Behöver av olika anledningar byta ut vår gamla köksfläkt av modell Futurum 440-16 Trafo i vår villa byggd 1980 med mekanisk frånluft.

Jag antar att det måste bli en ny alliancefläkt, eller finns det några andra alternativ? Utbudet av alliancefläktar är ju inte jättestort och priserna rätt saftiga jämfört med "vanliga ikeafläktar"...

Är nöjd med husets nuvarande ventilation och vill inte riskera att sabba denna genom att välja fel typ av köksfläkt.

Mina funderingar är alltså:
  • Kan jag välja något annat än just en alliancefläkt?
  • Hur avgör jag vilken modell som lirar lika bra med husets centralfläkt som min gamla Futurumfläkt i fråga om kapacitet? Vill inte råka köpa fel...
Tacksam för hjälp!
 
  • Svensk manual för spisfläkt, Futurum varumärke, belysningsknapp och hastighetskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av apparat med mått, tekniska specifikationer och installationsinstruktioner på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ny alliancefläkt är ju klart enklast. I ditt fall kolla efter de som heter "villa" Till att börja med.
 
Jag har en vit tender och är nöjd med både utseende och funktion.
Det verkar vara samma funktioner. Tre lägen i fläkten och två till motorn på taket.
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
P pxp skrev:
Tack, jag misstänkte att det vore enklast att sätta in en ny alliancefläkt.

Har kikat på dessa modeller från Franke:
  • Alliance Tender 724-16 Villa
  • Alliance Stil 784-16 Villa
  • Alliance Opal 764-16 Villa
Skulle nån av dom funka som ersättning för min nuvarande?
Ja, alla dessa funkar.

Det som är skillnaden med en Alliance-fläkt för villa mot en vanlig köksfläkt är att den har en extra styrtråd som kopplas mot takfläkten. Sedan finns det två lägen för att styra takfläkten/frånluftsventilationen och 3 lägen för att styra köksfläkten i sig och samtidigt takfläkten. På nya fläktar kan det även finnas tillfällig forcering.

Ett tips i övrigt kan vara att sätta två reläpuckar vid köksfläkten och en trådlös tryckknapp i badrummet för att kunna forcera ventilationen när man duschar eller gör nummer 2 i badrummet. Då slipper man behöva gå till köket för att starta forcering.

Jag själv bor i bostadsrätt och faktiskt har en likadan ventilationslösning. Hos oss så har vi en spott i duschen och 10 sekunder efter att man tänt den så startar forcering av ventilation automatiskt och efter att man släckt spotten så är det en eftergångstid på 5 min innan den återgår till grundflöde.
Oerhört skönt att alltid ha välventilerat när man duschar utan att behöva tänka på att springa till köket innan man kliver in i duschen.

//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, alla dessa funkar.

Det som är skillnaden med en Alliance-fläkt för villa mot en vanlig köksfläkt är att den har en extra styrtråd som kopplas mot takfläkten. Sedan finns det två lägen för att styra takfläkten/frånluftsventilationen och 3 lägen för att styra köksfläkten i sig och samtidigt takfläkten. På nya fläktar kan det även finnas tillfällig forcering.

Ett tips i övrigt kan vara att sätta två reläpuckar vid köksfläkten och en trådlös tryckknapp i badrummet för att kunna forcera ventilationen när man duschar eller gör nummer 2 i badrummet. Då slipper man behöva gå till köket för att starta forcering.

Jag själv bor i bostadsrätt och faktiskt har en likadan ventilationslösning. Hos oss så har vi en spott i duschen och 10 sekunder efter att man tänt den så startar forcering av ventilation automatiskt och efter att man släckt spotten så är det en eftergångstid på 5 min innan den återgår till grundflöde.
Oerhört skönt att alltid ha välventilerat när man duschar utan att behöva tänka på att springa till köket innan man kliver in i duschen.

//Patrik
Bra info! Att man kan styra takfläkten från köksfläkten är något jag lärt mig först nu - fast jag haft den funktionen i min gamla fläkt alla dessa år :oops: Man borde läsa bruksanvisningar ibland...
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Fläkten på taket är kanske även den 42 år med eventuellt dåliga lager och en kondensator som kanske är på väg att ge upp.
 
P pxp skrev:
Bra info! Att man kan styra takfläkten från köksfläkten är något jag lärt mig först nu - fast jag haft den funktionen i min gamla fläkt alla dessa år :oops: Man borde läsa bruksanvisningar ibland...
Du är nog inte ensam med att inte ha full koll på hur ett alliancefläkt-system funkar. ;)
Men nu vet ni i alla fall och det är mycket värt att ni vet att ni behöver en ny alliance-fläkt. Det är många som köper en köksfläkt från IKEA när man renoverar köket och därmed sabbar ventilationen i huset.

//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Du är nog inte ensam med att inte ha full koll på hur ett alliancefläkt-system funkar. ;)
Men nu vet ni i alla fall och det är mycket värt att ni vet att ni behöver en ny alliance-fläkt. Det är många som köper en köksfläkt från IKEA när man renoverar köket och därmed sabbar ventilationen i huset.

//Patrik
Ja, tänk att det finns dom som gör en sån miss...

På tal om ingenting så kommer jag inom kort att lägga ut en i princip oanvänd ikea-fläkt på blocket :giggle:
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P pxp skrev:
Ja, tänk att det finns dom som gör en sån miss...

På tal om ingenting så kommer jag inom kort att lägga ut en i princip oanvänd ikea-fläkt på blocket :giggle:
:rofl::rofl:(y)

//Patrik
 
Hej! Jag tänker också byta ut min alliance fläkt i köket.... Funderar också på en utav dem där modellerna. Men i den köksfläkten som sitter där nu är det ingen fläkt utan bara ett spjäll och fläktstyrningen "trafon". Kan jag köpa en köksfläkt med alliance styrning och en "hjälp" fläkt i kåpan? Fuckar den upp balansen i ventilationen? 🙏😱
 
Har du en kryddhyllefläkt och inte en takfläkt?

//Patrik
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag kontaktade Franke som hjälpte mig välja en passande ersättare till min gamla alliancefläkt. Ifall du vill undvika att "fucka upp" nuvarande funktion alltså...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Martin Larsson 1337 skrev:
Det är en kryddhyll fläkt men ska renovera köket så allt blir nytt. Det är ett älvsbyhus från 1982. Den här alliance fläkten har samma funktion som det är idag

[länk]

Men är sugen på denna modell bara för att utseendet i vårat tycke är finare men i den sitter det en "hjälp" fläkt

[länk]
Då förklarar det varför du har en spiskåpa med spjäll i stället för fläkt. Då sitter kryddhyllefläkten så nära så att det räcker med sugkraften från den.

Eftersom ni tittat på en sådan där spiskåpa så antar jag att ni kommer flytta kryddhyllefläkten? En ren killgissning kan ju då vara att det inte skadar med en spiskåpa med fläkt då.

I vår bostadsrätt hade vi tidigare en spiskåpa med fläkt under kryddehyllefläkten, men denna byttes sedan ut mot en spiskåpa med spjäll när vi bytte all ventilation i föreningen. Skillnaden för oss blev att det var en fläkt mindre som lät.

Oavsett vilken spiskåpa ni väljer så har ni bara en alliance så har ni en styrtråd för att styra sekundärfläkten och det är det viktigaste i sammanhanget.

//Patrik
 
  • Gilla
Martin Larsson 1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.