Jag skall byta en del av avloppet i min källare, frågan är vad det är för dimension på gjutjärnsröret och vad jag skall använda för att få det tätt.
Det är 75 mm plaströr och jag gissar att gjutjärnsrören är 3", det blir ju 76,2 mm och som synes på bilderna går plaströret precis in i muffen på gjutjärnsröret. Förvisso en del avlagringar i muffen men det känns inte som att jag skulle vinna mycket på att få bort det.

IMG_1159.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1160.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide janwide skrev:
Något sådant här kanske.
[länk]
Aha, tack! Men kan/bör/skall man inte täta mellan rör och muff?
Och är dom godkända för ingjutning? Borde dom väl vara...
 
Mazen Mazen skrev:
Skulle rekommendera Faluplast expander ...
[länk]

[länk]
Jag tittade på dom först men insåg att det är alldeles för lite spalt för att den skall gå in. Om man tittar på ritningen i länken du skickade så ser man att den är avsedd för 3" N-muff på 93-97 mm. 3" borde bli 76 mm men jag vet inte om man avser innerdiametern som man gjorde på vissa rör förr.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dels finns Fernco-kopplingar, tex
[länk]
Finns även ersättningsmuffar, tex,
[länk]

Något i bakhuvudet säger mig att befintliga muffen på gjutjärnsröret ska sågas bort.
OK! Men jag kan inte såga av muffen eftersom det är ett grenrör.
Och vad det gäller Fernco så finns dom ju med olika diametrar i respektive ände.
Och ersättningsmuffen är ju 75-75 så den borde ju funka.
 
A aweste00 skrev:
Jag tittade på dom först men insåg att det är alldeles för lite spalt för att den skall gå in. Om man tittar på ritningen i länken du skickade så ser man att den är avsedd för 3" N-muff på 93-97 mm. 3" borde bli 76 mm men jag vet inte om man avser innerdiametern som man gjorde på vissa rör förr.
Har själv använt just den 3" x 75 på ett 3" gjutjärnsrör, i och med att muffen expanderar ju mer du skruvar åt nippeln så gör det inget att muffen är ngt för stor.. och dom är godkända för ingjutning.
 
Mazen Mazen skrev:
Har själv använt just den 3" x 75 på ett 3" gjutjärnsrör, i och med att muffen expanderar ju mer du skruvar åt nippeln så gör det inget att muffen är ngt för stor.. och dom är godkända för ingjutning.
Muffen är för liten, innerdiametern på min muff är bara någon mm över 75.
 
A aweste00 skrev:
OK! Men jag kan inte såga av muffen eftersom det är ett grenrör.
Och vad det gäller Fernco så finns dom ju med olika diametrar i respektive ände.
Och ersättningsmuffen är ju 75-75 så den borde ju funka.
Gjutjärnsröret är väll inget grenrör?

Innerdiameter och ytterdiameter dels på muffen dels på röret?
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
Muffen är för liten, innerdiametern på min muff är bara någon mm över 75.
Aha, finns iofs en som är 2 1/2" men den blir åxå ngt för stor (80mm). Ja då är det enda att kapa bort muffen och köra på fernco koppling el dylik ..
 
janwide
janwide janwide skrev:
Något sådant här kanske.
[länk]
Jag skulle kapa bort muffen på gjutjärnsröret först. Ingen extra tätning behövs. Vet inte om ingjutning är OK.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gjutjärnsröret är väll inget grenrör?

Innerdiameter och ytterdiameter dels på muffen dels på röret?
Det är ett annat rör på bilden som jag använder som exempel.
Plaströret är 75 mm, muffens innerdiametrar är lite större (typ 76 mm), ytterdiametern på muffen är 103 mm.
 
Claes Sörmland
Det låter ju egentligen inte toppen att komma med 75 mm plast och ansluta till dessa smalare gjutjärnsrör nedströms. Men ska det ändå göras är det säkraste en Fercogummidetalj över gjutjärnsmuff och plaströr. Då blir det garanterat tätt. Skjut in plaströret i muffen så långt som möjligt före du spänner klämmorna.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter ju egentligen inte toppen att komma med 75 mm plast och ansluta till dessa smalare gjutjärnsrör nedströms. Men ska det ändå göras är det säkraste en Fercogummidetalj över gjutjärnsmuff och plaströr. Då blir det garanterat tätt. Skjut in plaströret i muffen så långt som möjligt före du spänner klämmorna.
OK, tack! Som jag nämnde går röret in i ett grenrör där dagvatten ansluter. Grenröret har sedan ett mycket större utlopp så du har rätt. Känns som att jag måste få bort grenröret. En halvmeter längre bort ansluter stammen från ovanliggande våningar och sedan är det "bara" två meter till ytterväggen. Känns som att det är läge att bila upp det också...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.