Hej har ett litet badrum med 1.5 m2 väggmonterad kabel. Jag håller på att bygga om och tillfört tvättmaskin till badrummet samt lagt alla kablar i vägg inne i badrum. Dvs fram till badrum monterat på vägg, via dosa in i badrumsvägg.

Total belastning är:
Tvättmaskin 2200w
Golvärme 1: 200 w
Golvärme 2 :500 w
Lampa: 100 w

Vad rekommenderar ni?
 
MultiMan
Menar du att du flyttat in gammal utanpåliggade kabel till inne i väggen? Din text kan tolkas så.

Tvättmaskinen behöver egen matning med säkring. Resten kan ligga på en annan. Båda räcker med 1,5mm2, 10A.

I teorin kan man dra en 2,5mm2 och 16A, men jag hade inte gjort så. Uppvärmningsfasen (då maskinen tar full effekt) kan vara rätt lång beroende på program. Det tillsammans med golvvärme gör att jag tycker 1,5mm2 är för lite, som då även måste säkras upp till 13A, vilket kan vara tveksamt om det går och måste räknas på. Det är en sämre lösning än att ha två, separata matningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att du flyttat in gammal utanpåliggade kabel till inne i väggen? Din text kan tolkas så.

Tvättmaskinen behöver egen matning med säkring. Resten kan ligga på en annan. Båda räcker med 1,5mm2, 10A.

I teorin kan man dra en 2,5mm2 och 16A, men jag hade inte gjort så. Uppvärmningsfasen (då maskinen tar full effekt) kan vara rätt lång beroende på program. Det tillsammans med golvvärme gör att jag tycker 1,5mm2 är för lite, som då även måste säkras upp till 13A, vilket kan vara tveksamt om det går och måste räknas på. Det är en sämre lösning än att ha två, separata matningar.
Måste man ha egen matning till en tvättmaskin i ett badrum? Det känns ju lite omständligt, framförallt om man monterar en tvättmaskin i ett befintligt badrum.
 
MultiMan
Jag har dragit fram separat tvättmaskinsmatning till många badrum. Samma med diskmaskin i gamla kök t ex. Eftersom en tvättmaskin drar max vad en 10A/1,5mm2 är specad för (om än inte hela tiden) så tycker jag det är bäst. Särskilt när det ofta är i gamla hus med äldre, befintliga kablar. Ibland t o m 6A, även om det inte gäller dig. Ofta går matningen till det gamla badrummet över samma säkring som flera andra rum. Du har dessutom faktorn med golvvärme.

Edit: Du svarade inte på min fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Måste man ha egen matning till en tvättmaskin i ett badrum? Det känns ju lite omständligt, framförallt om man monterar en tvättmaskin i ett befintligt badrum.
Det är väl inget krav. Men har du både tvättmaskin och golvärme så blir det lite kraftigt för en säkring.

Helst skall man i det här läget dra fram en egen grupp från cenralen (alltså eget rör eller utanpåliggande kabel).

Näst bäst vore att dra fram en två/trefas grupp, förutsatt att centralen matas med trefas (vi vet inte om detta är i en lägenhet, eller ett hus). Det blir i så fall bara en extra tråd i röret.

Sedan hoppas jag att trådskaparen har koll på vilka krav som finns för el i badrum? Jordfelsbrytare? Avstånd mellan dusch och ev. vägguttag?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.