P
H hempularen skrev:
Njaa. Här var ju ett fall för en del år sedan. En bostadsrättsförening med drygt 50 lgh. Skulle vid stammbyte dra en stamm ca 30 cm bredvid den bef. stammen. Kommunen tillfrågades om huruvida detta krävde bygganmälan. Det behövdes inte.

Men när arbetet var klart, så kom kommunen på att det krävdes visst bygganmälan. Och utfärdade en byggsanktionsavgift på drygt 20 000 x 50 lgh. För att man påbörjat arbetet utan startbesked, och ytterligare drygt 20 000 x 50, för att man tagit röret i drift utan slutbevis.

När ärendet överklagades kom kommunen visserligen på att dte behövdes kanske inte bygganmälan och gav sig.
Låter väldigt underligt eftersom stammarna är inte den enskilde bostadsrättsinnehavarens ansvar, det är föreningsgemensamt.
Så möjligtvis 1 x 20 000 + 20 000, sen är det ju vårdslös myndighetsutövande av kommunen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skrämmande exempel på bristande myndighetsutövning. Så i slutändan landade det i att anmälan inte krävdes också enligt kommunen? Eller var det mer att kommunen accepterade länsstyrelsen bedömning efter överklagan?
Jag uppfattade att kommiunen gav sig innan ärendet prövades. Som sagt tolkningen att det skulle vara en avgift per lägenhet som nyttjade stammen är svårbegriplig. Men att en flyttning av en ledning 30 cm, skulle kräva bygganmälan, att det överhuvudtaget kan bli föremål för diskussion är minst lika obegripligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
detta kräver anmälan eller bygglov är ju både än ändring av avlopp samt åverkan på bärande konstruktion.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
detta kräver anmälan eller bygglov är ju både än ändring av avlopp samt åverkan på bärande konstruktion.
Hur kan ändring av avlopp vara kräva bygglov? På vilket sätt är det åverkan?
Jag är ju ganska säker på att dom tänker laga golvet igen...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju se vad det står i förordningstexten kring anmälan (6 kap. 5 § byggförordningen):

"För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid [...] en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt"

Bärande delar berörs inte i det här fallet av någon ändring. Det är vanligt avloppsunderhåll.

"För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid [...] en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt"

Det är knappast en väsentlig ändring av en anläggning för avlopp att installera ytterligare en golvbrunn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är knappast en väsentlig ändring av en anläggning för avlopp att installera ytterligare en golvbrunn.
Det där tror jag man kan tolka på lite olika sätt.

Om du installerar en golvbrunn i ett rum där det tidigare inte fanns, så känns det väl som en rätt stor ändring.

Att troligen nästan ingen skulle får för sig att göra bygganmälan för det, är en annan sak.

Antag ex. att man vill installera golvbrunn i ett rum med en gammal oljecistern (väldigt vanligt på den tiden alla hade oljepannor). Då tror jag absolut att kommunen skulle vilja ha koll på att du på något sätt skyddar den från läckande olja. Så i det läget skulle kanske en bygganmälan tom. vara ett vettigt krav.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det där tror jag man kan tolka på lite olika sätt.

Om du installerar en golvbrunn i ett rum där det tidigare inte fanns, så känns det väl som en rätt stor ändring.

Att troligen nästan ingen skulle får för sig att göra bygganmälan för det, är en annan sak.

Antag ex. att man vill installera golvbrunn i ett rum med en gammal oljecistern (väldigt vanligt på den tiden alla hade oljepannor). Då tror jag absolut att kommunen skulle vilja ha koll på att du på något sätt skyddar den från läckande olja. Så i det läget skulle kanske en bygganmälan tom. vara ett vettigt krav.
En "väsentlig ändring" kräver ju ett väsentlighetsrekvisit. Att bara ett källarrum får en ny golvbrunn är knappast en väsentlig ändring av avloppsanläggningen. Dess funktion och sammansättning eller volym på avloppsvattnet ändras ju inte väsentligt.

D v s att kommunens medarbetare tycker att det är bra med en anmälan och kännedom om ändringar är inte något som gör en åtgärd anmälningspliktig. D v s kommunen kan inte utöka anmälningsplikten annat än genom att införa kravet i detaljplan (och områdesbestämmelser?). Och då ska det ju finnas sakskäl för det.

(Ger mig inte in i hypotetiska oljecisterner. Men jag håller med, det ska nog gå att hitta något mer eller mindre extremt exempel där en golvbrunnsinstallation kräver anmälan.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ett bjälklag/bottenplatta är utan tvekan en ändring av en byggnads bärande delar
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan ju se vad det står i förordningstexten kring anmälan (6 kap. 5 § byggförordningen):

"För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid [...] en ändring av en byggnad, om ändringen innebär att konstruktionen av byggnadens bärande delar berörs eller byggnadens planlösning påverkas avsevärt"

Bärande delar berörs inte i det här fallet av någon ändring. Det är vanligt avloppsunderhåll.

"För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid [...] en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt"

Det är knappast en väsentlig ändring av en anläggning för avlopp att installera ytterligare en golvbrunn
 
O oliven1 skrev:
ett bjälklag/bottenplatta är utan tvekan en ändring av en byggnads bärande delar
På vilket sätt då, förklara ?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
ett bjälklag/bottenplatta är utan tvekan en ändring av en byggnads bärande delar
Vari ligger ändringen av en bärande del?

[EDIT: Tvåa på den frågan.]
 
"bila upp ett hål i plattan"

är väl ganska tydligt att det är en ändring av en bärande konstruktion?
plattan är en bärande konstruktion och man gör en ändring i den.

sedan kan man tycka att det är en liten ändring, men det spelar ingen roll.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vari ligger ändringen av en bärande del?

[EDIT: Tvåa på den frågan.]
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
"bila upp ett hål i plattan"

är väl ganska tydligt att det är en ändring av en bärande konstruktion?
plattan är en bärande konstruktion och man gör en ändring i den.

sedan kan man tycka att det är en liten ändring, men det spelar ingen roll.
Så konsekvensen av det du hävdar blir att de flesta badrumsrenoveringar är anmälningspliktiga. Eller varje ytskiktsrenovering av en bärande vägg. Jag köper inte det.
 
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
"bila upp ett hål i plattan"

är väl ganska tydligt att det är en ändring av en bärande konstruktion?
plattan är en bärande konstruktion och man gör en ändring i den.

sedan kan man tycka att det är en liten ändring, men det spelar ingen roll.
Ingen ändring alls.
 
du behöver inte köpa det, men det stämmer fortfarande.
du skrev ju själv vad pbl säger, ändringar kräver anmälan.

håltagning är en ändring som kräver anmälan, det exemplet används ofta på KA-utbildningar till och med.

jag tror att fler åtgärder än man tror kräver anmälan, sedan att det inte utförs en en annan sak.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så konsekvensen av det du hävdar blir att de flesta badrumsrenoveringar är anmälningspliktiga. Eller varje ytskiktsrenovering av en bärande vägg. Jag köper inte det.
 
va?, det är ju definitionen av ändring?

du tar ett hål, exemplet är till och med upptaget i kurslitteraturen för KA-utbildning i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.