• Schematisk ritning av en mur med Benders Megawall, som visar marknivåer, block, fiberduk, geonät, jord, dräneringsskikt, och olika lager av material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En ren gissning - vet ingenting om detta egentligen, men skulle det kunna vara ett extra skydd nerifrån mot rötter som kan krypa under muren från den lägre marknivån på andra sidan muren? Eller tänker jag fel?
 
H huvudtystnad skrev:
En ren gissning - vet ingenting om detta egentligen, men skulle det kunna vara ett extra skydd nerifrån mot rötter som kan krypa under muren från den lägre marknivån på andra sidan muren? Eller tänker jag fel?
Det kan vara så, men varför sätter man inte den under muren då…? 🤔

Jag har även skickat frågan till Benders kundtjänst, har man lite tur får man ett svar från dem.
 
Bilden visar väl tydligt att det är skydd för dräneringen……?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Bilden visar väl tydligt att det är skydd för dräneringen……?
Förstår inte? Behövs det extra markduk för dräneringen menar du?
 

Bästa svaret

Min gissning är att förhindra att dräneringsrörets springor/små öppningar inte sätts igen av finare material.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Min gissning är att förhindra att dräneringsrörets springor/små öppningar inte sätts igen av finare material.
Låter klart rimligt. Tack för insikten!
 
C
H Hybro skrev:
Min gissning är att förhindra att dräneringsrörets springor/små öppningar inte sätts igen av finare material.
Låter som en bra gissning. Men av samma anledning lite konstigt att de visar att dräneringsröret förläggs i komprimerad 0-63. Eller är det 24-63? Lite oklart från bilden. Vanligtvis är konstruktionen att man skall lägga röret i en "limpa" av dräneringsgrus, med minst 1 dm grus runt om röret.
 
Jag tycker det ser ut som de vill bara ha olika storlekar på makadamen vilket känns konstigt för de visar ju att det ska ligga fiberduk runt alltihop. Då blir det ju ingen poäng i att lägga en duk till.
Jag hade lagt ett skikt uppifrån och ner med makadam till dräneringen och separerat alltihop med en fiberduk. Fiberduken ska ligga under muren också.
 
C cpalm skrev:
Låter som en bra gissning. Men av samma anledning lite konstigt att de visar att dräneringsröret förläggs i komprimerad 0-63. Eller är det 24-63? Lite oklart från bilden. Vanligtvis är konstruktionen att man skall lägga röret i en "limpa" av dräneringsgrus, med minst 1 dm grus runt om röret.
Inte helt tydligt men de ligger ju dränerande mtrl över röret och sen kompakt mtrl under, visst kunde de lyft röret i ritningen någon mm
 
C
T topmount skrev:
Inte helt tydligt men de ligger ju dränerande mtrl över röret och sen kompakt mtrl under, visst kunde de lyft röret i ritningen någon mm
Det är inte det att röret ligger för lågt, utan att gruslimpan normalt omsluter dräneringsröret snarare än ligger ovanpå detta. Jämför (lånad bild från https://silbodalssten.se/dranering-stockholm/):
Illustration av dräneringsrör vid husgrund omgivet av gruslager. Gruset ligger bredvid och ovanpå röret och marken täcks av ett lag grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Det är inte det att röret ligger för lågt, utan att gruslimpan normalt omsluter dräneringsröret snarare än ligger ovanpå detta. Jämför (lånad bild från [länk]):
[bild]
Ja fast vill du verkligen släppa ned allt vatten under en fristående mur? Lite skillnad på en husgrund som din bild visar
 
C
T topmount skrev:
Ja fast vill du verkligen släppa ned allt vatten under en fristående mur? Lite skillnad på en husgrund som din bild visar
Bra fråga. Inser att jag valde en mindre bra bild, menade inte att muren nödvändigtvis bör stå på dränerande material. Utan poängen var att om man vill försäkra sig om att inte finkornigt material sätter igen dräneringsröret finns det ingen logik i att bädda in röret i ett sådan material.
 
H Hybro skrev:
Min gissning är att förhindra att dräneringsrörets springor/små öppningar inte sätts igen av finare material.
Isåfall borde väl dränröret legat i makadam omslutet av markduk?
 
Som Hybro med flera mycket riktigt har listat ut, så är det skydd för dräneringsröret. Benders svarar så här:

"Hej,

Fyller egentligen ingen större funktion men vi visar den för att förtydliga att skilja på materialen så att det inte kommer in finmaterial i dräneringsröret.
Viktigast är fiberduken som håller jorden, dvs den heldragna gula linjen på resten av bilden.

Ha det gott!"

Själv har jag inget dräneringsrör, så det kommer inte ha någon betydelse…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.