Hej, håller på att kika på attefallshus och för att utnyttja höjden till max undrar jag om det är möjligt att gräva ur grunden så att golvet hamnar i marknivå och lägga ett trädäck runt huset för ventilation av grunden.
Kika på bilden som är en principskiss.
 
  • Principskiss som visar ett attefallshus med golvet på marknivå, markering för trädäck för ventilation, grävd grop för plint eller markskruv. Trädäcket är markerat runt huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuten platta på mark är inte ett alternativ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Javisst, bara du kan gräva ett ordentligt dräneringsdike med fall mot slänt eller dike så du inte riskerar stående vatten i gropen
 
Centano Centano skrev:
Gjuten platta på mark är inte ett alternativ?
Har inte koll på kost jämfört med plint eller markskruv, men finns fortfarande som alternativ.
 
F fribygg skrev:
Javisst, bara du kan gräva ett ordentligt dräneringsdike med fall mot slänt eller dike så du inte riskerar stående vatten i gropen
Jo, känns som det stora problemet. platt mark runt omkring så dränering är det stora problemet med denna lösning..
 
Claes Sörmland
Jag tror att även med ideal dränering så kommer denna lösning att bli ett fukthål som rötar huset underifrån. Alltså att luften under huset i snitt över året blir väldigt fuktig och man får påväxt och skit under huset. Som en värsta sortens krypgrund.

Lösning? Isolera mark och sidor så att det blir varmt under huset. Luftavfuktare som går hela tiden.
 
D
D Dimar skrev:
Hej, håller på att kika på attefallshus och för att utnyttja höjden till max undrar jag om det är möjligt att gräva ur grunden så att golvet hamnar i marknivå och lägga ett trädäck runt huset för ventilation av grunden.
Kika på bilden som är en principskiss.
Jag kan inte reglerna men om det tilläts skulle jag hellre låta en del av attefallshuset komma ner i jorden som sutteräng/källardel om det vore ett sätt att vinna centimeter i höjd på insidan
 
  • Gilla
Dimar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.