MrJay
Skippa sovrummet med, man kan lika gärna sova i soffan framför TV:n.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Toa behövs väl inte heller?
Man änvänder ju krogen's toa man äter på, eftersom man inte har nått kök hemma att laga mat i.
 
Jag har tittat på klipp på instagram där en fastighetsmäklare i New York visar upp ”lägenheter”. Lägenheter är ju snordyra där och kan vara helt vilda avstyckningar från en större lägenhet. Ett ”kök” kan vara en (fullhöjds) kyl, liten diskho, två plattors spishäll och två överskåp i hallen. Bänkyta är överkurs och det är inte alltid kylen står precis intill resten av ”köket”. I bästa fall kan man alltså bre en kvällsmacka på det lilla utrymmet mellan diskho och spisplattor eller ta en dricka från kylen. Frukost köper de väl från ett cafe på vägen till jobbet och äter (eller snarare dricker) på språng.

För detta vill dom ha ”bara” $3500 i månaden. Har man tur finns det två sovrum och två bardum, då kan man hyra ut det ena rummet och bo för endast $2000 i månaden 🙄

Många bor ju faktiskt så även i Stockholm, men det presenteras än så länge som ”inneboende” och inte som lägenhet. Jag hade faktiskt en studiekamrat redan på 90-talet som hyrde ett rum med egen ingång och ”pentry” bestående av en halvhög kyl med spisplatta ovanpå. Dusch hade han inte, bara en handdusch i toaletten (rumpdusch egentligen) med en tvättbalja att stå i. Han tyckte att det var helt fantastiskt eftersom han hade ”eget kök” till skillnad från de som bodde i studentkorridor. Det han åt hemma var ju bara frukost, hämtpizza och eventuellt makaroner med sås, men han ville äta sin frukost i fred och slippa träffa andra människor innan han hade fått i sig sin gröt.
 
det finns sedan länge, små minimala köks lösningar tex https://www.bauhaus.se/minikok-respekta-i-skap-vit-ek-104cm-skeswmic
Miniköket består av
Diskbänk
Glaskeramikhäll
Mikrovågsugn
Undermonterat kylskåp inklusive frysfack
Korgventil 90 mm
Bottenventil
Bräddavlopp
2x gångjärnsdörrar i vitt
Stånghandtag av metall, utseende i rostfritt stål
Underskåp inklusive 1 låda
Övre yta med hylldelning

Kräver endast 0.7 m2 av lägenheten. Om vi antar ett kvm pris på 100 000 kr och bara äter dagens lunch 140kr:
0.7x100000/130 = 500 måltider!
Dvs långt ifrån vad artikelförfattaren påstår och om vi även äter ute på kvällen och alla helger så räcker nog besparingen inte ens till första halvårets matkostnad.
 
  • Minikök i ett skåp med öppna dörrar, inklusive mikrovågsugn, diskbänk, keramikhäll, kylskåp, skåp och hyllor med köksutrustning.
S
Dan1891 Dan1891 skrev:
Toa behövs väl inte heller?
Man änvänder ju krogen's toa man äter på, eftersom man inte har nått kök hemma att laga mat i.
Nu är det väl så att många beställer hem mat. Man kanske dock kan använda krogens faciliteter trots take away?
 
R
S Sthlm_ skrev:
Nu är det väl så att många beställer hem mat. Man kanske dock kan använda krogens faciliteter trots take away?
En potta bredvid sängen😉
 
Men ja det är ju ett intressant tankeexperiment att fundera på vad som händer om man tar bort kravet på kök. Min gissning: ingenting. Eftersom det råder en så stark köksnorm i Sverige så tror jag att lägenheter utan kök skulle bli mycket svårsålda, med lägre vinst för fastighetsutvecklaren som konsekvens. Även de som aldrig lagar mat eller äter hemma vill ha ett kök för att det ska finnas där, något annat vore kapitalförstöring.

Varför är det standard med diskmaskin och tvättmaskin i nybyggda lägenheter när det inte finns krav på det? För att det genererar högre vinst så klart.

