Redigerat av moderator:
  • Gilla
Robban8 och 3 till
  • Laddar…
LoweW
Snyggt bygge men hade gärna hört mer om relationerna och mindre om det tekniska!
Skämt åsido 😄 Riktigt fint & häftigt att han gjort så mycket själv!

3,14 av π i betyg 👌
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 20 till
  • Laddar…
Ironiskt att ni använder felaktig tusentalsavgränsare när ni skriver om en matematiker.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Kul med de som brinner för vad de gör.

Men summan kommer väl bli högre för jag betvivlar att allt material är redan köpt och med i 823 tusen.

Köket ser väldigt tillfälligt ut och det saknas en del färdigställning på flera håll.
Altanen bör ju sannolikt tillkommit samt att det kommer nog bli små åtgärder med tomten.

Kottar och "tjingel" på dialekt är inte att underskatta fick vi lära oss.
 
P Pligg85 skrev:
Kul med de som brinner för vad de gör.

Men summan kommer väl bli högre för jag betvivlar att allt material är redan köpt och med i 823 tusen.

Köket ser väldigt tillfälligt ut och det saknas en del färdigställning på flera håll.
Altanen bör ju sannolikt tillkommit samt att det kommer nog bli små åtgärder med tomten.

Kottar och "tjingel" på dialekt är inte att underskatta fick vi lära oss.
Helt riktigt så var inte exempelvis material till altanen inhandlat då jag skickade excel-filen, men det är det nu för ca 23000, så även ett kylskåp för 6500. Det som återstår är en spis (förhoppningsvis från blocket), duschvägg och tunt furugolv samt lister till ovanvåningen. Återstår även att bestämma mig vad jag skall ha bakom diskbänk/spis i köket. Tomten, som är och skall vara en "naturtomt" är färdig. Summa summarum så är 870000 en mer realistisk slutsiffra.

/Patrik
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Huset ser otroligt välbyggt ut, det andas kvalitet rakt igenom. Jag antar att det hade tagit en vanlig snickare ungefär dubbelt så lång tid mot hur de vanligtvis bygger, att bygga såhär noggrant?

Snyggt byggt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Riktigt bra gjort! Undrar hur man hanterar höjdrädslan på ett så högt och brant tak, och så mycket arbete på det?

Skitsnyggt annars!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Helt riktigt så var inte exempelvis material till altanen inhandlat då jag skickade excel-filen, men det är det nu för ca 23000, så även ett kylskåp för 6500. Det som återstår är en spis (förhoppningsvis från blocket), duschvägg och tunt furugolv samt lister till ovanvåningen. Återstår även att bestämma mig vad jag skall ha bakom diskbänk/spis i köket. Tomten, som är och skall vara en "naturtomt" är färdig. Summa summarum så är 870000 en mer realistisk slutsiffra.

/Patrik
Väldigt fint jobb och fint hus!

Jag är nyfiken på avvägningarna kring att konstruktionen ”kapas” för att få till terrassen? Jag funderar på om man kunde låtit terrassen vara ”insprängd” mitt på långsidan, så intrycket av en komplett gavel fanns kvar. Men det kanske gör terrassen mindre användbar i och för sig, och kanske skulle se märkligt ut.

/PM
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Huset ser otroligt välbyggt ut, det andas kvalitet rakt igenom. Jag antar att det hade tagit en vanlig snickare ungefär dubbelt så lång tid mot hur de vanligtvis bygger, att bygga såhär noggrant?

Snyggt byggt!
Då jag är sjukt petig har vissa saker säkert tagit onödigt lång tid för mig. Men jag inbillar mig att finishen är högre än i en vanligt "standardproducerat" hus.

/Patrik
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Riktigt bra gjort! Undrar hur man hanterar höjdrädslan på ett så högt och brant tak, och så mycket arbete på det?

