Claes Sörmland
Börjar det bli dags att fundera om kravet på kök i dagens byggregler är en överreglering?

Timbros Rutger Brattström framför argument i en debattartikel idag:

"I Stockholm är i dag räntor och andra kostnader för de tio kvadratmeter som ett litet kök utgör högre än kostnaden för att köpa två restauranglagade mål mat om dagen, varje dag, året om."

"Det är faktiskt mindre än hälften av svenskarna som uppger att de tycker om matlagning. De kan givetvis välja att ha kök ändå, men i det moderna samhället, där det är enklare och billigare än någonsin att beställa hem eller värma upp färdiglagad mat, tycks kökskravet vara en rest från en svunnen tid."

https://www.altinget.se/bo/artikel/timbro-ta-bort-kravet-paa-kok-i-bostader
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
Ja det vore nått - bygga hus utan möjlighet till matlagning.
En innerstadslägenhet med direktlije till foodora kanske ? :)

Skämt åsido så tycker jag nog att det vore att gå för långt: Definitionen av en husbil tex (jämfört med en lastbil) är ju att det finns sovplats, toa och kök.

Rimligt att en bostad har samma ?

OM man nu skall reglera alls, men att ha helt oreglerat tror jag inte på: Då måste man ju gå in i detalj varje gång man köper ett hus eftersom man inte har en aning om hur det är byggt eller om det ens fäljer några som helst rekommendationer...
 
Tja, lagar man aldrig mat och bor mitt i stan varför inte.
Många blir endå bara latare, vekare och är redan idag oförmögna till simpla saker.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Ja varför inte, inget stoppar ju att riva ut ett helt eller delar av ett kök om man vill.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
R
Detta tror jag absolut inte är en klok idé, att det finns rika o lata människor som inte lagar mat svar ja, men dessa är någ i minoritet..
Dessa får helt enkelt leva med att kök finns i ett hem, köket är ett av dom mest fundamentala som vi behöver och där vi lär våra barn och varandra om matlagning och dess påverkan på hur vi lever och är en del av vardagen..
Och jag tror inte att det är så många procent som inte använder köket någon gång i veckan förutom studenter, arbetspendlande som bara stort sett sover någonstans..

Är det inte ett funktionskrav i dagens samhälle?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan förstå den ekonomiska aspekten. Särskilt som kök har gått från att förr vara ett rum lite i skymundan till något som nu ska visas upp och vara så flashigt som möjligt. En statuspryl.

Har som anekdot en bekant som flyttade in näst intill nybyggd lägenhet. Kastade ut hela köket och satte in ett annat, flashigare kök. Bara köket, exkl arbete, gick på en halv mille. Personen i fråga gillar inredning och snickeri, men hatar att lagar mat. Brukar på sin höjd bre en macka i köket.

Å andra sidan känns det också lite risky ur beredskapsperspektiv att inte kunna laga någon mat hemma när ryssen slår till. Det kanske snarare ska vara reglerat så att alla hem ska ha en vedspis? :p
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ska tillägga att i Tyskland för många år sedan följde aldrig köket med när man hyrde en bostad. I rummet avsett för kök fanns vattenrör ur väggen och en eldosa för spisen. Var och en fick fixa sitt eget kök efter tycke, smak och plånbok. Och ryssen stod aldrig mer än 100 km bort.
Vet inte hur det är idag men jag anser att kökssmak och behov är så individuellt att det lätt kan överlämnas till beställaren/köparen. Bort med föreskrifter! Jag har också sett att folk bar ut köket från nybyggda lägenheter för att sätta in eget. Vilket slöseri!
Man kan lika gärna kräva att bostaden skall innehålla en verkstad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om man började bygga lägenheter helt utan kokmöjligheter så skulle det ofelbart leda till att en del lagade mat i ett rum som saknar rinnande vatten och andra kokmöjligheter. Misär!

Sedan vet jag inte exakt hur regleringen ser ut idag, Man kanske ställer för stora krav? I en liten bostad kan det räcka med ett kokskåp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om man började bygga lägenheter helt utan kokmöjligheter så skulle det ofelbart leda till att en del lagade mat i ett rum som saknar rinnande vatten och andra kokmöjligheter. Misär!
Den situationen har vi redan nu i allehanda sovplatser för Sveriges moderna slavar som sliter inom bärplockning och bygg.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den situationen har vi redan nu i allehanda sovplatser för Sveriges moderna slavar som sliter inom bärplockning och bygg.
Desto större anledning att inte göra problemet värre.
 
S
T TheGame skrev:
Tja, lagar man aldrig mat och bor mitt i stan varför inte.
Många blir endå bara latare, vekare och är redan idag oförmögna till simpla saker.
R Rejäl skrev:
Detta tror jag absolut inte är en klok idé, att det finns rika o lata människor som inte lagar mat svar ja, men dessa är någ i minoritet..
Dessa får helt enkelt leva med att kök finns i ett hem, köket är ett av dom mest fundamentala som vi behöver och där vi lär våra barn och varandra om matlagning och dess påverkan på hur vi lever och är en del av vardagen..
Och jag tror inte att det är så många procent som inte använder köket någon gång i veckan förutom studenter, arbetspendlande som bara stort sett sover någonstans..

Är det inte ett funktionskrav i dagens samhälle?
Lata= att aldrig laga mat?

Sannolikt är många som inte lagar mat bra mycket mer ambitiösa och produktiva i vårt samhälle än Svensson som står och brassar falukorv i sitt stora kök.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska tillägga att i Tyskland för många år sedan följde aldrig köket med när man hyrde en bostad.
Även i Belgien där jag hyrde lägenhet. Det första jag fick göra var att köpa kyl och spis - mindre porslinsho fanns. Ingen plats för diskmaskin/frys. Under alla år där var jag aldrig hemma hos en belgisk familj. Man träffades dagligen ute på restaurang (gäller ju också södra Europa). "Köket" användes till frukost-och kvällsmackan.
 
R
S Sthlm_ skrev:
Lata= att aldrig laga mat?

Sannolikt är många som inte lagar mat bra mycket mer ambitiösa och produktiva i vårt samhälle än Svensson som står och brassar falukorv i sitt stora kök.
Så du menar bara för att man lagar mat så är man inte ambitiös och produktiv?
Skulle någ påstå det motsatta att dom som jobbar och står i har och är också dom som tar hand om sitt hem😉
 
S
R Rejäl skrev:
Så du menar bara för att man lagar mat så är man inte ambitiös och produktiv?
Skulle någ påstå det motsatta att dom som jobbar och står i har är också dom som tar hand om sitt hem😉
Ok :)
 
Ett minimalt kök är väl snarare EN kvm än tio? Nu i de öppna planlösningarnas tidsålder så bygger man mycket hellre en "tre rum med kokvrå" än en "två rum med kök", dvs att köket flyttar in i vardagsrummet. Då med en köksvägg som tar upp kanske två kvm. Det avskiljda köksrummet på tio kvm hör mestadels till folkhemmets svunna ideal.
Om man vill disponera hela sitt vardagsrum/kök som ett extra sovrum eller ställa soffan där matplatsen brukar vara så är det väl fritt fram redan idag? Inte heller helt ovanligt med gamla folkhemslägenheter där matplatsen (avskiljd från arbetsytorna med en glasvägg) nu nyttjas som ett extra sovrum.

Men men, det kommer ju från Timbro och deras kall är inte att lösa problem på pragmatiska sätt :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.