Om vi ska bygga billigare på den begränsade mark som görs tillgänglig så tror jag tvärt emot att det behövs något som Timbro inte vill kännas vid: MER reglering.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
S
S Staffan-N skrev:
Men ja det är ju ett intressant tankeexperiment att fundera på vad som händer om man tar bort kravet på kök. Min gissning: ingenting. Eftersom det råder en så stark köksnorm i Sverige så tror jag att lägenheter utan kök skulle bli mycket svårsålda, med lägre vinst för fastighetsutvecklaren som konsekvens. Även de som aldrig lagar mat eller äter hemma vill ha ett kök för att det ska finnas där, något annat vore kapitalförstöring.

Varför är det standard med diskmaskin och tvättmaskin i nybyggda lägenheter när det inte finns krav på det? För att det genererar högre vinst så klart.

Om vi ska bygga billigare på den begränsade mark som görs tillgänglig så tror jag tvärt emot att det behövs något som Timbro inte vill kännas vid: MER reglering.
Behövs nog inte mer regleringar. Marknadsmekanismerna kommer göra att det som efterfrågas byggs.
 
S Sthlm_ skrev:
Lata= att aldrig laga mat?

Sannolikt är många som inte lagar mat bra mycket mer ambitiösa och produktiva i vårt samhälle än Svensson som står och brassar falukorv i sitt stora kök.
Ditt nickname hintar om stockholmare, förstår ditt synsätt och har överseende
 
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska tillägga att i Tyskland för många år sedan följde aldrig köket med när man hyrde en bostad. I rummet avsett för kök fanns vattenrör ur väggen och en eldosa för spisen. Var och en fick fixa sitt eget kök efter tycke, smak och plånbok. Och ryssen stod aldrig mer än 100 km bort.
Vet inte hur det är idag men jag anser att kökssmak och behov är så individuellt att det lätt kan överlämnas till beställaren/köparen. Bort med föreskrifter! Jag har också sett att folk bar ut köket från nybyggda lägenheter för att sätta in eget. Vilket slöseri!
Man kan lika gärna kräva att bostaden skall innehålla en verkstad.
Yes, lösningen där är att köket tillhör hyresgästen. Jag fick köpa ett IKEA-kök av föregående hyresgäst när jag flyttade in i hyreslägenheten under Tysklandsåren. Fungerar det också men det kändes ju lite ovant.
 
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Men ja det är ju ett intressant tankeexperiment att fundera på vad som händer om man tar bort kravet på kök. Min gissning: ingenting. Eftersom det råder en så stark köksnorm i Sverige så tror jag att lägenheter utan kök skulle bli mycket svårsålda, med lägre vinst för fastighetsutvecklaren som konsekvens. Även de som aldrig lagar mat eller äter hemma vill ha ett kök för att det ska finnas där, något annat vore kapitalförstöring.

Varför är det standard med diskmaskin och tvättmaskin i nybyggda lägenheter när det inte finns krav på det? För att det genererar högre vinst så klart.

Om vi ska bygga billigare på den begränsade mark som görs tillgänglig så tror jag tvärt emot att det behövs något som Timbro inte vill kännas vid: MER reglering.
Det är ju ett argument för att avskaffa regleringen, sparar administration att ge företagen frihet att bara lösa det.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Claes Sörmland
MrJay MrJay skrev:
Skippa sovrummet med, man kan lika gärna sova i soffan framför TV:n.
Det har vi ju redan gjort i t ex ettor.
 
BirgitS
MrJay
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har vi ju redan gjort i t ex ettor.
Jag är medveten om det, nu syftar jag på att ta det som krav vid nybygge (även av hus), det är trots allt det tråden handlar om
 
E Eld skrev:
Om man började bygga lägenheter helt utan kokmöjligheter så skulle det ofelbart leda till att en del lagade mat i ett rum som saknar rinnande vatten och andra kokmöjligheter. Misär!

Sedan vet jag inte exakt hur regleringen ser ut idag, Man kanske ställer för stora krav? I en liten bostad kan det räcka med ett kokskåp.
"Kök innebär ett för matlagning avsett utrymme som har en golvyta av minst sju kvadratmeter - bänkar, skåp och liknande inräknat - och direkt eller indirekt dagsljus. Som kök räknas även kokvrå med matrum om utrymmena tillsammans har en golvyta av minst sju kvadratmeter och direkt eller indirekt dagsljus."

Så kokvrå är ok, om rummet totalt har mer än 7 kvm yta.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.