Hej!
Ska borra efter vatten på vårt sommarställe. Jag har ett isolerat förråd dit jag tänker installera en 150 l rostfri hydrofor med tillbehör. Skissar nu på lösning..

Jag vill kunna rengöra hydroforen vid behov (den har servicelucka). Till det behöver jag vatten (tas från tapp) och bortkopplad hydrofor.

Fråga 1: Kan man köra pumpen utan hydrofor inkopplad på nätet? Något som kan skadas?
Skiss över vattenförsörjningssystem med borrhål, injektor, hydrofor, pump (M), servicelucka (SÄV), filterhus och nätanslutning. Ventiler ställda för underhåll av hydrofor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fråga 2:
Det sägs att man kan reducera luftabsorption genom att installera hydroforen så att vatten som går till nätet inte går via hydroforen. Någon som har erfarenheter av detta?
Diagram över installation av en 150 l hydrofor för vattenförsörjning, inklusive ventiler, filterhus, pump, injektor och anslutningar till tapp och nät med instruktioner för att minska luftabsorption.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för vägledning!
 
Gävle tryckkärl rekommenderar ju i sin bruksanvisning att man gör likt ditt andra förslag, jag antar att TS på din ritning är tryckströmställare? Är du rädd för tryckslag i systemet så sätt en avstängning efter din tappkran för rengöring så är det bara anläggningen dit som blir påverkad. Pumpen lär inte dö av några korta stunder av frekvent till/frånslag.
Gör du på vis nummer 2 så torde rengöringsbehovet vara minimalt.

https://www.gavletryckkarl.se/produkter/bruksanvisning
 
  • Gilla
McMurphy
  • Laddar…
C Casca skrev:
Gävle tryckkärl rekommenderar ju i sin bruksanvisning att man gör likt ditt andra förslag, jag antar att TS på din ritning är tryckströmställare? Är du rädd för tryckslag i systemet så sätt en avstängning efter din tappkran för rengöring så är det bara anläggningen dit som blir påverkad. Pumpen lär inte dö av några korta stunder av frekvent till/frånslag.
Gör du på vis nummer 2 så torde rengöringsbehovet vara minimalt.

[länk]
Precis, det var från Gävle tryckkärl jag läste det. Har inte sett detta så mycket på nätet i övrigt. Undra om det är några nackdelar med det?
Japp, TS är tryckströmställaren tänker jag.
En avstänging efter tappen är nog på sin plats. Då kan man rengöra i lugn och ro.
 
Jag är nog dum i huvet men varför har du en hydrofor om den inte används i normal drift ?
 
D Dilato skrev:
Jag är nog dum i huvet men varför har du en hydrofor om den inte används i normal drift ?
haha den används. Bara en fråga om hur den ska anslutas. Normalt ansluter man en hydrofor med två kopplingar. En för in och en för ut. Ett alternativt sätt är att ansluta den med en koppling för både in och ut. Det ska tydligen minska luftabsorption. Jag undrar om det finns erfarenheter kring det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.