Ska plantera en häck i veckan, thuja brabant som är 80-100cm i kruka.
Tänkte sätta 2,5st per meter, totalt 43st.

Har köpt 20st 40-liter Planteringsjord som ska blandas med den befintliga jorden. Bör jag tillsätta något mer till denna jord för bättre förutsättningar? Typ några säckar med gödslad jord som man blandar ut med resten?

Gräver cirka 50cm brett och 40cm djupt (behövs det verkligen 40cm djupt när plantorna inte är så stora?

Passar även på att lägga ner denna typ av droppslang vid planteringen:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/droppslang-12-2000032943

Är det något mer jag ska tänka på?

Tack!
 
Dom som du handlar av bör ha försett dig med all information.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Dom som du handlar av bör ha försett dig med all information.
Ja, planteringsjord som ska blandas 50/50 med befintlig jord.
Men försöker ta reda på så mycket som möjligt och informationen skiljer lite mellan vilken leverantör man använder. Vissa rekommenderar någon typ av pellets man lägger uppe på jorden vid plantering.

Vill inte stå med döda thujaplantor för att man har missat något, därför frågar jag om tips från er också :)
 
Ska du tillsätta någon form av gödsel så gör det till våren.

Ett lager täckbark, träflis, halm eller liknande ovanpå jorden för att bättre hålla fukt, gynna djurlivet I jorden och tillföra mull/kol är däremot en bra idé.
 
Z z_bumbi skrev:
Ska du tillsätta någon form av gödsel så gör det till våren.

Ett lager täckbark, träflis, halm eller liknande ovanpå jorden för att bättre hålla fukt, gynna djurlivet I jorden och tillföra mull/kol är däremot en bra idé.
Hur mycket täckbark går åt för ungefär 19m häck tror ni?
 
Nu är häcken på plats, och det ser bra ut hittills. Men har några funderingar gällande bevattning och klippning.
Enligt detta klipp så ska toppen på varje planta klippas för att "trigga" att det växer tätare och inte bara sticker på höjden.

Ska jag göra samma på mina Thuja Brabant? Det är 80-100cm krukodlade jag har köpt.

Skaffade ett droppbevattningssystem från Bauhaus
https://www.bauhaus.se/bevattningsystem-bradas-set-with-drip-hose-50m
Hur vet jag hur länge och ofta jag ska vattna? Är varannan dag vettigt att vattna?
 
J jockebq skrev:
Nu är häcken på plats, och det ser bra ut hittills. Men har några funderingar gällande bevattning och klippning.
Enligt detta klipp så ska toppen på varje planta klippas för att "trigga" att det växer tätare och inte bara sticker på höjden.
[media]
Ska jag göra samma på mina Thuja Brabant? Det är 80-100cm krukodlade jag har köpt.

Skaffade ett droppbevattningssystem från Bauhaus
[länk]
Hur vet jag hur länge och ofta jag ska vattna? Är varannan dag vettigt att vattna?
Har inte klippt mina på två år, och det ser bra ut ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.