Den som ska köpa hus behöver inte bara ha koll på dolda fel, även invasiva växter är ett problem som ökar. Men en välrenommerad mäklare i Örebro flaggar för att det finns kunskapsbrist inom mäklarkåren när det kommer till det här området.

Du kan läsa artikeln här: Mäklare flaggar för kunskapsbrist i kåren om invasiva växter
 
"ett växande problem"
👍
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 17 till
  • Laddar…
Nissens
Det här är rena dumheter. Många här på Byggahus vittnar ju om att tex parkslide går bra att hantera.

Det finns ingen lag som säger att växtlighet i trädgården skall beskrivas, och att trädgårdsväxter skulle påverka fastighetens värde skulle jag vilja se en trovärdig källa på.

Vilka invasiva växter skall uppges? Syren? Lupiner?

Det finns mängder med invasiva växter som inte ens är problem för andra växter.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tror bestämt att något invasivt växer på mäklarens huvud också.

Men han sticker helt klart ut i mängden!
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 5 till
  • Laddar…
Fast okunnighet trodde jag var ett plus i en mäklares CV? De brukar ju aktivt undvika att skaffa sig kunskap om det de säljer.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
För övrigt börjar jag tro att vi lyckats bli av med parkslide. Grannen "odlade" det medvetet, en del kom in på vår tomt, jag brukade ta bort det lite halvhjärtat. För ca 3 år sedan insåg grannen äntligen att det var just parkslide. Sedan dess har vi tagit bort allt som kommer upp direkt inom någon dag. På vår sida har det nu inte kommit upp en enda planta sedan veckan före midsommar.

Hos grannen kommer det upp ungefär 10% så mycket som för 3 år sedan.

Jag är dock övertygad om att det kommer att komma upp igen ev. efter att ha fått vila i vinter. Men det lär bli ännu mindre än jag såg före midsommar.

Det har aldrig varit någon stor spridning. ca 10 kvm med enstaka plantor på vår sida. Hos grannen kansle 20 kvm som var tätt medan de "odlade". Har hållt sig inom detta i minst 20 år.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En mäklare som vill skapa problem i bostadsaffärer. Varför det?

Ja, ju mer dokumentation och möjlig friktion mellan köpare och säljare, ju oklarare ansvaret är, ju svagare vi gör undersökningsplikten desto bättre för mäklarna. Mäklarna lever ju på osäkerheten och rädslan hos säljare och köpare. De vill att det ska vara mentalt svårt att överlåta fastigheter och bostadsrätter. Om det är enkelt och tydligt så behövs ju inte mäklaren. Internet dödade ju deras ursprungliga funktion att hjälpa säljarna med att hitta köpare, den tjänsten går inte längre att sälja utan osäkerheten och rädslan.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 8 till
  • Laddar…
Tjau, de flesta löser det ju enkelt med Glufosat, ser inte problemet.
 
H hempularen skrev:
Fast okunnighet trodde jag var ett plus i en mäklares CV? De brukar ju aktivt undvika att skaffa sig kunskap om det de säljer.
Så är det, teflonhjärna är nog ett antagningskrav.

Jag lärde mig mer om huskonstruktioner, invasiva växter, detaljplaner osv än de flesta mäklare under de 18 månader vi letade hus. Mäklare som skryter om att de har 25 år i branshcen men är osäker på grundkonstruktionen och hjärtväggen på ett Älvsbyhus som det år tretton på dussinet av.
 
Markägaren är ansvarig för att bekämpa invasiva arter som finns på EU-listan.
https://www.naturvardsverket.se/amn...de-arter/rapportera-invasiva-frammande-arter/
Parkslide finns inte med där i nuläget.
Det finns begränsningar för att använda glyfosat, t ex inom vattenskyddsområde. Dessutom läcker det ned till grundvattnet inklusive den egna brunnen om man är så lyckligt lottad att ha brunn. Så personligen föredrar jag att ideligen ta bort skott som kommer upp så att rötterna utarmas. Fungerar även för andra växter som kan vara en plåga såsom kers, tistel m fl.
 
Redigerat:
Ett jävla daltande för husköpare.

Det här tas fram för att (idioter) lägenhetsmänniskor som egentligen inte kan slå in en spik eller byta ut en lampa och tar in offerter på 20kvm trall eller spräcka en sten på 500kg ska kunna köpa villa.

En husköpare ska visst kunna stänga av alla sinnen på en visning och lindas in i bomull.

Om en gammal villa visar sig ha minsta lilla defekt (och snart ett ogräs) så ska mäklare, säljare, granne, staten och alla andra kunna ställas till svars och ersättningskyldiga för att prins och prinsessa ska kunna fortsätta i sin lägenhetsbubbla och slippa dra på sig handskar och svettas för det passar ju inte i sociala medier.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
Mäklarens hår ser underligt ut, men det kanske skall vara så numera ...
 
Den enda sant invasiva arten är Homo Sapiens. Och den växer.

Lite olika definitioner från nätet - alla lika passande ;)

# DEFINITION: främmande art som genom sin etablering och spridning har negativa effekter på inhemsk biologisk mångfald, ...

# Invasiv främmande art. En främmande art som har förmågan att allvarligt förändra sin omgivning på ett oönskat sätt, till exempel genom att konkurrera ut ...

# invasiv art [-si:ʹv eller iʹn-], exotisk art, främmande art, introducerad art, icke ursprunglig art vilken påverkar det ekosystem som arten koloniserar. En ...

# (wwf) nvasiva arter är ett av de största hoten mot vår biologiska mångfald. Men vad innebär det att en främmande art är invasiv? Och hur ska vi ...

# (naturvårdsverket) Främmande arter betraktas som invasiva när de sprider sig snabbt och orsakar skador på naturen, människors hälsa eller ekonomin.

... så är det...

//
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Välfriserade Mäklaren Johan Karlsson i Örebro har blåst lättlurade journalister i flera år,
 
  • Haha
Yaken
  • Laddar…
Förlåt men hela artikeln förstörs av bilden på mäklaren, jag har så många frågor men alla är om mäklarens hår.
 
  • Haha
  • Gilla
lop3r och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.