Hej, har precis blivit delägare till ett timmerhus som under en tid lämnats utan kärlek.
Vid ett sydvästligt läge har jag nu upptäckt att timmer under fönster har blivit fuktskadat, se bilder.

Fönster saknar fönsterbläck och man har istället använt en bräda för att täcka.

Kommer ta ut en snickare som får kika på skadan, men vill gärna ha era tankar om vad jag själv kan göra.
En idé jag har är att jag i samband med detta kan passa på att öppna upp väggen och få in ett större fönster.

Hur ska jag lämna det över vinter och höst? Har ni några förslag på åtgärder jag kan utföra själv?
Timmerhus med röd fasad; gula träfönster saknar fönsterbläck och en bräda har placerats under fönstren, som visar tecken på fuktskador. Skadade timmerstockar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat timmer under ett fönster i ett timmerhus, fuktskadade partier synliga på den rödmålade fasaden, med trästruktur och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du själv kan ta bort den undre liggande brädan/ fönsterfodret och visa oss en närbild på fuktskadan
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
R
S Sanguines skrev:
Hej, har precis blivit delägare till ett timmerhus som under en tid lämnats utan kärlek.
Vid ett sydvästligt läge har jag nu upptäckt att timmer under fönster har blivit fuktskadat, se bilder.

Fönster saknar fönsterbläck och man har istället använt en bräda för att täcka.

Kommer ta ut en snickare som får kika på skadan, men vill gärna ha era tankar om vad jag själv kan göra.
En idé jag har är att jag i samband med detta kan passa på att öppna upp väggen och få in ett större fönster.

Hur ska jag lämna det över vinter och höst? Har ni några förslag på åtgärder jag kan utföra själv?
[bild]
[bild]
Det fungerar att ha en bräda som fönsterbleck men ser inte ut så i ditt fall att du har, men det kräver mycket omsorg och underhåll istället för en plåt..
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…

Bästa svaret

Din timmerstomme ser ju jättefin ut. Litet svårt att se var skadan är så du behöver nog ta bort åtminstone det undre fodret för att visa vad som är skadan. Timmer är extremt överdimensionerat så skadorna måste vara omfattande för att vara kritiska. Ta några bilder så kan du få bättre tips. Om du trycker in en skruvmejsel i skadan hur långt går den. 1-3 cm är inget att oroa sig för 3-5 är billigt och lätt att fixa.
 
  • Gilla
Sanguines och 2 till
  • Laddar…
Vart är fuktskadan på dina bilder?
 
E Einh skrev:
Vart är fuktskadan på dina bilder?
Hit eller dit.

Om du däremot undrar var fuktskadan är hoppas jag att vi får se det när TS tagit bort det undre fodret och visat oss bilder hur där ser ut.
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
Vad du kan göra själv är väl avhänget på din erfarenhet och kunskap. Generellt brukar det väl rekommenderas att byta ut rötskadat virke mot nytt, men prio är ju att få till avrinningen så att vattnet leds bort från fasaden. Som det nämndes ovan så går det utmärkt att ha en dropplist i trä, men det bör vara virke av högre kvalité (mer kärna, tätvuxet) och även då kräver det mer översyn än en plåt. Men det estetiska är inte att förringa. =) jag hade kört på trä.
 
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
Hej, tack för alla svar.

Såhär såg det ut bakom fodret. Enligt snickare som kommit ut och bedömt skadan så fick jag tips om hur jag kan laga skadan själv samt komplettera med fönsterbleck och täta med silikon.

Skadad träpanel bakom borttaget foder på en röd träfasad med gul fönsterkarm, som visar ruttna och trasiga delar av träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort. Inte hunnit klippa fönsterbleck ännu.

Rött trähus med ett fönster där fodret är borttaget, avslöjande en skada under fönstret. Några verktyg och träbitar på marken under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hittade man ytterligare en skada. Ska göra samma lösning även här.

Fönster med foder borttaget och synliga skador i träet under. En gulmålad trästav sticker ut från skadan på huset som är målat i röd slamfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset står ute på en ö så rätt omständigt att få ut både virke och hantverkare så tänker att jag gör allt själv
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Undvik silikon. Om du ska använda nån tätningsmassa ta isåfall en som är övermålningsbar.Jag tror att du kan såga ett spår för blecket och klara dej utan tätningsmassa.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.