Hej
Jag har en gammal ERYL dubbelpanna från 1964 med behållare för varmvatten. Eldar i en förugn mot pannan och har en ackumulatortank på 3,5 kubik (trycklöst system). Det har fungerat mycket bra tills nu.
Nu när jag börjar elda och tempen börjar stiga, börjar det att droppa ur skvallerröret från expansionskärlet (öppet expansionskärl på övervåningen). När tempen kommer upp i ca 80grader minskar flödet och när jag eldat klart slutar det att droppa.
Vad kan det bero på?
Min egen misstanke är att det har blivit en liten spricka i varmvattenbehållaren och att den vidgar sig när jag börjar elda och att vatten sipprar från behållaren in i pannvattnet.
Jag vet ju att det är dags att byta ut pannan i vilket fall, men hade hoppats den skulle klara sig nåt år till pga ekonomin just nu inte är den bästa.
Nån som har nåt förslag vad det kan vara??
 
Om inte påfyllningskranen läcker är det med stor sannolikhet beredaren. Det kan ju läcka lite hela tiden men det är först när vattnet expanderar som det läcker ur skvallerröret?
 
Då är det förmodligen som jag befarade.
Då är det dags för beslutsvånda, ny vedpanna eller bergvärme. Lutar åt ny vedpanna och det finns ju en hel del att välja på där också! Tänk att det aldrig kan vara lätt att besluta sig.
 
Har du någon kran på inkommande vatten till beredaren kan du ju prova stänga den.
Ett alternativ vid trasig beredare är ju att plugga den och göra varmvatten på annat sätt, tex tappvattenautomat kopplad till din ackumulator.
 
Jag tror jag har en kran på det inkommande vattnet till beredaren. Ska kolla det när jag kommer hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.