Nissens Nissens skrev:
Precis, och den enklaste lösningen är ju att frun inte skriker. Menar du att det finns fler problem?
Utifrån deras situation är ljudisolering den bästa lösningen. Vad eventuellt andra problem skulle bestå i får du rekvirera svar från frugan.

Kund: Jag vill köpa en bil.
Bilsälj: Nej du kan gå istället.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Tänk även på golv och tak. Vi har gammalt hus med enbart kutterspån i bjälklagen och det är väldigt lyhört mellan våningarna. Det är mycket mer lyhört genom golven än genom de solida plankväggarna. Allra värst är neråt, dvs man hör prat, kontorsstol som rullas m.m. väldigt väl till våningen under.

I moderna hus har man tänkt mycket mer på sånt.
 
  • Gilla
Lexii
  • Laddar…
Nissens
spikplanka spikplanka skrev:
Utifrån deras situation är ljudisolering den bästa lösningen. Vad eventuellt andra problem skulle bestå i får du rekvirera svar från frugan.

Kund: Jag vill köpa en bil.
Bilsälj: Nej du kan gå istället.
Vad är det för situation du tänker på? Enda problemet TS beskriver är att hans fru skriker så att barnen hör det.

Det är ingen situation, det är ett beteende…
 
M mrsnhp skrev:
Tänk även på golv och tak. Vi har gammalt hus med enbart kutterspån i bjälklagen och det är väldigt lyhört mellan våningarna. Det är mycket mer lyhört genom golven än genom de solida plankväggarna. Allra värst är neråt, dvs man hör prat, kontorsstol som rullas m.m. väldigt väl till våningen under.

I moderna hus har man tänkt mycket mer på sånt.
Min erfarenhet är tvärtom. I äldre hus med bjälklag fyllda med kutterspån (som isolerar mot ljud bättre än mineralull) så hörd betydligt mindre mellan våningsplanen jämfört med nybyggda "kataloghus" hus som i bästa fall har lite mineralull i bjälklagen. Om inte köparen uttryckligen har bett om/beställt en annan lösning, men då sticker säkerligen prislappen iväg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Nästa problem är mannens skrik. Sedan kan det finnas andra ljud.
Man undrar ju vad det är för människor som inte har kontroll över sig själva. 😉
 
R
Nissens Nissens skrev:
Det gör det hela ännu enklare. Då räcker det ju att TS slutar att skrika när barnen är hemma.
Hen kanske inte klarar av det i sin extas?
Sedan vad jag förstår så ökar BDSM vilket gör att det blir olämpligt att barnen hör😉
 
  • Haha
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ingen situation, det är ett beteende…
Beteenden kan vara svåra att ändra och i detta fall t.om vara en ren reflex. Frugan anser att lösningen är ljudisolering och då presenteras en lösning för det. Avser inte att genomföra någon kognitiv beteende terapi för att lösa ljudalstrandet.

Kund: Jag kikar efter en stereoanläggning med bra dynamik.
ElektronikSälj: Tystnad är bäst för dig.
Kund: Men jag tycker om Beeth..
ElektronikSälj: Vi vet vad som är bäst för dig.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är det för situation du tänker på? Enda problemet TS beskriver är att hans fru skriker så att barnen hör det.

Det är ingen situation, det är ett beteende…
Jösses så mycket förutfattade meningar du verkar ha.
Var framgår det att TS har en fru?

Jag tolkar det som att TS vill ha hjälp/tips med ljudisolering av sovrummet, kanske för att TS och dennes partner helt enkelt inte vill vara tysta i sovrummet.
Att då få svaret att vara tysta är, som jag ser det, ett synnerligen irrelevant och tråkigt förslag.
 
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Nissens
G Gabbe1 skrev:
Jösses så mycket förutfattade meningar du verkar ha.
Var framgår det att TS har en fru?
Det framgår tydligt att det är en mamma och pappa som bor tillsammans med sina barn. Om de är gifta eller inte känns rätt oviktigt. Om TS är mannen eller kvinnan vet jag inte, men det känns också irrelevant.
G Gabbe1 skrev:
Jag tolkar det som att TS vill ha hjälp/tips med ljudisolering av sovrummet, kanske för att TS och dennes partner helt enkelt inte vill vara tysta i sovrummet.
Att då få svaret att vara tysta är, som jag ser det, ett synnerligen irrelevant och tråkigt förslag.
Det är bara ett förslag till den enklaste lösningen. Och den gäller ju inte alltid, bara när barnen är hemma.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Det framgår tydligt att det är en mamma och pappa som bor tillsammans med sina barn. Om de är gifta eller inte känns rätt oviktigt. Om TS är mannen eller kvinnan vet jag inte, men det känns också irrelevant.

Det är bara ett förslag till den enklaste lösningen. Och den gäller ju inte alltid, bara när barnen är hemma.
Jajaja.. Nu har du sagt vad du tycker TS ska göra.
Men det var inte det TS frågade om utan "Hur man isolerar bäst".
Har du något att tillägga där?

Och om TS är hon/han/hen spelar rätt liten roll. Helt fantastiskt att vissa måste hänga upp sig på sådana detaljer. Svara på frågan istället..
 
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är bara ett förslag till den enklaste lösningen.
Givetvis så har de inte tänkt på detta utan väljer förstås en mer komplicerad lösning för att.. ja varför inte. :p

Kund: Vi önskar köpa ett hus.
Hussälj: Ni kan bo under en gran.
Kund: Men det blir ju kall..
Hussälj: Det är mycket mer modernt nu!
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Dubbelgips (eller OSB+gips) på väggarna, lägg isolering även i innerväggarna. Stadiga dörrar av "klassrumsmodell". Mattor på golvet, stuff på väggarna, gardiner osv som bryter upp ljudet.

Om inget annat hjälper, investera i en gag.
 
  • Haha
dilemma och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är tvärtom. I äldre hus med bjälklag fyllda med kutterspån (som isolerar mot ljud bättre än mineralull) så hörd betydligt mindre mellan våningsplanen jämfört med nybyggda "kataloghus" hus som i bästa fall har lite mineralull i bjälklagen. Om inte köparen uttryckligen har bett om/beställt en annan lösning, men då sticker säkerligen prislappen iväg.
Tja, säg det till vårt hus 🤷‍♀️ Jag som bor här vet hur mycket det låter, det är inte bara så att jag gissar. Det låter inte alls lika mycket i tex mina föräldrars mexitegelvilla. Jag vet inte byggår på den, men man kan ju gissa epok 😉
 
M mrsnhp skrev:
låter inte alls lika mycket i tex mina föräldrars mexitegelvilla.
Kanske man kan få till något bättre om man byter kutterspånen mot något tyngre?
Eller rentav offrar en del av golvhöjden på en tunnare isolering och hård golvskiva ovanpå? för att bygga en mekanisk isolation mellan våningarna.
 
F
Sätt en tv i sovrummet och höj volymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.