Jag är sedan en tid stolt ägare till en byggbod som inte är ansluten till elnätet. Jag har däremot en ecoflow delta pro och tillhörande solpaneler som ger min tillräckligt med ström för mina basala behov. Med tanke på att boden är utrustad med modern el och tidigare varit ansluten till byggel (där förre ägaren använde den) tänkte jag att det vore en god idé att, om möjligt, koppla samman batteriet med bodens el för att smidigt kunna nyttja befintlig belysning och eluttag. Så, min fråga lyder: hur gör jag detta enklast och smidigast? Tacksam för alla era ideer!

Ecoflow-batteriet har en inbyggd växelriktare. Byggboden har en CEE-anslutning "byggström" på utsidan av fasaden. En idé jag hade var en schuko från batteriet till cee-adapter utanpå boden, men kruxet där är att jag skulle vilja ha anslutningen inomhus, vid säkringsskåpet.
 
Byggbod, då är det säkert ett väggintag ( synliga pinnar i uttaget ) kanske och ett vägguttag ( bara hål i uttaget ) på utsidan, samt säkert en jordfelsbrytare i centralen med. Går/ska att koppla ur allt på utsidan och koppla in dina delar på insidan på huvudbrytaren, det fungerar, men hur dina grijer ska skyddas och koppla sin enligt regelboken får du läsa till själv. Sen om det är 1 -fas eller 3 - fas från inverten vi inget om. Ska då kopplas rätt för drift av något.
 
Om jag skulle ansluta nått liknande vore ett väggintag tex Biltemas art 46-3257 placerat vid elcentralen ett naturligt val.

Om du inte själv förstår att ansluta ett intag korrekt föreslår jag att du kontaktar en lokal elektriker.
 
Notera dock att detta bara fungerar för låga effekter då din växelriktare knappast räcker till för en vattenkokare eller annan högeffektlast.
 
F fribygg skrev:
Om jag skulle ansluta nått liknande vore ett väggintag tex Biltemas art 46-3257 placerat vid elcentralen ett naturligt val.

Om du inte själv förstår att ansluta ett intag korrekt föreslår jag att du kontaktar en lokal elektriker.
Det där är nog vad jag söker, så tack dig dig och alla andra som kommit med goda förslag. Från den sedan en adapter till schuko som går in i batteriet/växelriktare. Praktiskt taget identisk med befintlig installation alltså, men på insidan.

Jag ska dit nu i helgen och undersöka allt närmare inkl. Skicket på allt igen. Kommer nog dessutom låta en mer erfaren bekant inspektera min installation innan jag kör den live. Bilder på resultatet utlovas sedan.

@Pacman42 3600w ska den kunna klämma ut. Funkar fint med vattenkokare så den ska nog räcka för lite belysning och sånt.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att tänka sig för. Tänkte du ha kvar intaget på utsidan eller helt ersätta det med ett intag inne? Om du skall ha båda så måste du ha en anordning som hindrar att båda är anslutna samtidigt. I princip en reservkraftomkopplare. Men du kanske klarar dig med en enklare lösning.

Om invertern du skall använda bara har schuko kan ju en möjlighet vara att ha en schukostickpropp på en kort kabel hängande från en anslutningsdosa intill centralen också. Då får du en adapterkabel mindre. Även i detta fall viktigt med omkopplare ifall du skall ha kvar intaget på utsidan.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
K kamomillacity skrev:
Från den sedan en adapter till schuko som går in i batteriet/växelriktare.
Schuko vägguttag och propp tål sin maxlast 2 kW under maximalt en timme. Därefter riskerar man söndersmälta uttag och brand. Observerat i verkliga livet. CEE "blå" är det som behövs när man skall driva kraftiga elvärmare, husvagnar, elbilar, serverkluster osv.

För belysning och koka kaffe i en byggbod är Shucko dock nog inget problem.

Några uppgifter som saknas:
* Är intaget en honkontakt IEC 60309 "blå CEE" 1-fas, 3-stift ? eller en "röd CEE" med 3-fas, 5-stift ? specifierad strömstyrka?
* Är kraftdelen "EcoFlow" 1-fas eller 3-fas? uttagstyp? (modell?)

