Hm, hur religiösa är vi?
I elföreskrifterna står det att Gul är den färg som -vanligen- används för skyddsrör som används för starkströmskablar.
Dvs Inga "Skall".

Att skyddsröret ska förläggas av certifierad elektriker enligt föreskrifterna..
"Förläggning av skyddsrör är ett elinstallationsarbete, det vill säga att endast ett registrerat elinstallationsföretag får utföra dessa arbeten."
Är nog väldigt sällsynt på fastighet där man gräver för vatten och avlopp och passar på att lägga extra rör.

Jag får en känsla av att behörighetskravet gäller servickabeln inte övrig installation.

tänker inte grotta mig ner i det.

Jag har blåst min fiber i gult rör på min tomt, min fru övertrumfar alla rekommendationer 😅, inget extra grävande i rabatter och gräsmatta.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är stor skillnad. Är röret avsett för starkström så finns ett antal regler att följa vilket är anledningen till att det är behörighetskrävande. En starkströmskabel behöver särskilt skydd som inte vatten eller tele behöver. Det är väl ingenting konstigt med det?
Det som är konstigt är att man måste ha dit en elektriker med spade för att lägga ett gult rör i marken.
Ignorera kabeln, den kommer sedan och har ingen koppling till det gula röret.

Själva processen att gräva ett dike i marken och däri nerlägga ett rör skiljer sig väl inte beroende på vilket rör som läggs ner?

Reglerna i SS 424 14 37 är ju dessutom "hemliga" om man inte betalar dyrt, så jag vet inte vilka speciella regler som måste följas just för gult elrör men jag har svårt att se problemet med att gräva ett dike, lägga ner det godkända röret, täck igen kan vara helt olika bara för att röret är gult.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
A
Här är färgerna på skyddsrören från SS 424 14 37. Tror allt annat viktigt redan nämnts. Det behövs inget markeringsband om färgade rör används.

Kraftkabel - gul nr 1070-Y 10 R enligt SS 03 14 11
Optokabel - grön nr 2060 - G alt orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Telekabel - orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Kabel-TV - grön nr 2060 - G
Samplöjning - gul nr 1070-Y 10 R och orange nr 1080-Y 50 R
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Här är färgerna på skyddsrören från SS 424 14 37. Tror allt annat viktigt redan nämnts. Det behövs inget markeringsband om färgade rör används.

Kraftkabel - gul nr 1070-Y 10 R enligt SS 03 14 11
Optokabel - grön nr 2060 - G alt orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Telekabel - orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Kabel-TV - grön nr 2060 - G
Samplöjning - gul nr 1070-Y 10 R och orange nr 1080-Y 50 R
Som av en händelse är just det ingen hemlighet.
Det är det eventuella hokuspokus voodoo special runt att gräva ner ett gult rör som är frågan...😆

Det är ju finurligt uttänkt att man måste köpa en standard till så fort man ska dra en kabel i mark, det räcker inte med handbok 444 SS 436 40 00.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Har förståelse för att det krävs behörighet för fast installation av jordkabel i dessa kabelskyddsrör. Betyder inte nödvändigtvis att alla personer följer detta krav om installationen följer alla tillämpliga regler, men ja man borde ha behöriga yrkespersoner att göra anslutningarna. Förstår detta.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har förståelse för att det krävs behörighet för fast installation av jordkabel i dessa kabelskyddsrör. Betyder inte nödvändigtvis att alla personer följer detta krav om installationen följer alla tillämpliga regler, men ja man borde ha behöriga yrkespersoner att göra anslutningarna. Förstår detta.
Självklart att behörig ska koppla kabeln, men att gräva ner ett tomrör...?
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Det är väl som i alla andra installationer av kabelrör/slangar, det ska vara en behörig elektriker som åtminstone övervakar så det blir rätt gjort.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det som är konstigt är att man måste ha dit en elektriker med spade för att lägga ett gult rör i marken.
Åtminstone jag har inte sagt så. Jag har bara sagt att det är behörighetskrävande. Det är upp till TS att besluta hur han gör med detta krav. Jag bryr mig inte bara röret blir korrekt förlagt.

Gör man jobbet själv så bör man vara beredd på att behöva löpa hela linan ut, för det kan visa sig svårt att hitta en elfirma som vill dra i kabel eller koppla in en kabel som du själv förlagt i marken. Det kan därför vara bra att ha en kontakt med en elfirma redan innan.
D Dilato skrev:
Ignorera kabeln, den kommer sedan och har ingen koppling till det gula röret.
Jo det har den. Rörets placering, böjradie, djup, omgivande fyllning och färgmärkning är exempel på saker som ska göras enligt reglerna för att få dra i en kraftkabel i röret. Förläggningen av tomröret måste alltså göras med detta i åtanke. Är det inte andra gången jag skriver detta?

