Dracula Dracula skrev:
Inte heller OK att någon fotar(?) ditt kortnummer
Nej, det är inte ok. Inte heller att någon i personalen rör ditt kort. Gick väldigt fort vid en hotellbar med läsare bakom baren som bartendern troligen filmade med dold kamera bakom disk. Meddelade bank och de svarade att de spärrat kortet och blockerat ett antal dragningar jag inte kände igen...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fick häromdagen frågan i en restaurang i Dubai om jag vill ha en öppen nota.
Då ville de hålla i kortet tills notan blev slutbetald.
Nix blev det.
Sa att jag bara hade kortet på telefon så blev den diskussionen avslutad
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om inte annat, hade jag bytt till kreditkortet, inte använt betalkort.

På betalterminaler sitter det väl ett märke från skatteverket, men det kanske inte behövs längre ??
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tur ni har en världsvan här i forumet 😎

[länk]
Alltså:
Kommer nån med en iPhone vägrar man betala.
Kommer nån med en Huawei vägrar man betala.

Frågan är hur man ska veta att appen är kopplad till aktuellt företag ??
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Alltså:
Kommer nån med en iPhone vägrar man betala.
Kommer nån med en Huawei vägrar man betala.

Frågan är hur man ska veta att appen är kopplad till aktuellt företag ??
Tror jag ska skaffa appen själv. Sen är det bara att smyga runt på krogarna med vit skjorta och slips. Gäller att ha koll på vad alla ätit och druckit så man kan skriva ut en korrekt nota med skrivaren i innerfickan också.
 
  • Haha
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Jag handlar hej vilt online, på både mer eller mindre skumma sidor ibland.. men DÄR hade min gräns gått! Slå in MIN kod på nån annans telefon?! Nä... då fick de allt komma på en annan betalningslösning..

.. skulle det bli någon form av standard i samhället - ja då skaffar jag ett kort för när jag ska gå ut och "handla" och så sitter där bara den slanten jag har råd att förlora (tänkt handla för..).

Skulle kännas mycket märkligt..

Kan ju nämna att om maken ska åka utomlands på konferens.. ja då får han flytta över pengarna till annat konto än det kortet han har med sig! Oavsett om det är hans egna pengar haha.. för nä, pengar försvinner lätt (både online och offline) och det är onödigt att ha för mycket pengar på sig / på kortet.. som andra kan sno.
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
pengar försvinner lätt (både online och offline) och det är onödigt att ha för mycket pengar på sig / på kortet.. som andra kan sno.
Jag håller helt enkelt inte med att pengar försvinner lätt. Efter flitigt kortanvändande i många tiotals år har jag drabbats av bedrägliga transaktioner vid ett tillfälle och dessa krediterade Amex efter ett par arbetsdagar.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller helt enkelt inte med att pengar försvinner lätt. Efter flitigt kortanvändande i många tiotals år har jag drabbats av bedrägliga transaktioner vid ett tillfälle och dessa krediterade Amex efter ett par arbetsdagar.
Var glad för det :)
Men resultatet av dagens "mediasamhälle" har vi inte riktigt sett än.. men fler och fler går över till "mobila lösningar" (eller vad man ska kalla dem..) och ju fler som använder dessa.. desto större blir behovet för skurkarna att lösa problemet (dvs komma på hur de ska luras/hacka). Sedan lyckas de ju såklart inte med allt och vi har ganska bra programmerare på andra sidan också.. (som kämpar med att sätta krokben för alla skummisar..)

Jag har (peppar peppar) inte haft några problem och jag handlat det mesta online sedan 20 år.. och jag har även importerat saker från utlandet (dvs betalat via konstiga banker. använt kort på mer eller mindre "kända" ställen).

Men bara för att du och jag klarat oss bra hittills.. betyder det inte att vi kommer klara oss resten av livet.. så en lagom dos av misstänksamhet är hälsosamt - och när det det kommer till "kortsäkerhet" så är jag helt övertygad om att det jobbas hårt på den fronten.. för att knäcka "mysteriet" med att läsa av och använda andras kort på diverse sätt.. och därför ser jag inget fel i att inte ha för mycket pengar på ett konto som "kortet" kan komma åt.. (det är ju "dina" pengar även om de sitter temporärt på ett sparkonto) :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
för att knäcka "mysteriet" med att läsa av och använda andras kort på diverse sätt..
Fast lyckas någon med det ser jag det som kreditkortbolagets problem och inte mitt.