(Länk till Biltema 46-3257 "Väggintag CEE, 1-fas")
 
spikplanka spikplanka skrev:
Schuko vägguttag och propp tål sin maxlast 2 kW under maximalt en timme. Därefter riskerar man söndersmälta uttag och brand. Observerat i verkliga livet. CEE "blå" är det som behövs när man skall driva kraftiga elvärmare, husvagnar, elbilar, serverkluster osv.
Maxlasten för schuko är 16 A och alltså 3,7 kW. Är uttagen i dåligt skick riskerar man mycket riktigt söndersmälta uttag och brand. Men det är inte så att man förbehållslöst riskerar brand genom att belasta ett schuko med 16A även om CEE är ett tekniskt bättre uttag. Väljer man uttag av bra kvalitet och rätt kabel så skall det hålla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kamomillacity skrev:
Jag är sedan en tid stolt ägare till en byggbod som inte är ansluten till elnätet. Jag har däremot en ecoflow delta pro och tillhörande solpaneler som ger min tillräckligt med ström för mina basala behov. Med tanke på att boden är utrustad med modern el och tidigare varit ansluten till byggel (där förre ägaren använde den) tänkte jag att det vore en god idé att, om möjligt, koppla samman batteriet med bodens el för att smidigt kunna nyttja befintlig belysning och eluttag. Så, min fråga lyder: hur gör jag detta enklast och smidigast? Tacksam för alla era ideer!

Ecoflow-batteriet har en inbyggd växelriktare. Byggboden har en CEE-anslutning "byggström" på utsidan av fasaden. En idé jag hade var en schuko från batteriet till cee-adapter utanpå boden, men kruxet där är att jag skulle vilja ha anslutningen inomhus, vid säkringsskåpet.
Hej kamomillacity

Det inbyggda batteriet I en ”EcoFlow DELTA Pro” har en enfas 230V inverter på 3600 W och ett inbyggt batteri på 3600 Wh, dvs t.ex. 3600 W under en timma eller 100 W under 36 timmar. https://ecoflow.se/products/ecoflow-delta-pro-powerstation

Du kan ansluta max 1600W från solpaneler till ”EcoFlow DELTA Pro” för laddning, så du får göra en effekt och energibudget gällande hur mycket last du kan ansluta och hur länge batteriets lagring räcker om du laddar med max 1600 W från solceller och under soliga dagar.

Det går att köpa till extra batterier och ansluta en bränslegenerator.

På sid 9 i manualen star; “3.9 X-Boost With EcoFlow X-Boost technology, the product can power a 4500W Max device while the rated output power remains 3600W, avoiding operation failure due to overload protection” https://ecoflow.se/products/ecoflow-delta-pro-powerstation#manual_0-2

Då måste alltså (som anläggningsägare) vara medveten att enheten kan leverera upp till 4 500W (surge 7 200 W) via ett av de fyra schuko-uttagen (på det sätt som du tänker ansluta). Det står inget om varaktigheten för ”EcoFlow X-Boost technology” så du får beakta att effekten genom schuko-uttaget kan bli högt.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej kamomillacity

Det inbyggda batteriet I en ”EcoFlow DELTA Pro” har en enfas 230V inverter på 3600 W och ett inbyggt batteri på 3600 Wh, dvs t.ex. 3600 W under en timma eller 100 W under 36 timmar. [länk]

Du kan ansluta max 1600W från solpaneler till ”EcoFlow DELTA Pro” för laddning, så du får göra en effekt och energibudget gällande hur mycket last du kan ansluta och hur länge batteriets lagring räcker om du laddar med max 1600 W från solceller och under soliga dagar.

Det går att köpa till extra batterier och ansluta en bränslegenerator.
Hej Martin!
Frågan är väl hur invertern ska anslutas innomhus till bodens elnät? Har du @Martin Lundmark några bättre eller billigare förslag än det intag jag rekomenderat?
 
