Hej!

Jag ska bygga ett förråd en bit ifrån befintlig industrilokal. Jag kommer att gräva ner gul markskyddskabel för elen i samband med grävjobb och kom på att jag då också skulle vilja få dit tryckluft. Behöver ca 20mm rör, sträckan är ca 15m.

Hur gör man det? Vad använder man för typ av rör/slang? Hur hanterar man risken att det fryser? Tryckluften är torr om det spelar någon roll. Jag förstår att man kan gräva ner den så djupt att det är frostfritt - men hur gör man där man måste gå upp vid husen?

Tack på förhand!
 
Du kan väl använda pem-slang bara utomhus, sedan använda rör på insidan av byggnaderna? Sätt en vattenavskiljare i förrådet då luften kan kylas extra utomhus.
 
dof dof skrev:
Du kan väl använda pem-slang bara utomhus, sedan använda rör på insidan av byggnaderna? Sätt en vattenavskiljare i förrådet då luften kan kylas extra utomhus.
Det är inga problem med att slangen fryser ute?
 
Pem-slang tål kyla så det är inget problem.
Kolla så att det är tillräcklig tryckklassning på slangen du ska använda bara.
 
Är det torkad luft ska det nog inte vara några problem.
Men det kan ju vara klokt att göra en sluss så man lätt får i sprit i matande ände och en avtappningsventil i mottagande ände med minst rördiametern så det effektivt går att blåsa ur ledningen vid behov.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hej!

Jag ska bygga ett förråd en bit ifrån befintlig industrilokal. Jag kommer att gräva ner gul markskyddskabel för elen i samband med grävjobb och kom på att jag då också skulle vilja få dit tryckluft. Behöver ca 20mm rör, sträckan är ca 15m.

Hur gör man det? Vad använder man för typ av rör/slang? Hur hanterar man risken att det fryser? Tryckluften är torr om det spelar någon roll. Jag förstår att man kan gräva ner den så djupt att det är frostfritt - men hur gör man där man måste gå upp vid husen?

Tack på förhand!
Lägga en nylonslang i en pem-vattenslang så blir den dels skyddad och dels lätt att byta om det behövs? Är det fuktig luft blir väl proppen på det djupaste stället. Det kan nog avhjälpas genom att kraftigt blåsa ur regelbundet eller ha en kondensfångare (typ lödda kopparrör med avrinningsventil utomhus) innan röret går ned i marken.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
PEM-slang som de andra skriver. "Min" elektriker menar på att om man lägger 50 mm kabelrör fint så kan man få igenom en 32 mm PEM utan problem. Så din 20 mm är inga problem att få igenom. Och lägger du kabelrör till tryckluften också så kan du byta vid behov. Du skriver att tryckluften är torr, så jag har då svårt att se att fukt skulle bli ett stort problem. Det är nog mer ett teoretiskt problem än praktiskt.
 
Det beror nog på vad man har för tork också. En adsorptionstork ger nog lägre daggpunkt än kyltork.
Så är det viktigt att inte få driftstopp så bör nog leverantören av kompressor och tork rådfrågas.
 
Rickard.
Jag vet inte vad du tänkt dig för tryck men detta är kanske relevant information, bilden är saxad från pipelifes handbok men det är nog ungefär samma lika från alla tillverkare.

Text om PE-rör för gastransport, deras specifikationer och regler. PE-rör används vid lågt tryck, med specifika normer och utbildningskrav för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.