Skitsnyggt annars!
Tack och lov är jag inte höjdrädd, och det har faktiskt aldrig känts otryggt. När jag stod på stege eller reglarna (som låg på taket innan shingeln) hade jag en ganska bekväm upprätt arbetsställning, och hade jag trillat hade jag väl bara glidit ner över taket; det är ju ingen hög takfot att trilla nerför. Då jag var på taket nära gavlarna hade jag fallskyddssele, och likaså när jag arbeta på ställning med själva gavlarna. Inne lade jag ställningstrall över hela hanbjälklaget, och ställde sedan stegar på det. Även om det fortfarande var fyra meter kvar till nock så stod man med fötterna kanske två meter upp på stegen, så det känns som jag skulle klara ett fall där också relativt skonsamt.

/Patrik
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Väldigt fint jobb och fint hus!

Jag är nyfiken på avvägningarna kring att konstruktionen ”kapas” för att få till terrassen? Jag funderar på om man kunde låtit terrassen vara ”insprängd” mitt på långsidan, så intrycket av en komplett gavel fanns kvar. Men det kanske gör terrassen mindre användbar i och för sig, och kanske skulle se märkligt ut.

/PM
Jag funderade ett tag på precis detta, men terassen går runt hörnet, så en stor del av den är på "framsidan" vid gaveln. Jag tycker faktiskt att det är snyggt att det "bryter" formen lite. Den enda åsikt stadsarkitekten hade på hela bygget var att han föreslog en brytning på andra sidan också, och det är anledningen till att jag ritade in en takkupa där (vilket jag inte ångrat).
Kapningen gjorde att den bärande konstruktionen försvårades lite. En del takstolskonstruktörer kunde inte få den godkänd i sina program, på grund av "tipprisken" åt kapningshållet. Detta då jag bland annat vägrade ha en synligt nockbalk. Men de som visade sig vara de enda som i slutändan kunde leverera (pga virkesbristen) fick ihop det. Takstolarna är gjorda i 45x245, men för drygt halva huset (längs kapningen) fick de vara dubbla 45x245.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag gillart!

Jag undrar alltid hur man vet hur man skall göra saker. Som att fylla på med sand och sedan 30 cm grus och plintar. Har detta beräknats av någon för detta projekt eller är det kunskap hämtat "från nätet"?

Jag bankade i 1100 pappspik när jag lade ny papp på garaget. De första 1006 kändes ok men resten knäckte mig...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag gillart!

Jag undrar alltid hur man vet hur man skall göra saker. Som att fylla på med sand och sedan 30 cm grus och plintar. Har detta beräknats av någon för detta projekt eller är det kunskap hämtat "från nätet"?

Jag bankade i 1100 pappspik när jag lade ny papp på garaget. De första 1006 kändes ok men resten knäckte mig...
Det blev lite tokigt i artikeln: Först packades det 30 cm bärlager som plintarna ställdes på, sedan fylldes det upp med sand över detta. Men som svar på din fråga så hittar man "allt" på nätet; hur mycket man räknar med att olika typer av hus väger, hur mycket belastning en viss plint tål på olika underlag, hur mycket olika bärlinor tål beroende på plintavstånd och så vidare. Jag redovisade dessa fakta/beräkningar när jag sökte bygglov. Just den bärande konstuktionen av "själva huset" vill kanske de flesta kommuner ha verifierad från auktoriserat håll, och i detta fallet stod takstolsfabriken för det.

Varva pappspikandet med klättring upp och ner för stegar, öppnande av shingelpaket, uppspänning av snören för att få det rakt och så vidare, så känns det bättre!
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Och jag gillar den röda ringen i artikelbilden. Så att det blir klart och tydligt!
Man framför ett A-ramhus omgivet av träd, röd ring markerar huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Och jag gillar den röda ringen i artikelbilden. Så att det blir klart och tydligt!
[bild]
Jag håller helt med. Bild av en like-knapp där "Gilla" är markerad med röd cirkel på en diskussionssida om bygga och renovera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.