Hej!
Vi funderar på hus inom några år och ska det vara ekonomiskt möjligt så är det bra att kika på hus med lite "sämre" besiktningsprotokoll. Men behöver få lite mer kunskap om hur omfattande olika åtgärder kan bli. Exemplet nedan är ett enplanshus på drygt 120 kvm med lukt i hela huset från krypgrunden. Vattenskador under badrum och tvättstuga. Anticimex har kommit med följande förslag efter säljarens besiktning och även om vi inte är redo att buda ännu så behöver vi börja förstå hur stora sådana här problem kan vara. Bör man hålla sig borta eller går det att åtgärda för rimlig summa (<miljonen iaf)?



Åtgärdsförslag

Krypgrund/Bjälklag:
 De fukt- och luktskadade konstruktionerna avlägsnas.
 Syllar och byggnadsmaterial i dess närhet behöver bytas ut pga lukt smitta.
 Bjälklaget och övriga konstruktioner återställs med nya material.
 Otätheter mellan bostad och grund tätas.
 Krypgrundsavfuktaren i grunden servas och funktionen kontrolleras.
 Avloppsystem, avloppsrör i krypgrunden kontrolleras och brister åtgärdas.

Övrigt:
 Ventilationen i bostaden kontrolleras så att erforderlig luftomsättning enligt norm uppnås.
Fenol- och kloranisollukten från impregnerat material är stark och sätter sig i tapeter, möbler etc och
det kan ta lång tid för lukten att försvinna, även efter att orsak till lukten åtgärdats.
Risk finns för att ovan angivna åtgärder inte kan ta bort all lukt vilket kan innebära att eventuellt övrigt
luktskadat material måste bytas ut mot nytt material.
 
D
Ska du köpa något fuktskadat bör du ha gedigen kunskap om fuktskador i allmänhet, den specifika fuktskadan i synnerhet och sannolikt om det ska bli ekonomiskt så även ett visst handlag själv.

Spara lite till och köp något där du kan flytta in direkt. Ytskikt får gärna vara slitet, men huset ska vara friskt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
”Risk finns för att ovan angivna åtgärder inte kan ta bort all lukt vilket kan innebära att eventuellt övrigt luktskadat material måste bytas ut mot nytt material.”

Detta kan betyda att allt material behöver bytas, allt dvs inte bara impregnerade syllar utan även spånskivor, isolering mm.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ska du köpa något fuktskadat bör du ha gedigen kunskap om fuktskador i allmänhet, den specifika fuktskadan i synnerhet och sannolikt om det ska bli ekonomiskt så även ett visst handlag själv.

Spara lite till och köp något där du kan flytta in direkt. Ytskikt får gärna vara slitet, men huset ska vara friskt.
Ja det känns som en rätt stor risk att köpa något fuktskadat. Syll och grund låter dyrt att åtgärda och inte något vi skulle kunna göra själva. Lättare med ytskikt. Tack för input!
 
D Derbyboy skrev:
”Risk finns för att ovan angivna åtgärder inte kan ta bort all lukt vilket kan innebära att eventuellt övrigt luktskadat material måste bytas ut mot nytt material.”

Detta kan betyda att allt material behöver bytas, allt dvs inte bara impregnerade syllar utan även spånskivor, isolering mm.
Tack för input! Känns som att fukt kanske är det som man bör hålla sig borta från, om man inte kan göra den typen av åtgärder själv. Eller att man ska räkna med att det blir väldigt dyrt. Det vi tänkte var att den typen av hus borde bli mycket billigare, men det kanske inte blir så. Gäller Stockholm så priserna är ju rätt höga.
 
Huset i exemplet skulle ge oss ca 1-1.5 miljon i budget för renovering.
 
Alltså jag skulle ju ta fukt alla dagar i veckan istället för lukt. Ofta hänger dock lukt ihop med fukt. Finns massor av skrivet på nätet om luktskadade hus, den psykiska ohälsa den kan skapa osv.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon garanti att lukten försvinner för att man till exempel tar bort en ursprungliga källan till lukten, tex en impregnerad syll. I värsta fall kan man behöva riva allt ner till grunden.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Alltså jag skulle ju ta fukt alla dagar i veckan istället för lukt. Ofta hänger dock lukt ihop med fukt. Finns massor av skrivet på nätet om luktskadade hus, den psykiska ohälsa den kan skapa osv.

Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon garanti att lukten försvinner för att man till exempel tar bort en ursprungliga källan till lukten, tex en impregnerad syll. I värsta fall kan man behöva riva allt ner till grunden.
Och riva ner allt till grunden innebär alltså att riva hela huset?
 
Ja, det är ju värsta scenariot.

Eventuellt kan man spara grunden men jag har läst någon tråd om att lukten kom från betongen. Men jag tycker du ska leta efter trådar som rör luktskadade hus.

Jag skulle aldrig vågat chansa. Det är ju en fruktansvärd situation att börja betala hantverkartimmar och bara kunna hoppas på att lukten ska försvinna.

Jag hade valt att bosätta mig lite länge ut i ett friskt hus.
 
  • Gilla
Melo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.