Hej,
I slutet av Mars utlöste plötsligt luftvärmepumpen (Panasonic) i Garaget jordfelsbrytaren. Gick inte att återställa utan att helt bryta strömmen till LLVP. Då det börjat bli varmt ute så lämnade jag det så. Nu (i början av augusti) tog jag mod till mig och testade jag dock att koppla in och starta den igen. Fungerar perfekt; "Hårdkörde" den lite genom att värma till 25 grader, kyla till 18 grader och sedan värma igen. Utan problem.
Vad kan detta bero på; är det väldigt sannolikt att samma sak händer igen i vinter eller kan det ha varit fukt som letat sig in på fel ställe? Finns det några speciella tester jag kan göra för att kontrollera att allt fungerar som det ska?
 
Tilläggsfråga: Testas värmeslingan vid uppstart även vid varma temperaturer? Tänker att om denna är skadad märks kanske inte sådant fel förrän vid minusgrader?
 
T Tonka skrev:
Tilläggsfråga: Testas värmeslingan vid uppstart även vid varma temperaturer? Tänker att om denna är skadad märks kanske inte sådant fel förrän vid minusgrader?
Avstängd hela sommaren och inget avfrostningsvatten runnit. Är det då ett fel på värmekabeln, ( normalt fel ) så har den torkat ur och kommer kanske att lösa JFB när det ska frostas av. Bäst är att koppla ur den och kanske lägga den i vatten ett dygn och sedan mäta den till jord.
 
J jonaserik skrev:
Avstängd hela sommaren och inget avfrostningsvatten runnit. Är det då ett fel på värmekabeln, ( normalt fel ) så har den torkat ur och kommer kanske att lösa JFB när det ska frostas av. Bäst är att koppla ur den och kanske lägga den i vatten ett dygn och sedan mäta den till jord.
Det ska jag testa. Är det svårt/dyrt att få tag på ny värmekabel?
 
T Tonka skrev:
Det ska jag testa. Är det svårt/dyrt att få tag på ny värmekabel?
Svar nej, bara mäta av längden, finns på billiga varuhusen med stickpropp i olika längder, gör inget om den är något längre. Stickproppen kapas bort och den kopplas på samma stift som den gamla.
 
  • Gilla
Tonka
  • Laddar…
Klassiker är att det blivit otätt i ändpropparna och fukt tagit sig in i röret och dess sand, när det sedan aktiveras och värmer så börja fukten drivas ut mot de svalare ändarna av värmen igen - det kondenseras och man får en vatten/sandbrygga mellan mantelröret och värmetråden och jordfelsbrytaren byter.


Om man inte vill koppla in 230 Volt för att värma ut vattnet ur röret under en massa timmar, är att stoppa in dessa i ugnen på typ 110-120 grader C i något dygn, kolla att plasten på ledningarna inte visar tendens att smälta innan, bara.
 
  • Gilla
Tonka
  • Laddar…
När aktiveras värmekabeln ungefär (cu-cz9sku från 2016)? 0 grader?
 
Skruvade isär pumpen (LLVP) och hittade en värmekabel på 2m/100W/230V. Har letat runt lite på nätet men hittar inte någon riktigt bra ersättare med den effekten (kontakt spelar ingen roll, den byter jag lätt själv). Är det någon som kan ge tips på en värdig och prisvärd ersättare? (Måste den vara på 100W?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.