Vi ska renovera köket i lantlig stil. Jag skulle helst vilja ha ett vitt kök och vita väggar men vill inte ha kritvitt utan någon brytning, det som krånglar till det hela lite är att vi har en vit spis som vi tänker behålla. Jag är rädd att den vita, brutna, färgen på köket ser "skitig" ut mot den vitvaruvita spisen... Någon som kan rådge?
 
Jag har vitt kök med vita vitvaror och det är ju tyvärr som så att det är svårt att får exakt samma vita färg. Detta är en grej som jag håller på att bearbeta mentalt nu när loppet redan är kört. Luckorna drar lite åt den naturfärgade nyansen medan vitvarorna sticker åt den blåa tonen.

Kanske kommer mit svarvitrutiga golv att avleda uppmärksamheten i nyansskillnderna och det svarta kaklet som senare skall upp. :p

Bäst hade i mitt fall varit att köra med rostfria vitvaror mot vita luckor.

Jag tycker du skall välja en brytning på väggarna som kontrasterar tillräckligt mycket så man fattar att det är meningen, om du förstår vad jag menar.
 
Är det bara lite nyansskillnad så tror jag inte så många ser det eller tänker på det när dom kommer in i köket ... men tittar man från 2dm i dagsljus kan man ju bli lite stressad men det tror jag som sagt är onödigt.

Jag har både antikvita o kritvita målade deltaljer + diskmaskin och spis och jag har konstaterat det men tycker inte det gör något alls.
 
Min mamma ytrenoverade sitt kök i höstas.
Luckorna i s0502-y, vita bef. vitvaror, vitt fasat kakel och ekbänkar. Tapeten är naturvit - ljusgrårandig, schackrutigt golv i ljusberige-mullvad. S1002-Y på matbord, stolar och fristående vitrinskåp.
Iom. att det är så många ljusa nyanser sticker inte vitvarorna ut, särskilt hjälper det vita kaklet till (det är något vitare än luckorna)
Hoppas att det hjälper dig något.
Mvh/Linska

ps. Om du vill kan jag kolla med henne om det är ok att ta några bilder och lägga upp.
 
Jag funderade också på detta när jag satte in helvitt IKEA-kök - Abstrakt - mot de svagt vitbrutna väggarna. Det blev ändå väldigt bra när det blev färdigt. Köksmaskinerna är ju också av 'annan' vit färg men även detta funkar. För min del blir den enda färgbrytningen just bänkskivorna.
 
Linska skrev:
Min mamma ytrenoverade sitt kök i höstas.
Luckorna i s0502-y, vita bef. vitvaror, vitt fasat kakel och ekbänkar. Tapeten är naturvit - ljusgrårandig, schackrutigt golv i ljusberige-mullvad. S1002-Y på matbord, stolar och fristående vitrinskåp.
Iom. att det är så många ljusa nyanser sticker inte vitvarorna ut, särskilt hjälper det vita kaklet till (det är något vitare än luckorna)
Hoppas att det hjälper dig något.
Mvh/Linska

ps. Om du vill kan jag kolla med henne om det är ok att ta några bilder och lägga upp.
Jag ser gärna några bilder, tack.
 
Jag läste en artikel på nätet häromdagen (någon av kvällstidningarna) om just vita kök. Där stod det att man ska ha olika vita nyanser, för att det inte ska bli för stelt. Efter denna artikel har jag tänkt en del och kommit fram till att det nog är sant!

Vi ska ha ett IKEA Lidingö-kök, vita vitvaror, ljust gråmelerat kakel (tror jag!) och vitmålade väggar i pärlspont. Från början tänkte vi att väggarna skulle ha samma färgkod som luckorna men vi ska nog försöka bryta lite annorlunda på dem också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.