Vi har haft samma frågeställningar kring att dra tomrör i väggar. Försök inte koppla isär detta moment med att senare dra i starkströmskabel. Röret är en del av skyddet av kabeln.
D Dilato skrev:
Själva processen att gräva ett dike i marken och däri nerlägga ett rör skiljer sig väl inte beroende på vilket rör som läggs ner?
Ja, i stort är det ingen större skillnad. Reglerna för markkablar beskriver både kraft, data och telekablar, men kravet på t.ex djup är unikt för kraftkablar.
D Dilato skrev:
Reglerna i SS 424 14 37 är ju dessutom "hemliga" om man inte betalar dyrt, så jag vet inte vilka speciella regler som måste följas just för gult elrör men jag har svårt att se problemet med att gräva ett dike, lägga ner det godkända röret, täck igen kan vara helt olika bara för att röret är gult.
Jag har betalat (tror jag) för den... Varför skulle inte du göra det? Men jag tror alla regler relevanta för privat tomtmark är beskrivet i denna tråd. Det är inga snåriga regler att följa.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har förståelse för att det krävs behörighet för fast installation av jordkabel i dessa kabelskyddsrör. Betyder inte nödvändigtvis att alla personer följer detta krav om installationen följer alla tillämpliga regler, men ja man borde ha behöriga yrkespersoner att göra anslutningarna. Förstår detta.
Dom gånger jag var med om att gräva ned högspånningskabel (>100 kV) var det ingen som hade någon behörighet eller var en behörig elfirma. Med eller utan rör.
Däremot hade man kunskap.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Rörets placering, böjradie, djup, omgivande fyllning och färgmärkning är exempel på saker som ska göras enligt reglerna för att få dra i en kraftkabel i röret. Förläggningen av tomröret måste alltså göras med detta i åtanke
Finns det verkligen så detaljerade tvingande regler ( alltså inte bör utan skall/måste ) kring detta?

Jag är bara en amatör så jag vet ju egentligen inte eftersom det tvingande regelverket inte är allmänt åtkomligt utan att varje enskild person ska betala tusenlappar för att få åtkomst, vilket i sig är helt sjukt.

Off topic men:
Tänk tanken att Boverkets regelverk var uppdelat i olika SS och alla dessa var belagda med avgift att få tillgång till.

Varje person var tvungen att köpa Boverkets
standardregler inom alla olika områden..

Eller Transportstyrelsens regler om låt oss säga släpvagn... köp SS nnnn för 1409 kronor .
Det finns alltså lagkrav som en medborgare inte kan få veta om utan att betala ohemula avgifter till SiS.

Detta är inte riktat till/mot dig, men du verkar försvara sakernas tillstånd.

Vi har myndigheter som betalas av skattemedel som stället upp regler vi ska följa men vi inte får veta reglerna utan att betala extra, till ett annat organ??

Extra offtopic
I usa utger Noaa gratis sjökort till allmänheten eftersom dom är en statlig myndighet bekostad av skattemedel.
I Sverige måste man köpa sjökort av Sjöfartsverket..
 
Redigerat:
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Om en elfirma kopplar in den egengrävda gula slangen med starkströmskabel innuti. Innebär det att elfirman implicit godkännt kabelförläggningen också?

Det är väl fråga om straffansvar och försäkring om något går snett och vad ev åklagare "gräver" upp. Rent fysiskt vill man väl undvika att nolla eller skyddsjord går av.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Här är färgerna på skyddsrören från SS 424 14 37. Tror allt annat viktigt redan nämnts. Det behövs inget markeringsband om färgade rör används.

Kraftkabel - gul nr 1070-Y 10 R enligt SS 03 14 11
Optokabel - grön nr 2060 - G alt orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Telekabel - orange nr 1080-Y 50 R enligt SS 03 14 11
Kabel-TV - grön nr 2060 - G
Samplöjning - gul nr 1070-Y 10 R och orange nr 1080-Y 50 R
Ge mig texten till att detta är "skall" krav så ger jag mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Om en elfirma kopplar in den egengrävda gula slangen med starkströmskabel innuti. Innebär det att elfirman implicit godkännt kabelförläggningen också?

Det är väl fråga om straffansvar och försäkring om något går snett och vad ev åklagare "gräver" upp. Rent fysiskt vill man väl undvika att nolla eller skyddsjord går av.
Nej.
Firman tar inte över något "ansvar" för varken rör eller kabel.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Firman tar inte över något "ansvar" för varken rör eller kabel.
Kanske man borde be om underskrift om detta explicit så att man har en Cover-Your-Ass (CYA) ifall det blir fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.