Hej!
Behöver lite hjälp när det gäller kakling. Vi lägger ett viktorianskt mosaikgolv med fris och ett mönster. Kakelfirman och hantverkarna har fått en detaljerad beskrivning inklusive bild på hur alla plattor ska ligga och mått på mönstret (dokumenterat via email) men de har gjort fel och byggt en fris som är 4cm för liten för att mönstret ska få plats och det blir inte snyggt att kapa kanterna. För att få in hela mönstret måste de bryta upp ca 50-60% av kaklet och göra om 2-3 dagars arbete. Måste vi betala för det felaktiga arbetet och uppbrytningen eller kan vi förvänta oss att de absorberar kostnaden för felet? Vi har en offert från dem på arbete och material för plattläggningen men det är inte ett fast pris kontrakt.
 
  • En viktoriansk mosaikläggning med en mätsticka, flerfärgade plattor och felaktiga kanter. Tiles på golvet och en fot också synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett viktorianskt mosaikgolv med ett geometriskt mönster och fris som är 4 cm för liten, omgiven av verktyg och kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM de har gjort fel, så ligger kostnaden på firman.

Men oavsett hur tydliga instruktionerna har varit, så finns (stor) risk att de kommer att hävda att det var fel i er beställning, eller oklart osv.
 
  • Gilla
Netwing
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OM de har gjort fel, så ligger kostnaden på firman.

Men oavsett hur tydliga instruktionerna har varit, så finns (stor) risk att de kommer att hävda att det var fel i er beställning, eller oklart osv.
Tack! Vem vänder man sig till om det blir problem?
 
Hur skulle frisen sett ut? Skulle den inte gått jämnt upp egentligen utan bestå av en halva i ena ändan?
 
B Byggmarodören skrev:
Hur skulle frisen sett ut? Skulle den inte gått jämnt upp egentligen utan bestå av en halva i ena ändan?
Ja, precis, man måste skära till en platta på ändan och det var så det var ritat på ritningen också och vi diskuterade även det med plattläggaren på plats eftersom han frågade om det.
 
  • Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
Skulle säga att dina rättigheter är att företaget åtgärdar felet/bristen i den levererade tjänsten eller gör ett prisavdrag.

Du vänder dig till företaget du beställt tjänsten av.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N Netwing skrev:
Tack! Vem vänder man sig till om det blir problem?
Tjaa. Finns ju lite olika scenarier.

Firman kanske vägrar åtgärda/jobba vidare om ni inte gör en skriftlig beställning av ändringen som en äta (ändringsarbete). Inte helt ovanligt. I så fall har man några alternativ, böja sig och ta kostnaden. stämma dem för avtalsbrott, och flera alternativ därmellan.

Eller så fixar det detta, men sätter bara upp kostnaden utan skriftlig äta (bara att vägra betala).

När vi gjorde stambyte i bostadsrättsföreningen jag var ordf. i för typ 35 år sedan. Så hade vi en proffsig projektledare som körde stenhårt med byggarna att alla problem skulle lösas direkt med ev. nödvändiga ändringar. Sedan skulle man på slutet ha en förhandling om vilka ändringar vi skulle behöva betala. På den tiden var det "standard" att kostnader för tillägg och oförutsedda händelser låg på ca 25% ovanpå det offererade beloppet. Vårt stambyte var på fast pris 75 milj (vi hade förhandlat ned det från 350 milj, 800 lgh.). Det slutade på ca 85 milj. Av tillägget var 2,5 milj, för ett tillägg vi visste om redan från början, för bättre värmereglering. Så hans strategi fungerade rätt bra.

Men vi får hoppas att de fixar det här utan att strula.

OM det blir en tvist, så får du räkna med att de kommer att vara väldigt kreativa i att motivera varför detta är ditt fel och inte deras fel.
 
  • Gilla
Netwing
  • Laddar…
En så pass känslig detalj på ett sådant golv hade jag inte accepterat. Jag hade alltid stört mig på om jag visste om att jag inte fått det som jag ville ha det.

Reklamera mot företaget som är ansvarigt och lägg inte mer golv förrän det är löst.
 
  • Gilla
Netwing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.