FHaarstad FHaarstad skrev:
Så tråkigt! Såhär ser vårat ut. Någon som vet var det går att få tag i ny display? Eller är det värt att prova våtslipning?
Det ser ut som att ni har rengjort utsidan med någon trasa eller liknande.

Enligt ID Lock kundtjänst så får man absolut inte använda något rengöringsmedel eller liknande, då det får limmet bakom att släppa. Personligen så har jag aldrig använt annat än en torr mikrofiberduk så jag vet inte om jag kan hålla med om deras anledning.

Tyvärr är det nog bara att gilla läget, du kan nog inte på ett smidigt sätt limma dit en ny frontpanel. Eventuell slipning kan kanske hjälpa enligt andra här i tråden.

Jag minns inte ens om jag behövde göra några ändringar på min dörr vid installation, men om inte så blir det nog ett Aqara U200 eller liknande nästa gång. Ingen display som blir repig, bara vanliga knappar, fingertryckläsare, Apple HomeKey-stöd så man bara håller upp mobilen/klockan m.m.

Jag är riktigt besviken på mitt ID Lock 150!
 
Jag kan bedyra att in mitt fall har jag ej använt något rengöringsmedel alls. Displayen är av undermålig kvalitet. Det är vad jag kan konstatera.

Dessutom för två månader sen slutade ID Lock 150 att fungera helt. Endast manuell upplåsning fungerade. Efter lång kontakt med supporten i Norge så konstaterades att enheten behövde bytas ut. Inga reservdelar gick att få tag på!

Det enda, delvis, positiva supporten kunde erbjuda var en länk till https://www.nordanoutlet.se/tillbehor/id-lock-150 där man kan köpa en ny ID 150 för 1995 SEK.

P.g.a. det relativt låga priset valde jag att stanna med ID lock istället för att byta leverantör. Jag behövde då inte byta ut låskolv eller slutbeck. Jag kunde behålla z-wave modulen och uppkopplingen mot min Home Assistant (enligt mitt menande den främsta anledningen att köra ID Lock) fortsatte fungera.

Får nu se hur lång tid displayen håller! Hoppas förstås att förbättring av materialet skett sen jag köpte min tidigare ID lock 150 för drygt 4 år sen. Men någon skillnad går ej att se med blotta ögat.
 
J janeldstal skrev:
Jag kan bedyra att in mitt fall har jag ej använt något rengöringsmedel alls. Displayen är av undermålig kvalitet. Det är vad jag kan konstatera.

Dessutom för två månader sen slutade ID Lock 150 att fungera helt. Endast manuell upplåsning fungerade. Efter lång kontakt med supporten i Norge så konstaterades att enheten behövde bytas ut. Inga reservdelar gick att få tag på!

Det enda, delvis, positiva supporten kunde erbjuda var en länk till [länk] där man kan köpa en ny ID 150 för 1995 SEK.

P.g.a. det relativt låga priset valde jag att stanna med ID lock istället för att byta leverantör. Jag behövde då inte byta ut låskolv eller slutbeck. Jag kunde behålla z-wave modulen och uppkopplingen mot min Home Assistant (enligt mitt menande den främsta anledningen att köra ID Lock) fortsatte fungera.

Får nu se hur lång tid displayen håller! Hoppas förstås att förbättring av materialet skett sen jag köpte min tidigare ID lock 150 för drygt 4 år sen. Men någon skillnad går ej att se med blotta ögat.
Ja, panelen är verkligen dålig. Jag hoppas också att din nya håller bättre!

Själv har jag monterat bort mitt ID Lock 150 och har beställt ett U200 istället. Det kostar drygt tusenlappen mer än ID Lock 150 från din länk och det tycker jag är värt bara för att få fler funktioner än vad ID Lock 150 hade mot Home Assistant (mycket enklare hantering av användare, koder osv.) plus att man blir av med displayen och får fysiska taktila knappar.

Stort plus att U200 har stöd för Apple HomeKey för mig som använder både klocka och telefon. Skönt att bara hålla upp klockan mot låset för att låsa upp. Funkar ju till och med om mobil och klocka har slut på batteri.

Mitt fula ID Lock 150 slänger jag upp på Tradera med den extremt fula displayen som jag har gjort ännu fulare efter att ha försökt mig på våtslipning med 600-papper. Det går nog att få ett bättre resultat om man använder mycket finare papper men jag orkar inte bry mig om det här låset längre. :)

ID Lock 150 elektroniskt dörrlås med display monterat på en dörr, visandes en repig yta och sliten kondition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ID Lock 150-dörrlås med repig och sliten display syns tillsammans med andra låsdelar och förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samma problem här och vi har inte använt något rengöringsmedel på vårt lås.
Att inte IdLock tar ansvar och erbjuder någon ersättningsfront tycker jag är riktigt dåligt med tanke på hur många som har problem.
Det blir inget mer IdLock för oss.
 
  • Repad framsida av ett svart IdLock-dörrlås, tydliga märken och slitage synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
Johan_Areskoug Johan_Areskoug skrev:
Samma problem här och vi har inte använt något rengöringsmedel på vårt lås.
Att inte IdLock tar ansvar och erbjuder någon ersättningsfront tycker jag är riktigt dåligt med tanke på hur många som har problem.
Det blir inget mer IdLock för oss.
Kan bara fylla på med att även vi har samma problem med 150. Panelen är visuellt helt förstörd men fungerar utan problem. ID lock hänvisar bara till att garantin löpt ut. Usel kvalitet, så tveksamt att det blir ID Lock nästa gång.
 
  • Gilla
Johan_Areskoug
  • Laddar…
A agw skrev:
Det blev riktigt bra. Min display var mycket sämre än din och nu ser den nästan ny ut. Det verkar vara minst två lager där det yttersta får repor. Du märker det när du slipar. I mitt fall var det inte fåglar utan en städfirma som i flera års tid gnuggat taggen mot displayen. :)
Hur gick du tillväga när du våtslipade? 😊 hur ser displayen ut idag? Nyfiken om det är värt ett försök!
 
Johan_Areskoug Johan_Areskoug skrev:
Samma problem här och vi har inte använt något rengöringsmedel på vårt lås.
Att inte IdLock tar ansvar och erbjuder någon ersättningsfront tycker jag är riktigt dåligt med tanke på hur många som har problem.
Det blir inget mer IdLock för oss.
Nej precis, finns inte ens en gnutta till försök att hjälpa sina kunder.
Blir aldrig ID Lock igen efter det usla bemötandet man fått.
 
  • Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
FHaarstad FHaarstad skrev:
Hur gick du tillväga när du våtslipade? 😊 hur ser displayen ut idag? Nyfiken om det är värt ett försök!
Det är det! Gjorde som agw förslog, 600 -> 1200 -> 3000 papper
Det blir inte perfekt, men är garanterat 90% bättre än innan. Se bara till att dra på lite polish efter så du får tillbaka djupet efter slip.

Såhär blev resultatet och det är typ samma ännu (2-3mån)

Digitalt lås med numerisk knappsats och kortläsare installerad på en dörr, något maskeringstejp runt kanten, låset är polerat för bättre finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zugarelli och 1 till
  • Laddar…
Min håller också bra efter slipningen. Som quackpack skriver blev det inte perfekt men tillräckligt bra. Min display var så repig att det inte gick att se siffrorna när solen låg på eller om det var riktigt ljust ute. Jag monterade loss låset och slipade det liggande på bänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.