Hej! Vi bor i en gammal villa 1,5vån med källare (inkl krypgrund samt oisolerad vind) byggd i början på 1900-talet. Huset går på självdrag men vi upplever att det är kvavt på ovanvåningen sommartid. Vi har lite för högt markradon, ger oss värden på ca 250Beq på beboeliga våningar. Huset värms med direktverkande el + LLVP + vedeldning vintertid.

Har haft (1) ventilationsföretag över där jag rekommenderades att installera ventiler i väggarna och fläktar i bägge WC (har bara en gammal i badrummet) för att ge ett behagligare inomhusklimat och på så vis även ventilera bort radon. Detta skulle hamna på ca 20-30kkr jämfört med FTX som skulle hamna på 200-250kkr.

Det enda som bekymrar mig är hur kallt det kommer bli vintertid, med värmeförluster genom dessa kanaler. På bottenvåningen sitter ju LLVP och där eldar vi så det blir nog Ok, dock kommer ovanvåningen antagligen bli ordentligt kall?

Har ni några förslag på vad som vore lämpligaste vägen framåt? Bifogar bilder på vår planlösning🙂
 
  • Planskiss över bottenvåning i en villa med markerade områden för garage, sovrum, vardagsrum, kök, WC, veranda och luft-luft-värmepump (LLVP).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av en övervåning i en villa med tre sovrum, ett badrum, en tvättmaskin (TM) och en garderob (G), samt ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv en gammal timmerkåk som hade för hög radonhalt. Jag löste det genom tillskott av luft genom fönsterventiler, fläkt på övervåningen som suger ut luft och här eldar vi nog tyvärr för kråkorna. En luftvärmepump per våning och stödeldning i vedspis. Badrummen har fläkt och toaletten bara en ventil. Vintertid trycker vi in en handduk i kanalen på WC för då är ändå cirkulationen okej pga otät konstruktion. Har dock två frånluftfläktar i grunden som suger ut radonet innan det går in i huset så att säga. Detta då radonexperten jag anlitade ville anlägga radonbrunnar i marken. Vi sänkte från 325 till 180 cirka. Kostnaden var betydligt under de 120 000 vi fick offert på som dessutom inte innehöll garantier. Och så slapp vi rör ned i grunden i varje rum. Men i ditt fall låter en pump och oisolerad vind som en ohållbar kombination, ni har nog för lågt luftflöde och därför luktar det lattjo på sommaren. Jag är inte på något sätt en ventilationsprofessor utan det här är vad jag testat fram. Skall nu köpa en radonsensor så jag kan mäta värden mer i realtid och se om det går att strypa fläkten litet för att sänka uppvärmningskostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.