Men hur blir det om man går från inverter med schuko till elcentralen? Invertern har väl flytande nolla och det saknas jord?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det är enorm skillnad på mängden energi man får ur solcellerna över året.
Räkna med att det i princip inte laddar överhuvudtaget under en 3-månadersperiod mitt i vintern, så du kanske behöver en "plan B" i form av ett litet elverk för att ladda upp batteriet några gånger under vintern. Även regniga höstdagar kan ge nästan noll energi.

Jonas
 
F fribygg skrev:
Hej Martin!
Frågan är väl hur invertern ska anslutas innomhus till bodens elnät? Har du @Martin Lundmark några bättre eller billigare förslag än det intag jag rekomenderat?
Hej fribygg

Jag har inte hunnit fundera färdigt på den frågan ännu då jag först, bland annat, måste läsa manualen och se vad där står. Det saknas lite input, jag hittar bara en "USA" manual.

Om han drar en kabel från en ”EcoFlow DELTA Pro” placerad inne i huset och bort till redskapsbodens anslutning, då kommer frågan om hur skyddsledaren blir ansluten till jord (eller jordtag).

Kommer 230 V (laddnings)intaget till ”EcoFlow DELTA Pro” alltid att vara ansluten till ett jordat uttag i huset, en anslutning som aldrig bryts?

Jag har uppfattat det så att en ”EcoFlow DELTA Pro” placeras normalt inomhus, ansluts sedan till ett 230V enfasuttag och apparater i närheten inne i huset ansluts sedan till EcoFlow .
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Av bilden att döma har denna ecoflow inte ens skyddsjordsbleck i sina uttag. Om den har en annan terminal som kan användas låter jag vara osagt då ingen relevant manual finns på denna webbsida. Detta innebär att ecoflow endast ska mata några enskilda apparater, inte en starkströmsanläggning även om den i detta fall är "liten". Det kan endast göras om det går att bygga om ecoflow lite så att man får en fungerande skyddsjord och kan hålla isär fas och nolla.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Maxlasten för schuko är 16 A och alltså 3,7 kW. Är uttagen i dåligt skick riskerar man mycket riktigt söndersmälta uttag och brand.
https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/inte-ladda-elbilen-i-ett-vanligt-eluttag - Därför ska du inte ladda elbilen i ett vanligt eluttag (2020-06-22)
"ett vanligt eluttag, Schuko 230V, kontinuerligt levererar 230V x 16A över längre tid, värms de fort upp och kan nå upp mot 100 grader på mindre än en halvtimme. Eluttag från mindre kända tillverkare kan ha okänd temperaturreglering."

https://www.elbilsverige.se/2019/07/04/hur-funkar-schuko-laddning/ - Hur funkar Schuko-laddning? (2019-07-04)
Bild på hur Schuko stickpropp kan se ut efter för mycket ström.

Standarden för svenska Schuko uttag och stickproppar SS 428 08 34 hänvisar till IEC 60884-1 och för den standarden finns det en del testprotokoll som ligger ute t.ex denna:
https://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/22040333.pdf - Test report IEC 60884-1 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes (2020-11-12)
På sidan 31 nämns specifikt "The total nominal load on the supply cable is passed for 60 min."
Sida 7 "Rated current (A) ....................................................: 16"
(med brasklappen att om stickproppen är specifierad för 10 A så är det 10 A under 60 min, inte 16 A..)

Sida 40 "Test temperature maintained for 3 h by means of the apparatus shown in figure 40 at (120 ± 5) °C / (180 ± 5) °C" ger en hint om att en kontakt skall tåla som minst 120 ⁰C.

Sida 26 "Temperature rise of the pins after 1 h not exceed 45 K (K)"

SS 428 08 34 omnämns för övrigt i andra trådar på forumet. Men saken är att Schuko uttag och stickproppar testas för sin belastning under 60 minuter, inte mer.

En del laddare för elbilar tar delvis höjd för bristerna med Schuko genom att de har en temperatursensor i kontakten.
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.