bra luft i rummet under trappan. Kan jag montera rör och en rörfläkt eller liknande och trycka in luft till mitt nya rum? Jag har ett överluftsgaller vid nedersta trappsteget för att få cirkulation tillbaka till tvättstugan.
Problem med den här lösningen? filter? Kan det bli så illa att jag trycker för mycket luft så att den luften går ut på andra ställen i huset (huet har källare, 2 våningar och vind)
Se skiss
Mvh Tommy
Tror du inte får ett så bra flöde av tilluft med denna lösning. Finns det någon yttervägg/fönster i nya rummet att göra hål i?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror du inte får ett så bra flöde av tilluft med denna lösning. Finns det någon yttervägg/fönster i nya rummet att göra hål i?
Tack för svar. Nej tyvärr, det ligger under backen
 
BirgitS
Det är olämpligt att trycka in luft i rum, det kan leda till att fuktig luft trycks in i väggarna. Det är inte utan anledning som man normalt har ventiler för tilluften och fläktar för frånluften.
T Tommy_78 skrev:
Nej tyvärr, det ligger under backen
Det går ju att gräva ner en kanal.

Om det gäller ett nytt sovrum så bör det ju finnas två sätt att ta sig ut vid en brand.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T Tommy_78 skrev:
Tack för svar. Nej tyvärr, det ligger under backen
Hur kommer du in i rummet i källaren? Från ytterdörr?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kommer du in i rummet i källaren? Från ytterdörr?
Det finns 2 vägar till källaren, via ytterdörr eller trappan. Men ytterdörren (egentligen först en mellandörr) är mellan oss och en lägenhet i huset och ska alltså inte användas nomalt, annat än vid brand eller liknande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är olämpligt att trycka in luft i rum, det kan leda till att fuktig luft trycks in i väggarna. Det är inte utan anledning som man normalt har ventiler för tilluften och fläktar för frånluften.

Det går ju att gräva ner en kanal.

Om det gäller ett nytt sovrum så bör det ju finnas två sätt att ta sig ut vid en brand.
Ok, verkar bli en svår utmaning..
Det är inget sovrum.
Men vi behöver frisk luft som kan cirkulera i utrymmet. Kan man ta hand om ev. fukt med en teknisk lösning? Det kommer ju fuktig luft (egentligen bara ett vanligt hål i väggen i tvättstugan med från luft i taket) in i tvättsugan idag..
 
BirgitS
Tilluftskanal genom vägg och mark och sen ett ventilgaller som för igenom luft till tvättstugan. Tvättstugan måste ju då ha kontinuerlig frånluft och ingen tilluft. Mitt alternativ.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tilluftskanal genom vägg och mark och sen ett ventilgaller som för igenom luft till tvättstugan. Tvättstugan måste ju då ha kontinuerlig frånluft och ingen tilluft. Mitt alternativ.
Ok, men det kan lösas via hålet i väggen som vi har i tvättstugan. Om jag lägger rör därifrån som får gå direkt till det nya rummet och via ventilgaller tillbaka till tvättstugan..?
Fast det kanske är så att frånluften i tvättstugan hämtar luft främst från våningen över via trappan då motståndet troligen är mindre än via röret?
 
T Tommy_78 skrev:
Det finns 2 vägar till källaren, via ytterdörr eller trappan. Men ytterdörren (egentligen först en mellandörr) är mellan oss och en lägenhet i huset och ska alltså inte användas nomalt, annat än vid brand eller liknande.
Jag fattar ingenting. Ska man enbart gå in till nya rummet via lucka/dörr i/vid trappan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fattar ingenting. Ska man enbart gå in till nya rummet via lucka/dörr i/vid trappan?
Ja, det blir en dörr till det nya utrymmet
 
T Tommy_78 skrev:
Ja, det blir en dörr till det nya utrymmet
Tänkte väl det. Vad är planerat användningsområde för rummet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte väl det. Vad är planerat användningsområde för rummet
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte väl det. Vad är planerat användningsområde för rummet?
Det ska fungera som ett utrymme man kan vara i under dagtid.
För info, har konsulterat med en ventilationskonsult och inga problem att sätta en kanalfläkt eller liknande enligt skissen och trycka in lite luft tillsammans med en ventil även för tvättstugan. Lösningen kommer inte att påverka hus eller fukt negativt. Men bra om man sätter in ett filter om inte fläkten redan har det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är olämpligt att trycka in luft i rum, det kan leda till att fuktig luft trycks in i väggarna. Det är inte utan anledning som man normalt har ventiler för tilluften och fläktar för frånluften.

Det går ju att gräva ner en kanal.

Om det gäller ett nytt sovrum så bör det ju finnas två sätt att ta sig ut vid en brand.
Det finns väl inget krav på 2 utrymningsvägar i ett sovrum?
 
T Tommy_78 skrev:
Det ska fungera som ett utrymme man kan vara i under dagtid.
För info, har konsulterat med en ventilationskonsult och inga problem att sätta en kanalfläkt eller liknande enligt skissen och trycka in lite luft tillsammans med en ventil även för tvättstugan. Lösningen kommer inte att påverka hus eller fukt negativt. Men bra om man sätter in ett filter om inte fläkten redan har det.
Tar du bara hyffsat ren uteluft så är det inga problem. Allt beror på vart du tar in luften och hur överluftsflödet ser ut därifrån till utrymmet du vill ventilera.
 
  • Gilla
Tommy_78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.