H hellborg skrev:
Vet någon vad jag ska ha denna till (Hayward SkimVac)? Är det för att tömma poolen eller? Har googlat men begriper ändå inte vad den används till och var den ska sitta?
Du sätter locket i skimmern.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du sätter locket i skimmern.
OK, men andra änden då? Ska det vara som ett dammsugarmunstycke på andra änden?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
7ender
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör normal fart 9-16 och lågfart övrig tid. Stänga av helt ser jag ingen mening med. På vintern kör du ingenting då man stänger ner och låter den frysa.
Har samma pump som du. Vad är normal- och lågfart för dig? Program 2 och 1? Eller har du programmerat nåt eget?
Jag kör på program 2 (2400 rpm) hela tiden, men känner att det kanske är lite överdrivet. Det är ju en kraftig pump på 1,5 hk.
 
2400 hög och 1000 låg.
Kör timerläget.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
  • Gilla
hellborg
  • Laddar…
Richard_F
Jag har varvtalsstyrning till vår pump en iSaver+ kör på 1900 Hz kontinuerligt men givetvis max vid backspolning.

Gällande tömning
Mitt filter är kopplat direkt till dagvattnet så vid backspolning eller renspolning går allt vatten direkt ut till ledningsnätet. Fösta åren hade jag en liten pump / dränkbar pump men det tog ju en evighet att tömma på hösten. Satte då ihop några överblivna rördelar och till ett U. Detta skruvar jag i gängan som finns i botten på breddavloppet. Sen ställer jag omkopplaren till waste och köra poolpumpen tills poolen är sänkt till önskad nivå. Tar bara några minuter, rekommenderas varmt om förutsättningar finns.

Öppet poolfilter med ett U-format rör anslutet för att tömma poolen direkt till dagvatten. Poolkant i trä, några mosaikplattor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tömning blåser jag också rören med tryckluft för att minska risken för frysning, Hittills har detta funkat klockrent.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.