A
Den här amatören ska testa på att måla om sovrummet. Senaste året har de här börjat framträda mer och mer. Hur ska jag bli av med dom? Räcker det med att använda slipmaskin? (Tapeter under).
 
  • Vit vägg med synliga skarvar och små ojämnheter där tapeter under börjar framträda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns ett litet verktyg som brukar kallas för tapethyvel, som man alltså hyvlar av tapetskarvarna med.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ett litet verktyg som brukar kallas för tapethyvel, som man alltså hyvlar av tapetskarvarna med.
Okej tack! Äger ingen sån men antar man kan skrapa/ använda slipmaskin också? Som sagt, väggarna är redan målade en gång sen tidigare o vill försöka inte köpa allt för mkt om det inte är nödvändigt …😆
 
BirgitS
Visst går det att slipa men det är nog mer tidsödande. Jag har sett något tips om att skära rakt igenom tapetlagren och sen pilla bort den smala biten.

Om du ångrar dig efter att ha hållit på och slipa ett tag så kostar en tapethyvel 150 kr på Clas Ohlson.
 
Min erfarenhet är att det inte går att slipa, åtminstone inte när det är målat på. Jag får bara att färgen fastnar i klumpar på slippappret.
Inte använt en fiffig tapethyvel (bra tips!), har tagit en vanlig morakniv eller rakblad och skär av översta lagret tapet med. Efter lite övning får man hygglig precision och minimerar spacklingsbehovet.
 
BirgitS
G Genomklok skrev:
Inte använt en fiffig tapethyvel (bra tips!), har tagit en vanlig morakniv eller rakblad och skär av översta lagret tapet med. Efter lite övning får man hygglig precision och minimerar spacklingsbehovet.
En tapethyvel är i princip ett rakblad monterad på ett sånt sätt att det är lätt att hyvla med det. En hällskrapa för spis borde gå bra att använda men då får man själv se till att hela tiden få rätt vinkel på rakbladet, det sliper man med hyveln.
 
  • Gilla
annaww och 1 till
  • Laddar…
A annaww skrev:
Den här amatören ska testa på att måla om sovrummet. Senaste året har de här börjat framträda mer och mer. Hur ska jag bli av med dom? Räcker det med att använda slipmaskin? (Tapeter under).
Problemet är att man ändå behöver spackla och slipa. Sedan när man målar på de spacklade områden får du en annan struktur i jämförelse med där det är tapet. Jag rekommenderar att du köper en billig tapetångare från typ jula och tar ner tapeten sedan, spackla, slipa och måla. 😄 jag har gjort flertal quick fix som slutat med att man rivit allt ändå.
 
Rakblad eller tapetkniv funkar bäst
 
A
Ja det som jag grämer mig för är att det finns tidigare hål i väggen som vi spacklade igen och målade över. Dessa syns ju tydligt då spacklingen ger en slät yta medan resten av sovrummet har en Annan ”struktur” i väggen. Ska man behöva slipa hela väggen för att få det enhetligt?
 
BirgitS
Du kan rolla ut rullspackel över hela ytan för att få samma struktur över hela.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan rolla ut rullspackel över hela ytan för att få samma struktur över hela.
Hm det är nog ingen dum idé…då tänker jag att även tapetränderna försvinner på köpet , eller? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.