Hej!

Tacksam för bra förslag på hur man kan göra "tvärställda runtgående urtag" i en rundstav. (Haha, jag kan inte ens på ett begripligt sätt förklara vad jag vill göra...).

Se bilden nedan:

Bild på en grind av trä med vertikala rundstavar och tvärgående urtag, inringat med rött runt de två urtagen på en av rundstavarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
Vad har du för träbearbetningsmaskiner du kan använda? Det enklaste är en svarv, men det har man ju normalt inte i verktygslådan.
 
Det enklaste och billigaste sättet är väl att göra rundgående jack med en morakniv eller kanske med en bordssåg om man äger eller kan låna en sådan.
 
Kul utmaning! Förutsatt att du inte har en svarv, så hade jag nog försökt göra nån slags svarvliknande jigg där jag kunde fixera staven i två skivor med hål (borrade mha hålsåg i ca samma dimension som staven) för att hålla den stilla. Sen satt snurr på den med en skruvdragare i ena änden, tex genom att sätta en skruv i botten. Om detta funkar, så borde man kunna skapa jacken med tex. en smal fil/rasp eller kanske tom, en smal remsa grovt slippapper.

Hoppas du kan se hur jag menar, kan skapa bild annars :)
Att använda kap/bordssåg på runda föremål såhär känns farligt.
 
Totte_S
S sebwal skrev:
Kul utmaning! Förutsatt att du inte har en svarv, så hade jag nog försökt göra nån slags svarvliknande jigg där jag kunde fixera staven i två skivor med hål (borrade mha hålsåg i ca samma dimension som staven) för att hålla den stilla. Sen satt snurr på den med en skruvdragare i ena änden, tex genom att sätta en skruv i botten. Om detta funkar, så borde man kunna skapa jacken med tex. en smal fil/rasp eller kanske tom, en smal remsa grovt slippapper.

Hoppas du kan se hur jag menar, kan skapa bild annars :)
Att använda kap/bordssåg på runda föremål såhär känns farligt.
Jag hade använt kapsågen med djupstopp. Såga, snurra såga repetera
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Jag hade använt kapsågen med djupstopp. Såga, snurra såga repetera
Och jacka ur med stämjärn, eller såga hela uttagets bredd?
 
Jag har använt min kap/gersåg. Ställde in sågdjupet på sågen att den precis skulle gå ned till det djupet som uttaget skulle ha. Sedan vred jag rundstaven runt sig själv i vinkeln mellan anhåll och sågens basplatta. Medan jag vred staven sågade sågen ett snitt runtom med det förinställda djupet.
Inga jiggar behövdes.

Edit: Totte var först.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tack för kreativa idéer!

Borde ha nämnt vad jag har för verktyg:
Bordssåg
Fräsbord (väldigt rappligt)
Ingen svarv 🙄
 
Använd bordssågen
 
Gå bort till närmaste mellan/högstadie och stick in huvudet i träslöjden, de har garanterat en svarv👍
 
F fribygg skrev:
Använd bordssågen
Ja, men hur?
 
Ställ klingan tex 5mm över bordet, anhållet på lämpligt avstånd från rundstav ens ände, lägg rundstaven på bordet snurra/ rotera mot den roterande sågklingan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.