Hej, vi bor i ett trähus från 1870-talet och håller för närvarande på att sätta offerbräda längst ner på en del av fasaden som nederst har rötskador. Fasaden har någon gång de senaste 30 åren blivit renoverad, från liggande till stående träpanel. Efter att de kapade segmenten avlägsnats noterade jag att den gamla liggande panelen inte verkar ha avlägsnats, utan den nya stående panelen har satts utanpå den gamla (enligt det lilla man nu kan se). Jag upptäckte även att vindpappen, som visade sig ha legat tätt emot fasadbrädorna, fått sig en släng av sågklingan på ett par ställen. Då vi har lite tidspress på att göra klart detta så köpte jag en rulle diffusionstät byggtejp för att lappa skadorna som uppkommit vid kapning samt vid borttagandet av de lösa brädorna.

Efter att ha lappat och täckt för trasiga segment (ungefär upp till den röda markeringen i en av bilderna) så tejpade jag även över vindpappen med samma tejp för att täcka hålen som uppstått vid den tidigare spikningen (blå markering/streck i exempelbilder). Efter att i efterhand ha läst på lite så är jag lite orolig för att detta kanske inte är den bästa idén med avseende på virkets andningspotential, men samtidigt är det inte jättestora ytor som är "lappade" när man ser till hela fasadens yta. Jag funderar ändock på om jag borde dra bort tejpen som täcker spikhålen, då det ändå ska sitta en offerbräda fastskruvad i den underliggande läkten. Bör jag låta det vara som det är nu, ta bort en del av tejpen enligt det jag beskrivit ovan eller rekommenderar ni mig att göra något helt annat?
 
  • Vindpappens skador lappade med grön byggtejp, synligt bakom vitmålad träpanel och ovanför mörkbruna, delvis ruttna träbrädor på ett gammalt trähus från 1870-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt tejpen sitta skulle jag säga.
Jag har också lappat vindduk med sådan tejp: Den är ju påldersbeständig, och jag har iaf inte hittan ngn "diffusionsöppen" tejp som alternativ, även om det kanske finns.
Ytan är ju inte direkt stor, och kommer väl ändå täckas av en bräda sen ?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack för svar, vi kommer att låta den sitta i så fall. Och ja, det stämmer att det kommer sitta en bräda över. Vi tänker även sätta en plåt nederst hängandes från själva offerbrädan för att täcka ett utsatt parti lite extra.

När jag forskade lite igår så hittade jag diffusionsöppen tätningstejp från bland annat samma tillverkare, men i och med att jag spenderat en del tid på att pilla dit den existerande tejpen så var jag inte så sugen på att dra bort den och i processen kanske orsaka ytterligare skador på pappen under.
 
Låt den sitta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.