Funderar på att byta ut nuvarande VP från 2007 då den förmodligen börjar närma sig sin tekniska livslängd.
Är det F470 som är den naturliga ersättaren?
Vad skulle annars vara alternativet (har vattenradiatorer i hela huset på 155 kvm, Sthlm)?
@Josth
 
Om den fortfarande fungerar som den ska tycker jag att ni kan ha er 410P några år till, tills antingen kompressorn havererar eller det blir problem med läckage från tanken. Drygt 20 år skulle jag satsa på. F470 är det naturliga valet vid utbyte. Nya NIBE S735 med tilluftsmodul SAM S42 är kanske ett alternativ men kostar mycket mer, kräver oftast bättre isolerad avluftskanal och tar mer utrymme.
 
J Josth skrev:
Om den fortfarande fungerar som den ska tycker jag att ni kan ha er 410P några år till, tills antingen kompressorn havererar eller det blir problem med läckage från tanken. Drygt 20 år skulle jag satsa på. F470 är det naturliga valet vid utbyte. Nya NIBE S735 med tilluftsmodul SAM S42 är kanske ett alternativ men kostar mycket mer, kräver oftast bättre isolerad avluftskanal och tar mer utrymme.
Jorå, den tuggar och går. Skramlar lite mer när kompressorn går kanske än tidigare. Förr vintern hängde sig shuntventilen, löste sig med lite knack med skruvmejseln på reläna på styrkortet.....
Skall dubbelkolla avluftstemperaturen igen när kompressorn går för att se att värmen återvinns, var ett tag sedan jag gjorde det. Något mer att kolla?
 
Ja förångnings- och avluftstemperaturerna är bra att kontrollera regelbundet särskilt under vinterhalvåret när kompressorn jobbar mycket. Även att motionera säkerhetsventilerna. Luftfiltren ska rengöras eller bytas regelbundet.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Skramlet beror till 90% på trötta kompressorfötter, kompressorn lutar så rören till den tar i chassiet.
Som jag tror, enligt egen teori/erfarenhet, gör att kompressorn dör i förtid.
Jag bytte mina fötter direkt när den började höras, den gick i 5 år till (fungerade när pannan byttes ut efter 18 år)
Finns att köpa, inte dyra, pillriga att byta.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja förångnings- och avluftstemperaturerna är bra att kontrollera regelbundet särskilt under vinterhalvåret när kompressorn jobbar mycket. Även att motionera säkerhetsventilerna. Luftfiltren ska rengöras eller bytas regelbundet.
Japp, det sköts när den säger till (1 gång/kvartal typ).
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Finns att köpa, inte dyra, pillriga att byta.
Köps bäst på JS Energi eller?
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
När du väl beslutar dig för att skrota 410an ta en titt på att lösa ventilationen med ett FTX aggregat. Värme och varmvatten ska en riktig värmepump göra ex. luft/vatten eller bergvärme.
Jag valde FTX och bergvärme efter 410an och det är riktigt skönt att slippa höra klicket när elpatron går in bara för man tvättat händerna lite varmt.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
R Runnis skrev:
När du väl beslutar dig för att skrota 410an ta en titt på att lösa ventilationen med ett FTX aggregat. Värme och varmvatten ska en riktig värmepump göra ex. luft/vatten eller bergvärme.
Jag valde FTX och bergvärme efter 410an och det är riktigt skönt att slippa höra klicket när elpatron går in bara för man tvättat händerna lite varmt.
Vad blev priset på din lösning?
 
K Kane skrev:
Vad blev priset på din lösning?
FTX Östberg Heru 100 S EC kostade 41.000kr med installation, injustering av don och rengöring av frånluftskanaler. Det var oktober 2021.
Bergvärme Nibe S1255 6kW (osteypt så nästan 8kW) 180m borrhål kostade 214.000kr maj/juni 2023.
Inte den billigaste lösningen men jag är väldigt nöjd.
Vi har även bytt fönster och dörrar. Hus från 1984 155m² 1,5 plan.
Har gått från över 14000 kWh elförbrukning årligen till 5002 kWh nu senaste 12 månaderna. Vi eldar mycket i kamin men det gjorde vi även när vi förbrukade 14000 kWh.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.