Men i trådens ämne är vi överens. Jag tycker också att en betallösning som baseras på en servitörs telefon känns oseriös. Men egentligen är det mest en känsla för egentligen har jag inte mer kunskap om alla olika betalterminaler som jag glatt knapar in min kod på, än vad jag har om servitörens telefon.
 
  • Gilla
knightjocke och 5 till
  • Laddar…
Jag har ett virtuellt kort via Revolut som jag kan använda om det känns suspekt. Använder ofta om jag handlar nåt från nätet.

Skulle aldrig ange mitt kort kopplat till mitt bankkonto. Kreditkort däremot är jag mer orädd för att använda. Men pin koden på en mobiltelefon, ja, jag skulle nog också känna mig obekväm.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skulle aldrig ange mitt kort kopplat till mitt bankkonto.
Sådana kort använder jag enbart vid "bankomatuttag". Finns som jag ser det enbart ett antal nackdelar med att betala med dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker också att en betallösning som baseras på en servitörs telefon känns oseriös.
Det har ju funnits en mer vedertagen lösning där en telefon / surfplatta används men sen en enkel terminal med bluetooth (har jag för mig, jag har stått i föreningscafeer med en sådan lösning) - jag känner mig mera trygg med denna lösningen iom jag känner igen terminalen, men egentlgen är den nog nåstan lika enkel att sno uppgifterna från...

Fanns ju en annan tråd här har jag för mig om att BankID används mer slentrianmässigt. Tyvärr urholkas säkerhetslösningarna när bankera säger "vad försiktig, ge aldrig ifrån dig kort, PIN, använd BankId till annat än transaktioner du själv initierat" osv, när det sen används otroligt oseriöst.

Men som sagt, jag resonerar nog lite så att jag använder kreditkort eller virtuellt kort och blir jag lurad kommer jag vägra betala. Däremot tror jag det kan vara uppförsbacke om man beställer nycklar till mjukvara via nån website, eller prylar från kina på en suspekt webbsida och sen hävdar att man inte OKat köpet. Än värre om man beställt tusenkronorsdrinkar i någon suspekt bar som man faktiskt varit på... Men. Eftersom bankID nu finns som godkännande, så räknar jag med att har man inte godkänt via bankID utan bara via PIN eller CCV så kan de inte komma med något. Det som känns lite märkligt är att vissa debiteringar kan göras enbart med CCV utan BankID eller PIN. Jag vet inte om de själva står risken i de fallen?

Prenumerationer tex kan ju dra en krona, för att sedan debitera utan ytterligare OK tex 500kr / mån. Undrar om sådant kan ske om man tex köper garderobsavgift för 10 spänn och sen drar de 500 kr i månaden därefter, om man nu inte kollar så noga på kontoutdragen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Det har ju funnits en mer vedertagen lösning där en telefon / surfplatta används
Ja, det finns tydligen olika nivåer av mobilbaserade kortterminaler, eller mPOS (Mobile Point-Of-Sale) som kortutgivarna kallar det.

Den första där mobilen kopplas till en liten miniterminal med kortläsare, display och numeriskt tangentbort, typ Zettle som är populär hos idrottföreningar och andra småhandlare.

Sen en variant där man läser kortet kontaktlöst med mobilens NFC-funktion, men där PIN-koden fortfarande slås på ett separat tangentbord.

Sen det "senaste" med detta med Software PIN, där allt händer i mobilen.
 
Dracula Dracula skrev:
Jag skulle blivit skogstokig och bett att få tala med restaurangchefen - lite diskret en bit bort från gästerna.
- Kolla han där borta, han är för sjutton helt skogstokig! Bäst att vi ringer polisen.
- Vad gjorde han?
- Han bad diskret att få tala med chefen.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tur ni har en världsvan här i forumet 😎

[länk]
Ohhh... vi har nån som kan googla i forumet ;)
Skämt åsido, det faktum att det finns en "teknisk platform" som möjliggör någoting innebär varken att det är en bra ide, eller att man behöver acceptera att använda den.
Om en restaurang jag besökte krävde detta utan att tydligt klargjort det INNAN jag "använt deras tjänster" så skulle jag vägrat, och bett dem om uppgifter så jag kunde "Swisha" betalningen...
M.v.h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.